Odd-Helge Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 ja og for at dess lengre bak du har sikringen jo strørre fare er det for at den ikkeavsikra delen kan ta fyr ved kortsluttning. men men ...ikke no vits i å krangle om dette da....jeg avsikrer bak også for å være på den sikre siden. Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Om kabelen går i ett fra batteri til bagasjerommet, er det jo bare gnissing på kabel som kan kortslutte den? Evnt noe som skjer i forsterkeren. Ergo, om forsterkeren har sikring, vil den ikke brenne kabelen. Har man da i tillegg sikring fremme (som ikke er krav, forøvrig, iflg. biltilsynet)., vil man være sikker på at man slipper å få ødelagt ting der fremme også. ps. kan kanskje være en idè å flytte batteriet bak også? starteren er det på bilen som trekker mest strøm, har vel peak på 120A i 0.5 sek elns. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Odd-Helge: da har du hatt en treg sikring eller en veldig dårlig/deffekt en vil jeg si. for selv en ren kobberkabel på bare 16mm2 som er 1 meter lang har bare ca 0,5V spenningsfall ved 500A last. dette er ikke mer en at kabelen klarer det i allefall i kortere perioder. dette selvfølgelig om du har kraft nok fra batteriet til å ikke få spenningsfall, noe de færreste har med bare ett batteri, men det har vel ikke så mye med saken her å gjøre, så.. en ren kobberkabel har en resistans på 0,0175 (ohm * mm2/m). Rl = 0,0175 * lengde (meter) / A (areal i mm2). delta U = I * Rl. altså spenningsfallet = ampere * leder-resistansen. så lurer litt på hvordan kabel du har brukt om den brant opp uten at sikringen gikk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TLAudio Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Skulle kanskje holdt kjeft,men jeg mener som følger: Kabel sikres ved batteri - forsterker sikres ved split av hovedstrøm om forsterkeren ikke har egne sikringer. Skal du dog trekke 15 meter kabel fra splitteren til forsterkeren-> JA, sett inn sikring. Alt under en 0,5 - 1,0 meter, trenger du nødvendigvis ikke sikring på. Ja, det kan være lurt med tanke på brann å avsikre kabelen imellom splitt og forsterker, men det er også å fjerne alt brennbart matriale i bilen siden metallet i seg selv ikke tar fyr... hehe :roll: Med det er min mening da.. Jo, og en ting til... Setter du sikringer ved splitten, sett samme verdi som på forsterkeren eller LAVERE.... Siter Jan Ove Liseth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 jada Jan Erik jeg kan di formla der jeg også(har noen år på elektro bak meg) men desverre er det ikke altid at teori og praksis går hand i hand. hvilke kabler og sikringer som ble brukt vet jeg ikke men hovesikringa slo til slutt ut slik at ikke hele bilen tok fyr.(var ikke min bil) det er vell ikke uten grunn at dette var med i regelværket til nasca eller? samma faen jeg avsikrer nå uansett,det koster så lite å være på den sikre siden. Ja, det kan være lurt med tanke på brann å avsikre kabelen imellom splitt og forsterker, men det er også å fjerne alt brennbart matriale i bilen siden metallet i seg selv ikke tar fyr... hehe god ide jeg setter igang så snart jeg får tid :hammer Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 hehe, sant nok, er bedre med en sikring for mye enn en for lite, men det er absolutt ikke Nødvendig å kjøpe nye sikringer for å sikre bak også. :) om man ikke bruker 4mm høyttalerkabel som strømkabler eller noe etter splitteren da... :wonder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 nå skal jo sant sies at jeg har ALDRI sprengt en sikring på 10 år. *bank i Bordet* Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lector Skrevet August 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Ps. husk å skjerme kabelen mot gnissing!Pass også på å ha gummi-gjennomføringer i karrosseri og ha den gjerne festet med slike "klemfester", hva enn de heter. jeg har relokalisert mitt batteri til bagasjerommet, pga. plassmangel etter motorbytte. har snakket en del med b.t. ang det og det er ingen krav til sikring på batteri, men gjennomføring og beskyttelse mot gnissing. dvs. ikke tro jeg sier du ikke skal sikre kabelen!! hiv sikring så nært batteriet som mulig og evnt. ekstra sikringer bak. hver sikring gir spenningsfall, men du skal vel ha kondensator bak uansett? Jeg har en 50 farads kondensator stående her.. så skal vel holde? :p Siter Prosjekt Audi A4 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=83399 Prosjekt Volvo 850 -->http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=870435#post870435 Prosjekt peugot 306 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92307 Prosjekt Audi A3 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92305 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lector Skrevet August 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Vel.... Det er sånn jeg skal montere det. Kan jeg bruke 200A sikringer over alt ettersom jeg bruker 50mm2 over alt? Ble bare mer usikker etter alt det jeg leste nå :P Her er en tegning av oppsettet. Siter Prosjekt Audi A4 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=83399 Prosjekt Volvo 850 -->http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=870435#post870435 Prosjekt peugot 306 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92307 Prosjekt Audi A3 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92305 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Du får vel ikke koblet opp alt før du får resten av komponentene uansett? Men du kan godt bruke 200 sikringene dine. Får altids satt inn mindre sikringer i dem med mindre du bare bruker automatsikringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 har du planer om å bruke 50mm2 til alle kabler trenger du ikke sikring bak og til å fordele kabler til forsterkerne trenger du bare en fordelerblokk. som nevnt tidligere må/skal/bør du ha sikring på blokken som fordeler en 50mm2 til en eller flere mindre kabler. altså; bruker du alt i 50mm2 trenger du ikke sikring bak. men du bør jo ha sikring framme så nærme batteri som mulig.og det holder lenge med automat sikring på 200A. mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lector Skrevet August 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Du får vel ikke koblet opp alt før du får resten av komponentene uansett? Men du kan godt bruke 200 sikringene dine. Får altids satt inn mindre sikringer i dem med mindre du bare bruker automatsikringer. Har 3 stk automatsikringer på 200a men kan bytte dem til 150a om jeg vil. Siter Prosjekt Audi A4 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=83399 Prosjekt Volvo 850 -->http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=870435#post870435 Prosjekt peugot 306 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92307 Prosjekt Audi A3 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92305 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Har 3 stk automatsikringer på 200a men kan bytte dem til 150a om jeg vil. Da kan du like gjerne ha 200 er ikke såå store forskjellen der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lector Skrevet August 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 har du planer om å bruke 50mm2 til alle kabler trenger du ikke sikring bak og til å fordele kabler til forsterkerne trenger du bare en fordelerblokk. som nevnt tidligere må/skal/bør du ha sikring på blokken som fordeler en 50mm2 til en eller flere mindre kabler. altså; bruker du alt i 50mm2 trenger du ikke sikring bak. men du bør jo ha sikring framme så nærme batteri som mulig.og det holder lenge med automat sikring på 200A. mvh, stig Jeg skal ha en sikring helt inntil batteriet. Er det etter fordeleren jeg har vært usikker på. PS PS PS Tegninga har kommet på plass.... ble litt tull med den ista.. se over !! :) Siter Prosjekt Audi A4 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=83399 Prosjekt Volvo 850 -->http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=870435#post870435 Prosjekt peugot 306 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92307 Prosjekt Audi A3 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92305 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TLAudio Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Er det ikke sikring i en kondensator da? Blir ikke det da en sikring i seg selv? Det fikk vi beskjed av RF om når vi spurte om vi måtte ha sikring mellom splittblokka og kondissen... Siter Jan Ove Liseth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.