Aeomholt Skrevet Januar 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2008 Virker som Turboed1 har et snev av greie på volvomotorer så et par spørsmål: Hvilken kam sitter i 531 topp fra B230FX fra en 240? Står ikke i Vadis'en jeg har Hva er standard ventilstr i 531 topp fra B230FX? Hva er standard ventilstr i 530 topp fra B230FT? (Lurer da på å flytte over eksosventiler fra 530 til 531 om de er ok) Hvordan vil det gå å bruke standard ventiler i en turbomotor? Så forøvrig at du hadde signert en 740 turbomotor i Engine Analyzer Pro v3.3 :D Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2008 Virker som Turboed1 har et snev av greie på volvomotorer så et par spørsmål: Kan ikke alt om de,gitt... Hvilken kam sitter i 531 topp fra B230FX fra en 240? Står ikke i Vadis'en jeg har Jeg har hørt VX,men er ikke sikker. Hva er standard ventilstr i 531 topp fra B230FX? Hva er standard ventilstr i 530 topp fra B230FT?44/35 i begge. (Lurer da på å flytte over eksosventiler fra 530 til 531 om de er ok) Hvordan vil det gå å bruke standard ventiler i en turbomotor? Aldri prøvd det på Volvo. Sikkert 8000 stk i 240-forumet som vet det.. Så forøvrig at du hadde signert en 740 turbomotor i Engine Analyzer Pro v3.3 :D Tja.. Kevin signerte den,jeg bare simulerte den jeg. Han har en tendens til å legge ut testfiler som eksempler.. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Januar 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2008 Mener Volvo har natriumkjølte eksosventiler på turbomotorene sine, og da er ikke nødvendigvis standardventiler en god erstatning. Rustfritt derimot... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Januar 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2008 Litt mye "snørrunger" i 200/700/900 forumene så jeg spurte her hvor jeg vet jeg vil få fornuftige svar og ikke bare svada om muligens ditt og datt :) Volvo bruker natriumfylte eksosventiler i turbotoppene, men viktigste er at jeg vet at 530/531 har samme str på eksosventiler. Da kan de flyttes over om de er i bra stand :) Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest sicarlse Skrevet Januar 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2008 rimlig sikker på at det er i FX at VX kammen sitter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2008 Litt mye "snørrunger" i 200/700/900 forumene så jeg spurte her hvor jeg vet jeg vil få fornuftige svar og ikke bare svada om muligens ditt og datt :) Volvo bruker natriumfylte eksosventiler i turbotoppene, men viktigste er at jeg vet at 530/531 har samme str på eksosventiler. Da kan de flyttes over om de er i bra stand :) Når du først har de ute kan du ta frem et pressluftbor og åpne innsugsporten en 3-3.5mm i dia helt inn til "knekken" ned mot ventilen,og "bredde" porten med ca 4mm (2mm ut per side) midt i knekken,og fjerne støpeskjegg og sånt,og pusse fine overganger mellom detta. Så får du litt valuta for kammen også. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Februar 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2008 fb og fx har vel vx3 kammen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Februar 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2008 Når du først har de ute kan du ta frem et pressluftbor og åpne innsugsporten en 3-3.5mm i dia helt inn til "knekken" ned mot ventilen,og "bredde" porten med ca 4mm (2mm ut per side) midt i knekken,og fjerne støpeskjegg og sånt,og pusse fine overganger mellom detta. Så får du litt valuta for kammen også. :) Så det er sånn disse toppene portes :) Hvor nærme er mann da vannkanalene om man porter så mye? fb og fx har vel vx3 kammen! Finnes det kam-data på denne kammen lett tilgjengelig? Edit: Camdata Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Februar 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2008 Er det snakk om sugemotor med VX kam og 531 med std. 44/35 mm ventiler så trengs ikke så veldig mye porting på innsug.. Ikke ved turbotrim heller for den del Er ganske store porter std. men litt finpuss som før beskrevet er aldri feil :) hvertfall ikke nødvendig å være redd for å grave deg ut i vannkanalen.. :) Er eksosporten som er største flaskehalsen på disse toppene. Ganske trange i brønnen under ventilen. Så der er det også gunstig å grave litt. Pluss litt på sidene og taket av porten ut til den ender Styringen kan også kortes og legges jevnt med taket på porten. Delte meninger om dette,men jeg har aldri opplevd noe "dramatisk" med å gjøre det.. Hiv på et grenrør ved evt. N/A trim da det org. ikke er spes. bra! Natriumfylte ventiler er skjøta og kan gå i to ved høye temp. Ville heller gått for rustfritt. Men er det snakk N/A med litt trim og moderat turbotrim så holder de org. lenge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Februar 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2008 Skal på en turbomotor isåfall, og ingen tvil om at one-piece ventiler ala rustfritt er å foretrekke men dette er kun en familieracer for veibruk. Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2008 Så det er sånn disse toppene portes :) Det er grovversjonen ja... de har et tversnitt på ca 34.7mm (hvis jeg husker riktig..er noe rundt der). Dette er på 530'en.. 531'en er som sagt nesten ferdig,da den er større. Med en 11mm's kam (som er det minste løftet verdt å tenke på..) trenger man 38.6mm tversnitt for å utnytte ventilens størrelse. Hvor nærme er mann da vannkanalene om man porter så mye? Som oftest finner ikke engang tørste kameler vann i de toppene.. :D Såfremt man ikke på død og liv "SKAL ta taket og bare taket,for det er det som hjelper":drunk: men fordeler det litt utover i alle retninger,dvs man tar mest i taket ved begynnelsen av porten (ved innsuget) men ved "knekken" mot ventilen runder tilbake kortside-radiusen (svingen ved gulvet...dette senker gulvet en tanke,si en mm) og tar litt mindre i taket,her inne "bredder" man mest. Men,vi er super-ultra-off-topic...så nå klapper jeg igjen. Før Reodor svinger frem Mauseren... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Februar 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2008 joa men litt ot til må han da tåle :p hvordan er formen bjørn? hvordan går det med de magiske småfingra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2008 joa men litt ot til må han da tåle :p hvordan er formen bjørn? hvordan går det med de magiske småfingra?Joda. Prøvde å gjøre noe,og de sa ganske greit ifra at det bare var å glemme enda. Det sa jo forsåvidt legen også,så det blir noen dager til uten annet å gjøre enn å stange hodet i veggen.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Februar 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2008 Men,vi er super-ultra-off-topic...så nå klapper jeg igjen. Før Reodor svinger frem Mauseren... Jernsiktet på Mauseren går helt til 2000 meter, så det er best å holde seg innendørs :D I morra skal jeg en tur ut i vognskjulet og skru litt understell hadde jeg tenkt. Dagen i dag har gått med til å gjøre ferdig sveiseapparatet. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2008 Jernsiktet på Mauseren går helt til 2000 meter, så det er best å holde seg innendørs :D Eller innentopics... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.