Gå til innhold

Problem med PC'en...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by Gran Turismo 3

Ingen cpu'er eller hovedkort er dårlig så lenge du lar det være orginalt og bruker det fornuftigt?

 

Kommer an på hva du mener med dårlig :)

noen hker gjør at CPUen blir "varmere". Det kommer an på åssen hk-produsenten har gjort det. Min erfaring med feks. Asus er at temp-sensorene dems suger hardt i motsetning til feks. Abit. Et Asus-hk jeg hadde en gang mente at Thunderbirden lå på 60-70 grader, men systemet var knallstabilt. Samme CPU + Abit hk, vips nede på 50.

Litt mer logisk at den tempereaturen stemte.

Det som er den store forskjellen på hovedkorta er mest chipsettet. Hvis du har et billig hovedkort med et eller annet ukjent chipsett (jeg har dårlig erfaring med ALI-chipset) kan du få superdårlig ytelse på pcen pga. det. Om du derimot har et VIA-chipset så er de stort sett bra.

På TG i fjor hadde røyk hovedkortet mitt. Jeg bytta kun ut hket til et eller annet Asus-hk med Ali-chipset. Bare pga. hovedkortet datt jeg ned fra 8000 poeng i 3dmark til 2500..

 

Men hovedkortet og CPUen din fungerer som det er ment å funke i alle fall, hvis du ikke fikler med det. Det var kanskje det du lurte på egentlig ;)

 

Edit:

 

Originally posted by Gran Turismo 3

Brukte også et prog som sjekker cpu hastigheten,, Den sa at hastgheten var på 1660MHz.. Jeg trodde XP 2000 var 1800MHz?

 

Nope, XP2000+ kjører på papiret på 1667mhz :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Til å måle temp bruker jeg en slik :

 

Temp måler

(kjekt kabinett)

 

..

Men denne er sannsyneligvis grunnen til at den forrige cpu'en min ble svidd .. ikke såå lurt å klare å legge temp måleren mellom kjernen og kjøleemementet :(:(:(...

..

"Brukerfeil" kalles det ;)

 

.. Iallefall .. Bruker seff BIOS og programvare i tillegg for å sjekke at temp'en stemmer.

 

Men P4'en blir det vel heller vanskelig for meg å svi .. stiller seg bare ned når den får det for varmt "om øran" ..

-Er forresten grei å klokke de boxed p4'ene .. 2,4@3 GHz går helt fint .. Bare synd at man ikke får hyperthrading med klokking ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TBI

Mener du at AMD er no dritt?

-Eneste som er noe å si på med AMD, er vel at dem lett kan svi seg. Prisen er det iallefall ikke noe å si på!

 

-Har selv P4 (14Dager gamel) .. Måtte konvertere, da jeg svidde gammel cpu'en ..

 

Tror intel kommer til å miste en god del kunder snart pga dette : http://www.theinquirer.net/?article=8518

 

(dersom dette blir en realitet..)

 

Det blir nok ikke en realitet.

Forøvrig, jeg mener at AMD er no dritt ja, skikkelig søppel faktisk..

Såpass høy varmeutvikling er et tegn på dårlig arkitektur.

 

Og for å bøte på det kom HOVEDKORTPRODUSENTENE med en måte å stoppe det på, nemlig skru av pcen dersom den ble for varm.. Sånt burde vært innebygget i CPU.

Intel har jo faktisk et system som reduserer hastigheten i sine CPUer dersom de blir for varme (P4 og nyere)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

AMD denger da P4 i uoverklokka tilstand, Ascona. Dessuten er de vannvittig mye rimeligere. XP2000+en min ligger på 40 grader ved knallhard kjøring. Kompisen min sin XP2500+ (boxed) ligger på 33 grader til vanlig. Var en på TG i fjor som kjørte Thunderbird 1400en sin på litt over 70 grader. Det var litt vel varmt :)

men hvis systemet er stabilt kan du egentlig gi faen i temperaturene. De fleste sensorene viser mange grader feil, så man trenger ikke bli stressa sjøl om de ligger litt høyere enn det man kunne tenke seg..

 

Nå vil jeg gjerne vite hva du legger i ordet deng.

 

AMD er bedre enn P4 på et par øvelser ja, men på det meste annet blir den grundig slått av Intel, sammenlikn datasheets, så ser du.. Bortsett fra at AMD ikke publiserer datasheets for sine CPUer da, hadde jo vært pinlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RaCk

Vel

 

Man sjekker temperatur først og fremst i BIOS.

 

En AMD prosessor jobber ganske jevnt og trutt på 60 grader. Men å holde den kaldere er jo ikke å forakte.

 

Temperaturen sjekker man IKKE i BIOS, man sjekker den derimot med et instrument lagd for sånt, de fleste hovedkort har i beste fall meget unøyaktig temperaturangivelse.

 

60 grader er vannvittig.. har selv kjørt P4 2,533 på under 40 grader liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Nå vil jeg gjerne vite hva du legger i ordet deng.

 

AMD er bedre enn P4 på et par øvelser ja, men på det meste annet blir den grundig slått av Intel, sammenlikn datasheets, så ser du.. Bortsett fra at AMD ikke publiserer datasheets for sine CPUer da, hadde jo vært pinlig..

 

Les litt her så skjønner du hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Temperaturen sjekker man IKKE i BIOS, man sjekker den derimot med et instrument lagd for sånt, de fleste hovedkort har i beste fall meget unøyaktig temperaturangivelse.

 

60 grader er vannvittig.. har selv kjørt P4 2,533 på under 40 grader liksom..

 

jajaja, du ..

Dette tyder på dårlig arkitektur .. :rolleyes:

 

Det er ingen store problemer for en prosessor, uansett merke, å jobbe på 60grader .. Litt varmt er det, men ingen krise.

- Seff kan man kjøre dem langt lavere, men som sagt, ingen krise ..

 

Peiser man på med vapochill kjøling, så ligger vel alle cpu'er på en .. tja 20, 30 minus ..

 

At AMD'ene lett kan svies er det man må betale for en rimeligere prosessor en Intel prosessore. Grei pris å betale, med tanke på at man kan svi et par-tre AMD'er før man når intels prisgrense.

Og læll tar AMD knekken på Intel prosessorer av og til ;)

 

Min P4 2.4@3Ghz ligger på mellom 40 og 50 grader, etter som ..

Standard Boxed.

 

Og jeg betviler sterkt på at man behøver å bekymre seg over feilmarginene i BIOS temperaturmålerne .. Er ikke på mange gradene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

Men hovedkortet og CPUen din fungerer som det er ment å funke i alle fall, hvis du ikke fikler med det

 

Hmm .. Kommer an hvem som "fikler" med det ..

Tweaking er ikke å forakte!

-Har en tendens til å funke bedre etter litt innstillinger ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

 

Les litt her så skjønner du hva jeg mener.

 

Hva faen tar du meg for?

Jeg har sannsynligvis langt bedre kompetanse på dette enn blant annet deg.

Jeg skal ALDRI ha en AMD PC, man skal ha noe som faktisk tåler å bli brukt, og ikke stryker med med en gang det er antydning til støv i vifta..

 

Og ja, jeg har byttet MANGE defekte AMD prosessorer..

 

Byttet faktisk flere AMD prosessorer på 6 mnd enn jeg byttet Intel prosessorer på 3,5 år.. Og det selv om jeg de siste 6 mnd (som jeg byttet alle AMD greiene) jobbet med noe helt annet..

 

AMD har ganske enkelt en høy feilrate i forhold til Intel, langt høyere varmeutvikling, og absolutt ikke raskere prosessorer ihvertfall, det eneste positive er prisen.

 

Forøvrig: Hele tiden produserte firmaet jeg jobbet for langt flere maskiner med Intel prosessor enn AMD prosessor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Hva faen tar du meg for?

Jeg har sannsynligvis langt bedre kompetanse på dette enn blant annet deg.

Jeg skal ALDRI ha en AMD PC, man skal ha noe som faktisk tåler å bli brukt, og ikke stryker med med en gang det er antydning til støv i vifta..

 

Og ja, jeg har byttet MANGE defekte AMD prosessorer..

 

Byttet faktisk flere AMD prosessorer på 6 mnd enn jeg byttet Intel prosessorer på 3,5 år.. Og det selv om jeg de siste 6 mnd (som jeg byttet alle AMD greiene) jobbet med noe helt annet..

 

AMD har ganske enkelt en høy feilrate i forhold til Intel, langt høyere varmeutvikling, og absolutt ikke raskere prosessorer ihvertfall, det eneste positive er prisen.

 

Forøvrig: Hele tiden produserte firmaet jeg jobbet for langt flere maskiner med Intel prosessor enn AMD prosessor.

 

Er vel en grunn til at CPUene i maskinene dere bygger ryker hele tida :rolleyes:

AMD vs Intel diskusjoner er de fleste av oss som har vært med i gamet en stund gått lei av. Du som er så faens kompetent burde da holde deg for god til sånt. Og du burde ha skjønt at det ikke er går an å rangere dem på en seierspall. Innlegga dine er bare usaklig drittprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

 

Er vel en grunn til at CPUene i maskinene dere bygger ryker hele tida :rolleyes:

AMD vs Intel diskusjoner er de fleste av oss som har vært med i gamet en stund gått lei av. Du som er så faens kompetent burde da holde deg for god til sånt. Og du burde ha skjønt at det ikke er går an å rangere dem på en seierspall. Innlegga dine er bare usaklig drittprat.

 

Jeg som er såpass kompetent bør vel heller uttale meg selvsagt..

 

Det er liksom litt sammenlikning mellom Lada og Rolls Royce, at AMD er PC verdenens Lada vet jo alle.

 

Og ja, det er fakta, AMD sine prosessorer har høy feilprosent..

 

Forøvrig, vi snakker om en av norges største PC produsenter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår