bjaa Skrevet August 28, 2005 Rapporter Share Skrevet August 28, 2005 Hallois Morfar har en 1989 modell Carina II xl EFI 16v, og det jeg lurer på er hva slags motor er det i denne igrunn? Lurer fordi jeg har tenkt å kjøpe den etterhvert, men står ikke noe i vognkortet ser det ut som, så jeg bare lurer litt hva slags motor det er i den. Takker for svar Siter Lupo GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjaa Skrevet September 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2005 Fant ut at det var en 4AF motor i den .. Er ikke EFI heller som jeg trudde .. hmm .. Er vell ikke noe potensiale i denne motoren? Siter Lupo GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjarnulf Skrevet September 2, 2005 Rapporter Share Skrevet September 2, 2005 er jo ikke akkurat det heftigste du har i bilen men det går da ihvertfall... hehe! Siter Toyota Sportsbil Club Norge! www.tscn.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet September 3, 2005 Rapporter Share Skrevet September 3, 2005 95 Hk... legg på 10 mer om du har EFI. Ellers så er det greit dreiemoment på disse for det, og twincam :), selv om det er av smal type så du plager motorn om du absolutt skal ligge på rødlinja. Uslitelig bil da, så om du ikke vil tilbringe mye tid i garasjen så er Carinaen et godt valg cheers Edit: det er 66 kW i den motoren som er ca 90 gamp... ikke 95 Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sneipen_LGT Skrevet September 18, 2005 Rapporter Share Skrevet September 18, 2005 Det er ikke twin cam, men noe som heter dobbel cam. Konseptet er at det er 2 cam aksler, som på en twin cam, men bare 1 blir drevet av reim. Den andre cam'en blir drevet av den første via tannhjul/drev. Begge av disse Carina II'ene som kom 88-92 er EFI. Det er 8 forskjellige utgaver, hvis en skal gå inn i det dype, selv om Toyota bare opplyser om 4 forskjellige. Fra 88-89 kom det 1,6XLi Sedan, og Combi, og 2,0GLi Sedan og Combi. Ved skifte 89-90 så bli fargene litt forskjellige, og noen små ting ble endret. De største forskjellene utenpå, er vel at blå fargen ble litt mer blå, og pyntelista som går rundt hele bilen fikk en liten crom list, istedet for å være helt svart. Innvending så var det hovedsaklig GLi som hadde mest endringer. Denne fikk da el. vinduer, takluke, sentrallås, og ABS. Ellers er bilene indentiske, så og si... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet September 21, 2005 Rapporter Share Skrevet September 21, 2005 Det er ikke twin cam, men noe som heter dobbel cam. Konseptet er at det er 2 cam aksler, som på en twin cam, men bare 1 blir drevet av reim. Den andre cam'en blir drevet av den første via tannhjul/drev. Joda, skal gå med på denne.. :D Men i utgangspunktet er det jo egentlig en marginal forskjell, bortsett fra at den ene kammen roterer motsatt vei og at vinkelen mellom ventilene på innsug og utblås blir smalere. Resten av toppen bygger på samme prinsippet. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjaa Skrevet Mars 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2006 Selve blokka i motoren min da, er det noe fra andre Toyota'er som passer over? Topper? Hadde vært litt interessant og fått ut litt mer av denne motoren. Siter Lupo GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Mars 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2006 Toppen fra en 4A-GE passer da (altså en GE topp), men det koster gjerne mer enn det smaker. Lettere å få tak i en hel motor og et par webere om du ikke vil skifte ledningsnett og masse annet som lett vil koste deg masse penger. Mange løsninger der ute i den store verden :) Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.