Gå til innhold

Toyotas VVT-i og VVTL-i kontra Honda VTEC

Ranger emnet


kaimagne

Anbefalte innlegg

1,8 uten turbo på 200hk, høres jo ut som en honda da :), jeg har oxo en 1,8liter men min er orginalt på 210hk usikker på turtall, men morroa begynner på 5700rpm og går til 8900rpm for min del. :fire:

http://www.toyota.no/technology/engines/vvtl_i.html

Honda sin vtec-patent gikk ut i juni 99 tror jeg, for i september 99 kom Toyota ut med sin VVTL-i-motor (utviklet i samarbeid med Yamaha)... Tror nok sammenhengen her er ganske sikker... ;)

 

På T-Sporten starter omskiftinga på kammen på 6200 rpm, og den sperrer på 8250 eller noe deromkring. Men når 1. giret er tømt, så lander den "på løft" i 2. gir, osv osv. Girkassa er perfekt avpasset dette. Det er derfor det ble 6-trinnskasse i Celica MK7...

 

Litt mer data om VVT-i og VVTL-i kontra VTEC: http://www.billzilla.org/vvtvtec.htm

Diskusjon på Toyota Club Sweden sitt forum: http://www.shellkonto.nu/tcs/forum/viewtopic.php?t=21089&highlight=vvtli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja, honda har mer hester, men toyota er bedre holdbarhet messig. Men de har ikke fått inn reklamasjoner på vtec systemet. da er det vel holbart nok. ja ja bra er det iallefall. bare få meg ett sett med coilover, så kan vi kjempe litt på banen igjen :)

Honda Civic Coupe 1,6 EX med turbo

MG F 1,8 : Kondemnert

Honda Civic 1,5 LSI (B18C-R): Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår