Gå til innhold

Hva slags lakksprøyte + tilbehør til modellbiler?

Ranger emnet


TomasK

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har bestilt noen modellbiler fra USA og tenkte jeg skulle kose meg litt til høsten når det blir drittvær ute. :) Tenkte også å kanskje handle inn en billig lakksprøyte for hobbybruk og tittet litt på Clas Ohlson hvor jeg fant tre modeller fra rundt 180 til 350,- Men hva annet trenger jeg egentlig som tilbehør? Tenker da på luftkompressor osv.. Er vel ikke store saken - og i så fall - noen tips til hvor jeg kan handle?

 

Er det forresten noen bra nettbutikker som selger modellakk forholdsvis rimelig?

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har bestilt noen modellbiler fra USA og tenkte jeg skulle kose meg litt til høsten når det blir drittvær ute. :) Tenkte også å kanskje handle inn en billig lakksprøyte for hobbybruk og tittet litt på Clas Ohlson hvor jeg fant tre modeller fra rundt 180 til 350,- Men hva annet trenger jeg egentlig som tilbehør? Tenker da på luftkompressor osv.. Er vel ikke store saken - og i så fall - noen tips til hvor jeg kan handle?

 

Er det forresten noen bra nettbutikker som selger modellakk forholdsvis rimelig?

jeg har kjøpt sprøyte og kompressor på biltema.

gå på fritid-lek/hobby-byggesett

jeg har den dyreste airbrush sprøyta,og samme kompressoren som vist der.

begge er bra nok til å begynne med.

jeg bruker for det meste lakkbokser jeg.

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får stikke en tur på biltema i morgen og se hva dem har her da. Takk for tipset!! :) Du sier du bruker lakkbokser, lakker du rett med dem stort sett da eller? Tenkte kanskje det var litt overkill hvis man f.eks skal lakke en liten del som en spoiler eller noe. Mye av lakken vil vel kastes bort da, ikke sant? Derfor jeg tenkte lakksprøyte nemlig. :)

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Fant en her til 89 kroner som bruker slike bokser med drivgass. Det burde vel holde en liten stund til jeg finner ut om modellbilhobbyen virkelig er gøy? Så kan jeg heller investere i en slik kompressor og skikkelig sprøyte senere.

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjøper man sånne bittesmå malingsbokser og heller over på glasset som følger med eller?

ja,men lakken må tynnes ut,med tynner.

lakken skal ha omtrent ha samme konsistens som melk,da er den bra.

hvis ikke så sliter du med å få lakken gjennom sprøyta,og lakkeringa blir heller ikke bra.

men du kan også bruke lakken fra lakkbokser,bare tømme lakkboksen,og fylle opp så mye lakk du skal bruke i den glass boksen som følger med sprøyta,men den lakken må også tynnes ut litt.

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,men lakken må tynnes ut,med tynner.

lakken skal ha omtrent ha samme konsistens som melk,da er den bra.

hvis ikke så sliter du med å få lakken gjennom sprøyta,og lakkeringa blir heller ikke bra.

men du kan også bruke lakken fra lakkbokser,bare tømme lakkboksen,og fylle opp så mye lakk du skal bruke i den glass boksen som følger med sprøyta,men den lakken må også tynnes ut litt.

 

Jeg har ikke tynna ut Tamiya lakken min når jeg har brukt sprøyta mi, er slik Acrylic maling. Jeg rører bare godt ut så det ikke ligger noe groms igjen i bunn av malings boksen. Har blitt bra resultat med det. Men det blir sikkert bra med utynning også.

 

Jeg har to slike malingssprøyter fra Biltema, og de fungerer utmerket. Skal kjøpe meg en slik til 400kr snart, kjekt og ha! Bruker også den drivgassen Biltema selger. Holder en god stund.

 

Små deler blir malt for hand, større deler som seter, dashbord osv blir sprøytemalt og karroseri blir lakkert med boks. Det er slik jeg bruker maling og lakk.

97 - BMW 520i

86 - VW Golf II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesielle steder dere handler lakk/maling, eller er det biltemalakk og vanlig hobbybutikkmaling? Er vel kanskje ikke så mange nettsider som spesialiserer seg på slikt..?

 

Takk for gode svar sålang! :)

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesielle steder dere handler lakk/maling, eller er det biltemalakk og vanlig hobbybutikkmaling? Er vel kanskje ikke så mange nettsider som spesialiserer seg på slikt..?

 

Takk for gode svar sålang! :)

jeg kjøper all lakken min på http://www.hlj.com og på http://hobbyworld.aoshima-bk.co.jp/eindex.asp

+ litt på biltema

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår