A3TQ Skrevet Mars 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2003 Noen fortalte meg her forleden at man bør ta hjulstilling etter å ha satt på bredere dekk. I mitt tilfelle gjelder dette 195x65x15" til 225x45x17" Har han rett i dette? Er dette virkelig nødvendig hvis bilen blir helt grei å kjøre med brede dekk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo4RS3 Skrevet Mars 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2003 Det bør sjekkes for og se at de ruller riktig. Ellers kan dekka dine slite "feil" + at de slites raskere Siter -Audi S6 Avant 96mod-Audi A6 2,8Quattro Avant 95mod- xPolo 95 mod (Prosjekt Polo4RS3)(Airride,liquid silver,x-dream 8,5/9,5x14)xxAudi S4 93 modxxToyota Hiace (Senka,rulla på 18")xxBmw 97 mod 520 iA TouringxxAudi A4 Avant TQ 97modx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A3TQ Skrevet Mars 26, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2003 Originally posted by Polo4RS3 Det bør sjekkes for og se at de ruller riktig. Ellers kan dekka dine slite "feil" + at de slites raskere Joda, jeg er jo klar over det, det gjelder jo generelt alt, men bør det sjekkes spesielt når en går opp i dimmensjon? Felgene har samme inpress som orginalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvofasII Skrevet Mars 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 Originally posted by A3TQ Joda, jeg er jo klar over det, det gjelder jo generelt alt, men bør det sjekkes spesielt når en går opp i dimmensjon? Felgene har samme inpress som orginalt. Trenger ikke sjekke noen ting hvis du er fornøyd med det. ;) Jeg ville nok ikke ha sjekket det hvis det så greit ut og det ikke spora for mye hit og dit og dekk slitasjen så grei ut. Det skal jo hete seg at det lønner seg å ta en forstillingskontrol når man bytter dekk bredde og profil,MEN som sagt før hvis du er førnøyd så driter du i det.. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 Det er kun når du senker\hever bilen (høyere lavere dekk f.eks) at du må gjøre dette..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 Det er ingen som sier at du må noe som helst!Er bilen grei og kjøre så er det bare og holde dekkene under nøye oppsyn! Ved minste tegn på trapping eller skjev slitasje tar du kontroll! Jeg senka bilen min da den var ny og har nå kjørt 9000! Dekka er helt fine! Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2003 Ved senking forandres spissingen. Er du heldig så er bilen bedre eller like bra med den nye spissingen, dette kan jo ha flere grunner.... Men generelt sett, så vil det være smart å stille hjulstillingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet Mars 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2003 Man skal også sjekke bilen ved forandring på dekkdimensjoner. Dette er fordi du forandrer skrubbradius og noen andre vinkler. Er visst ganske strengt. Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Mars 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2003 Originally posted by A3TQ Noen fortalte meg her forleden at man bør ta hjulstilling etter å ha satt på bredere dekk. I mitt tilfelle gjelder dette 195x65x15" til 225x45x17" Har han rett i dette? Er dette virkelig nødvendig hvis bilen blir helt grei å kjøre med brede dekk? Feil vinkler i for eller bakstilling vil kunne føre til mye større følger med brede dekk, da det vil kunne gi mer belastning på lagre, osv. En hjulstillingskontroll bør man uansett utføre innimellom, for å holde slitasje på bilen på et minimum. Selv kjører jeg med sinnsyke cambervinkler, noe du kan se her: http://Http://grombil.no/vette Og gjør det bevisst, selv om det sliter dekk som faen.. Alt for kjøreegenskaper! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Mars 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2003 Originally posted by Robert Ved senking forandres spissingen. Er du heldig så er bilen bedre eller like bra med den nye spissingen, dette kan jo ha flere grunner.... Men generelt sett, så vil det være smart å stille hjulstillingen. Trur du er forvirra :) Spissingen vil vel ikke bli forandret, men camber'n kan bli det. Men det stemmer ikke alltid. Kan være greit å ta en kontroll uansett om du senker eller bytter til bredere dekk. Men det er ikke noe must. Men bilen kan være satt opp slik at når du får på bredere dekk, så legger den seg mer på innsiden eller utsiden, mens den ville ligget med hele dekket på de smalere dekkene. Dette vil du jo se etterhvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otto von Bismarck Skrevet Mars 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2003 Jeg gikk over fra 195/65-15 til 225/40-18 i tillegg til å montere gassdempere og 35mm kortere fjærer rundt om. Allikevel var alle verdier innenfor originaldata, så det var ikke nødvendig å justere noe som helst. Det var ikke helt det jeg hadde ventet meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Big-Z Skrevet Mars 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2003 Originally posted by boXer Trur du er forvirra :) Spissingen vil vel ikke bli forandret, men camber'n kan bli det. Men det stemmer ikke alltid. Oppklaring: Spissingen forandrer seg ved ut/inn fjæring og dermed også ved senking, justerer du camber på en bil med korrekt spissing må du justere spissingen på nytt.... på biler med mer avansert hjuloppheng(Passat97->, A4, A6, A8) kan man justere spissing ved ut/inn fjæring. Man BØR kontrollere/juster hjulvinkler ved senking. Siter -skal se, kanskje om jeg får tid skulle jeg nok gjerne ha men det kan nok ikke ta lang tid men jeg rekker det nok ikke før det er for sent..... Betyr det grønne lyset at jeg skal kjøre?? -90 VW Passat cl stv 2.0L -87 Hvit/Krokan Golf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Mars 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2003 Originally posted by Big-Z Oppklaring: Spissingen forandrer seg ved ut/inn fjæring og dermed også ved senking, justerer du camber på en bil med korrekt spissing må du justere spissingen på nytt.... på biler med mer avansert hjuloppheng(Passat97->, A4, A6, A8) kan man justere spissing ved ut/inn fjæring. Man BØR kontrollere/juster hjulvinkler ved senking. Helt enig i at man bør kontrollere ved senking, men det er ingen selvfølge at spissingen forandrer seg verken ved inn/utfjøring, eller ved senking. Dersom styrestagene har lik lengde og vinkel med bærearmene, vil ikke spissingen forandre seg. På noen biler kan det være hensiktsmessig å forandre tannstanginnfestningen slik at tannstanga kommer høyere i bilen når man senker. Da unngår man "bump steering" som ellers kan være direkte farlig... Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MJ_Speed Skrevet Mars 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2003 Originally posted by Ascona Feil vinkler i for eller bakstilling vil kunne føre til mye større følger med brede dekk, da det vil kunne gi mer belastning på lagre, osv. En hjulstillingskontroll bør man uansett utføre innimellom, for å holde slitasje på bilen på et minimum. Selv kjører jeg med sinnsyke cambervinkler, noe du kan se her: http://Http://grombil.no/vette Og gjør det bevisst, selv om det sliter dekk som faen.. Alt for kjøreegenskaper! Flotte og inspirerende småsitater til bildene på den grombil-siden :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.