Gå til innhold

Ugjevn tomgang på Audi 80q

Ranger emnet


quattrroo

Anbefalte innlegg

Bilen har en 3a motor og jeg har problemer med tomgangen. Den er ugjeven og pulserer raske opp og ned (fra ca 900-1100 omdregniger). I følge vekstedet jeg har hatt bilen på så trekker den falsk luft fra ett eller annet sted. Jeg har hatt alle slanger og byttet de som var morkne. Har også byttet pakning på insugsmanifolden. Probemet har ikke blitt noe bedre. Når jeg setter strøm direkte på tomgangsreguleringsmotoren så går den.

 

Dette problemet viser seg også når en kjører. Hvis en slipper gassen og bare lar bilen gå saktere og saktere, så begynner bilen å rykke febrilsk ved ca 1100 omdr. og så gir det seg igjen ved ca 900.

 

Har også justert CO skruen. Da er det mulig å få den til å gå gjevnt, men den holder ikke krav til PKK test. Den går da heller ikke på tomgang når motoren er kald.

 

Uten om dette så går motoren bra... Er det noen som har noen ideer om hva dette kan være.

2010 BMW 123d

2006 VW Touareg R5
1989 Audi 90 2,3 Quattro
1971 411E Variant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har en 3a motor og jeg har problemer med tomgangen. Den er ugjeven og pulserer raske opp og ned (fra ca 900-1100 omdregniger). I følge vekstedet jeg har hatt bilen på så trekker den falsk luft fra ett eller annet sted. Jeg har hatt alle slanger og byttet de som var morkne. Har også byttet pakning på insugsmanifolden. Probemet har ikke blitt noe bedre. Når jeg setter strøm direkte på tomgangsreguleringsmotoren så går den.

 

Dette problemet viser seg også når en kjører. Hvis en slipper gassen og bare lar bilen gå saktere og saktere, så begynner bilen å rykke febrilsk ved ca 1100 omdr. og så gir det seg igjen ved ca 900.

 

Har også justert CO skruen. Da er det mulig å få den til å gå gjevnt, men den holder ikke krav til PKK test. Den går da heller ikke på tomgang når motoren er kald.

 

Uten om dette så går motoren bra... Er det noen som har noen ideer om hva dette kan være.

 

 

Kan være tomgangs stabilisatoren som er full av skit\ gåen.. Den sitter i bak kant av motoren på høyre side og er rund med 2 slanger og en kontakt på toppen, prøv å ta den ut og rengjør den. =)

--- =) ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her funnet ut at den trakk falsk luft fra ganske mange steder (bla rundt alle injection dysene). Har tetta alle lekasjene. Har også dobbeltsjekka tomgangs regulatoeren og den virker. Men feiler er der fortsatt.... tomgangen ligger fortsatt på ca 1100 omdregninger. Noen som har flere tips?

2010 BMW 123d

2006 VW Touareg R5
1989 Audi 90 2,3 Quattro
1971 411E Variant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme feil på min bil også, men her hjalp det å stoppe den og så starte den igjen. Jeg har en 6A motor men jeg vet ikke helt forskjellen på disse. Men jeg fant ut at det var mikrobryteren som er på gasspjeldet som ikke fikk skikkelig kontakt. Er også en mikrobryter der som går inn ved full gass. men det var den som ligger inne når det ikke blir gitt gass. Vet ikke om det er likt på den motoren din. Er litt dårlig forklart her men håper det hjelper litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det kan være samme type problem som jeg hadde med min Audi A4, men hos meg så var det utluftings-ventilen ved bensin-tanken som gjorde at tomgangen var meget ugjevn.

 

Kanskje verdt å sjekke dette?

Mvh,

Stig Blomseth :)

 

1996 Audi A4

x - 1997 Opel Vectra

x - 1993 Honda Prelude

x - 1985 Opel Rekord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket mye frem og tilbake. Har funnet ut etter hvert at styre strømmen til tomgangsregulatoren ikke virker. Er det noen som vet hvor giveren sitter?

 

Hvis det er den mekaniske K-JEtronic'n som jeg har så har jeg nettopp fikset det problemet...og det var en jordingsledning...Jeg har også byttet alle pakninger...rundt manifold...eksos, o-ringer rundt dysene og slikt...prøv å sjekk over at alle jordinger har god kontakt...=)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår