Gå til innhold

Forgassere til V8

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Joda, det jeg sier er at de er dyr i Norge. Men som du sikkert ser så har jeg ingen planer om å slenge drit om demon gasserne, ettersom jeg har hørt mye bra om dem. Hadde jeg hatt råd til å teste litt mer forskjellig hadde jeg kjøpt meg en for å se om den var bedre enn edelbrocken.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bensinforbruk, er det flere faktorer som spiller inn. Hvor mye trimm man har, automat / manuell, og ikke minst slutt-utveksling i bakaksel.

Jeg kjører en 73 Camaro men 502 cid / 8200 ccm motor, 586 hester, 3 trinns automat - med 3500 i "stallspeed", og 4,11 i bakakselutvelsling. Det er vanskelig å komme under 2 liter på mila, uansett, med min Holley 850 DP ( bilen er ca. 1700 kg.) Skal bilen brukes til både gata, og dragrace - er nok Holley å foretrekke. Til gatebruk er nok Edelbrock og Rochester å foretrekke. Det6 er forøvrig en formel for å regne uy behov av størrelse på forgasser, hvor motorvolum - max turtall spiller inn. Se innom sidene til f.eks. Holley.

 

PS. Ad "hvem mista ....... i Trondheim, min er mint-grønn, så det var ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bensinforbruk, er det flere faktorer som spiller inn. Hvor mye trimm man har, automat / manuell, og ikke minst slutt-utveksling i bakaksel.

Jeg kjører en 73 Camaro men 502 cid / 8200 ccm motor, 586 hester, 3 trinns automat - med 3500 i "stallspeed", og 4,11 i bakakselutvelsling. Det er vanskelig å komme under 2 liter på mila, uansett, med min Holley 850 DP ( bilen er ca. 1700 kg.) Skal bilen brukes til både gata, og dragrace - er nok Holley å foretrekke. Til gatebruk er nok Edelbrock og Rochester å foretrekke. Det6 er forøvrig en formel for å regne uy behov av størrelse på forgasser, hvor motorvolum - max turtall spiller inn. Se innom sidene til f.eks. Holley.

 

PS. Ad "hvem mista ....... i Trondheim, min er mint-grønn, så det var ikke meg.

 

 

Heter broren din Geir, og bor /bodde i Halden?(han er fra molde) Har en rød Camaro med halvslapp sb400cid :P

 

Med 4,11 så sliter du vell nok med å komme under 3 liter på mila

 

Vet ikke hvorfor injection er utelukket, vurderer det selv, men tar nok litt tid ettersom det koster 10k

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er injection helt utelukket? (bare nysjerrig)

 

For meg vil injection bli dyrt pga mitt lave kunnskapsnivå.

 

Dessuten bor jeg på sørlandet og kjenner ingen her med så inngående kjennskap på denslags at de kan montere og feilsøke en TPI motor i en 1934 Ford.

Å montere slikt ting i en gammel bil vil nesten helt sikkert medføre litt knot før det funker uansett. Å måtte transportere bilen 40 mil en vei fordi elektronikken krangler ser jeg på som slitsomt i forhold til å justere litt på en forgasser.

Dersom en kjører seg helt fast med å få motoren til å gå tilfredsstillende, vil en demontering ut av bilen for dyno benkekjøring også være enklere med en forgassermotor, siden den ikke trenger "halve bilens el.anlegg" med seg for å funke.

 

Men jeg er helt enig i at injection er bedre. For mange vil det heller ikke falle særlig dyrere enn en forgassermotor.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen formening om årsaken til dette?

Jeg har nemlig kjøpt et slikt innsug. Nærmere bestemt Professional Product's Crosswind innsug. Er vel nærmet å betrakte som en billig-utgave av Edelbrock's Air Gap.

Anbefalte forgassere er iht monteringsanvisningen Edelbrock Performer #1407 eller Holley #0-3310...

 

 

Det står så på Edelbrocks hjemmesider, om du ser på Air-Gap innsugene. Men det gjelder bare Edelbrock #1411. En #1407 (750, mech) vil fungere med dem.

 

Merket da også forskjell da jeg byttet gasser.

- 1969 Ford Mustang Fastback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

demon! om det er Barry Grant! det er det beste! best-best-best!

 

jeg mener forgasser er avhenging av hvordan type bil man har! en daily driver, klarer seg med egilbrokk!

 

edelbrock:

grei efekt og bra forbruk! eneste minus er at det er dårlige støpinger! bruker å sprekke i godset fra flottørhuset og inn til venturien, slik at den ofte stopper på tomgang osv..

 

holley:

best for mellombudsjett, motor med trim (over performerpakken til eddy.)

gode justeringsmuligheter, veldig lett/bra å få tak i utstyr/deler

både nytt og brukt

 

BG demon

dyrest,men også best! utseende,kvalitet, ytelse, justeringsmuligheter.

ikke så lett å få tak i deleforgassere,brukte deler osv.

 

var jeg deg ville jeg nok kjøpt en edelbrock, men vær på utkikk etter en gamlere weber som gikk under navnet carter!ligner helt på edelbrock,men de er bedre lagd! jeg har selv brukt denne typen på min forrige dodge ram,med litt trim, og den var helt kurrant! aldri noe tull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår