Gå til innhold

liste over hvilke biler som bruker hvilke turboer...?

Ranger emnet


sfh

Anbefalte innlegg

hei folkens.

 

som topic...eksisterer noe slikt...? eller liste over turboer brukt på hvilke biler.. ;)

har tilgang til en drøss med turbo-biler, både bensin og diesel..(er vel vrakhandler og privat...)

må bare vite hva som blir brukt på hva så er det litt enklere og finne noe..og luke ut andre ting..

 

det jeg er ute etter er enten en "utslitt" turbo som kan overhales eller en turbo som er god nok til å bare monteres..

seff er garret t25 og t3 vel den enkleste å få tak i, og fåes billig..

ellers "har" jeg to kkk 14-50 som tilhører vw caravelle 1.6td...de holder for 70kw hver men...de ser så spinkle ut..hehe..men et par skulle holde litt..

alle gode ting er twin :D

 

bilen er bmw E30 316, m/1.8i, m10 motor ja...men siden motoren som er i bilen er så bra vil jeg ikke rote med den..

så jeg er i gang med å finne en passende komplett blokk m/topp, som jeg overhaler og gjør klar for turbo..aller helst en M10, men kan til nød bruke m40..(liker ikke reima og uten m40 innsuget er m10 og m40 igrunnen samme suppa...)

 

om det blir orginale stempler i kombinasjon med tykkere (kobber)pakning eller ned-dreiede orginale stempler med orginal høyde på pakning er litt uklart.

da jeg vil bilen skal fungere som normalt (les:bensin gjerrig...) er orginal komp med 0,4trykk og enkel tilleggsprut et alternativ..

og tilgang til vannskjære maskin for kobber-pakning er enkel og kort, så jeg tegner bare av orginalen på CAD og leverer disketten :D mangler bare kobber platen...

 

for større trim er innsuget er på tegnebordet, evnt med 528 spjeld eller større..dette sveiser jeg sjøl.

luftmengdemåler og dyser fra 528 har jeg også, men vet ikke om det blir vits i å erstatte de orginale med de fra en 528 når jeg lager/monterer en tilleggsprut med extra dyser uansett..dessuten er det fare for at den vil få for mye bensin ved lavere rpm..utenfor turboens arbeidsområde..tilleggspruten ordner jo alt innenfor..

 

eksosen er også på tegnebordet, om det blir 2.5" eller 3" gjenstår å se..dette også sveiser jeg sjøl..rustfrie tynnveggede "meierirør" (eller noe slikt..)

men har sett flere e30 som er senket og har problemer med bakkeklaring med 3"..men det løser man ved å valse 3"røret til en høgde på ca.2~2.5"..

 

ønsket hk er omtrent 200+, men det forandres sikkert ganske kjapt til 250+ ;) hehe...

bremser og understell fra 323/325 er skaffet..mangler klumpen bak, men utveksling fra 318 og 200hk+ kan bli noe gøy i aksen ;)

den nye orginale clutchen får holde så lenge den holder..hehe..blir vel noe sinter greier etterhvert.

 

poenget er seff mest mulig (kvalitets)hk ut av minst mulig peng, men noe må seff koste.. jeg lager det meste sjøl, tilgang til rør og elektronikk deler er grei.

 

tar gjerne imot noen kommentarer og innspill i tilfelle det er noe jeg har oversett...men tror jeg har fått ned det meste..hvertfall i hodet ;)

 

mvh, stig

(som bygger for å lære mer ;) )

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir nok en hel del egenproduksjon...alt skal seff lages i rustfritt og sveises og tilpasses og designes av undertegnede :D

og skal prøve å få tatt bilder som har litt mening og for å vise hvordan det skal eller kan gjøres ;)

 

et stort arbeid er å få laget grenrør med like lange rør fra motorblokka til turboflens. får man det til blir respons bedre og lag(ketchup) redusert litt..

litt stress vil det bli sjøl om det er litt plass å ta av under der..

turboen vil jeg plassere høyest for at den ikke skal ligge under manifold/motor å varme dette unødvendig mye..får jeg den høyt opp er det lettere å kjøle den ned.

 

har og fått (pris-)liste over div standard elektronikk, som feks noe som kan brukes til tilleggsinnsprut.. et enkelt rele som kobler inn ved ønsket/innstilt trykk..

noe jeg stusser i, er om visst jeg bruker to dyser til extrasprut og komp`en senkes til ca.8,5:1 og trykket økes til 0.7~1kg om de to dysene kan slåes på i to trinn..

som feks en dyse kobles inn ved feks 0.4kg og den andre litt senere feks ved 0,7 eller de begge skal kobles inn ved samme trykk..

det er noe jeg må kalkulere litt på. for den lille 0,2~0,3kg gapet kan faktisk være litt bensinsparende.men hvor mye..hehe..

 

jeg vil helst ikke senke komp`en for mye da det går utover prestanda på lave rpm...

men senker jeg komp`en klargjøres det jo for høyere trykk og trim...

hm..dilemma og kompromiss...hehe..

 

for de som lurer på dette med kompresjon og hvorfor og hvordan få en motor på 10:1 ned til 9:1..

så er det, om jeg ikke husker helt feil, at ved 10:1 så er kammeret i toppen 10 ganger mindre enn sylinderen..

ved 9:1 så er kammeret 9 ganger mindre enn sylinder..

så ved øket komp er kammeret mindre og dermed verdien høyere..

 

volum i toppen måler man slik:

1:du trenger en passe tykk pleksiglass plate som dekker kammeret, enten om den er rund eller firkantet.

2:du trenger et rør av pleksiglass eller noe lignende som er ca 5mm~1cm diameter eller hva man finner..

3:du trenger en sprøyte som er stor nok(eller halveis) til å fylle kammeret.

montering.(du kan bruke en slik sprøyte som rør til å lime på pleksien, da har du målestreker ferdig ;))

du borrer et hull i senter på platen, limer fast røret seff over hullet.. pakning under platen kan enten lages av isoler/el-tape eller noe lignende tynt..

funksjon:

du legger platen over kammeret og fyller sprøyten med et bestem volum veske(frostvæske med sine skarpe farge er god knall) og fyller i røret (som du har limt fast i platen og er tett og at platen som igjen har en tynn pakning under for å tette plant mot toppen når de legger det ned ;) )

da vil du kunne avlese hvor mange MilliLiter kammeret er og kan regne ut hvor tykk pakning man trenger eller hvor mye komp den pakningen vil senke/øke eller hvor mye du kan høvle av eller hvor mye du må grave ut av kammer eller rett å slett hvor mye du trenger å høvle av stempelet for å senke komp`en ;)

 

enkelt huh ? :D

 

mvh, stig

(som rettes gjerne)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte bare å nevne at siden jeg skal tilpasse rør etter hvilken som helst turbo, men det skal kunne brukes en annen type turbo senere lurer jeg på om noen har vert borti å frese større inn og utganger på turboer før..

 

for jeg har sjangsen på en billig T25 som vil passe fint opptil 200hk+, den er liten og kjapp spoolup på en 1,8L...

men de orginale hulla er jo "små".. får man opp diametern vil man få opp flowen og kansje vil den snurre like kjapt som før men vil få litt bedre flow..hm..

noen som har prøvd dette?

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et bra prosjek, men én ting vil jeg bare si! Skaff deg en bredbåndslambda fra f. eks. PLX, TechEdge, Innovative, AEM eller Zeitronics! "Smalbåndslambda" som man finner på vanlige biler er ekstremt unøyaktige og kan (skal) kun brukes for å se om blandinga er over eller under 14.7:1! Skalaen her går fra 0-1V og er ekstremt sensitiv rundt 14.7:1 eller også kalt lambda 1. Eksempelvis kan spenningen man får fra denne være fra 0.2-0.8V ved 14.7:1, og da har man i praksis ingen oppløsning igjen for å se om man ligger rundt 11.5-12:1, og det er omentrent der man vil være under fullgass og fullt ladetrykk på en turbobil! Bredbåndslambdaen er nesten helt lineær fra 0-5V fra omentrent 10:1 til 18:1, kan korrigere for temperatur, og de koster omentrent 350 dollar, og dét er vel investerte penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et bra prosjek, men én ting vil jeg bare si! Skaff deg en bredbåndslambda fra f. eks. PLX, TechEdge, Innovative, AEM eller Zeitronics! "Smalbåndslambda" som man finner på vanlige biler er ekstremt unøyaktige og kan (skal) kun brukes for å se om blandinga er over eller under 14.7:1! Skalaen her går fra 0-1V og er ekstremt sensitiv rundt 14.7:1 eller også kalt lambda 1. Eksempelvis kan spenningen man får fra denne være fra 0.2-0.8V ved 14.7:1, og da har man i praksis ingen oppløsning igjen for å se om man ligger rundt 11.5-12:1, og det er omentrent der man vil være under fullgass og fullt ladetrykk på en turbobil! Bredbåndslambdaen er nesten helt lineær fra 0-5V fra omentrent 10:1 til 18:1, kan korrigere for temperatur, og de koster omentrent 350 dollar, og dét er vel investerte penger!

hei.

har tenkt på denna bredbånd labda tingen.. får den i sverige for et par lapper..men husker seff ikke hvor..må sjekke et på et forum...igjen.. ;)

noen sier det ikke er nødvendig..men får sjekke det ut mer.

men så har det jo seg slik at det er ikke lambda på bilen orginalt og må vel til å finne et display til en slik..eller kansje bare bygge om et multimeter og putte det displayet i dashen ;)

får man vite,fra butikk/fabrikk hvilke volt man har rett blanding på de da? (vil nå tro det da..hehe....)

 

takker for tips ;)

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo hallo godtfolk hellothere

 

sjekka ut litt den power sia for å se hvilke biler som bruker kkk k14......

jeg har jo to stk fra en vw caravelle 1.6td....

og på den sia så ser det jo ut som om volvo 850td,s70td og v70td og audi a6 td bruker k14...og de er jo en 2.5L...

men ser at de har forskjellige nummer så jeg regner med at A/R er ulikt men at huset er kkk k14...

er jo ingen problem for meg å frese ut så inn / ut-blås blir litt større..ser jo ut som om det er mye unødvendig gods på veggene ja..hehe...

 

menne....hva menes om at jeg setter begge turboene (uten større mods) på min stakkars 318? har jo vært i tankene ja..de er jo små sånn sett....:D

:hammer hellothere :wave alacocaina :drive2

er fare for at dette kommer til å spore av til de grader.....hehe....

å har prøvd å fått tak i fadern (som er på ferie) om han vet hvor det kan være en lastbil kjøler...:D må ta av fangern å div snart for å se hvor stor den kan vere..størst mulig har jeg hørt ;)

skulle gjerne hatt litt plastikk foran da bilen er helt totalt orginal :pray

dessuten vurderer jeg å ta vekk de innerste lyktene for lufting..for hvem trenger fjernlys......

skulle kansje hatt 5" ytter-lykter i H4 kansje..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen på fra TDI er ikke egnet for bensin motorer fordi varme utviklingen er mye større på bensinmotorer. En turbo på fra TDI vil spoole opp på tomgang på en Golf 1,8 16v

da må du gjerne utdype hvorfor du sier slikt........... nå har jeg jo prata med en type som har brukt turbo fra 2.5L td fra isuzu greier..funker jo greit det...

og 185hk på bakhjula med automat ;)

vil ikke si at varmen har alt med det å gjøre, da det er heller eksos-hastighet og mengde som avgjør dette.

 

og at den spoler opp allerede på tomgang er jo bare god knall da ketchup er for travelt :D :D

haha...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå (bestemt) funnet ut at jeg skaffer en annen motor og senker komp til et sted mellom 8~8.5:1...

dette er mest for at det er enklere å kjøre på med mer trøkk og desto mer hk ;) og da får jeg jo en motor som er mer eller mioindre 100%overhalt og som (nesten) ny :D

så da må jeg nok lete etter en T3 / k24 / k26 eller lignende..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår