Gå til innhold

Toppfart på golfen

Ranger emnet


Housey

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt 185km/t på min 1,8i (Monopoint), husker ikke nøyaktig hva jeg hadde av turtall, men var vel 4-5000rpm i 5gir.. Jeg sjekket opp speedometeret mot Gps og hadde bare 3km/t feil ved 80km/t.. Hadde det ikke vært for ehh... telehiv osv på "Autobahn":D så tror jeg at det hadde vært mulig å kjørt ut speedometeret(220km/t).. I min instruksjonsbok står det 185km/t som toppfart, men den stemmer da ikke Devil

 

Rullet da på 215/40-16...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 185km/t på min 1,8i (Monopoint), husker ikke nøyaktig hva jeg hadde av turtall, men var vel 4-5000rpm i 5gir.. Jeg sjekket opp speedometeret mot Gps og hadde bare 3km/t feil ved 80km/t.. Hadde det ikke vært for ehh... telehiv osv på "Autobahn":D så tror jeg at det hadde vært mulig å kjørt ut speedometeret(220km/t).. I min instruksjonsbok står det 185km/t som toppfart, men den stemmer da ikke Devil

 

Rullet da på 215/40-16...

 

 

samme motor som min... og samme gummi str (215/40-16)

 

snodig.. og med tanke på at vi har samme motor og andre specs.. så vil jeg jo ta deg pga vekt?

 

så kansje det faktisk ER sannsynlig at bilen gikk minst 200 da... deven.. sykt

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen fysiker, men jeg vil tro at luftmotstand har en del å si i den hastigheten. Treern er vel ganske mye mer aerodynamisk.

Er vel kanskje lettere å få opp farta med veldig lav bil også.

 

Men.. Som sagt. Alle motorer er forskjellige.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme motor som min... og samme gummi str (215/40-16)

 

snodig.. og med tanke på at vi har samme motor og andre specs.. så vil jeg jo ta deg pga vekt?

 

så kansje det faktisk ER sannsynlig at bilen gikk minst 200 da... deven.. sykt

 

Har samme motor ja, men jeg har montert trimkam(266' KK), null kat og endel fortenning Devil , men vekt har mye å si altså.. Ca. 100hk på 1100kg + tjukkas drar ikke akkurat skinnet av pølsa:D

 

Med lang nok vei skal nok både du og jeg klare å kjøre ut speedo, såfremst motor og slikt er iorden.. Stor fart er litt moro da, men mye morsommere med kurvekjøring;)

 

Jeg er ikke noen fysiker, men jeg vil tro at luftmotstand har en del å si i den hastigheten. Treern er vel ganske mye mer aerodynamisk.

Er vel kanskje lettere å få opp farta med veldig lav bil også.

 

Men.. Som sagt. Alle motorer er forskjellige.

 

Sitat fra lignende diskusjon på Vacn forumet:

"Lavere bil kan gjøre endringer på luftmotstand, men om jeg skulle tippe så øker det motstanden. Mindre område under bilen som luften kan gå gjennom = høyere lufthastighet = undertrykk = downforce = høyere luftmotstand. Det er i hvert fall generelt"

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor fart er litt moro da, men mye morsommere med kurvekjøring;)

Kunne ikke vært mer enig. Det er ikke moro å kjøre fort på motorveien. Det er bare noe man gjør. Iallefall ikke når bilen ikke går fortere enn rundt 200 km/t.

 

Sitat fra lignende diskusjon på Vacn forumet:

"Lavere bil kan gjøre endringer på luftmotstand, men om jeg skulle tippe så øker det motstanden. Mindre område under bilen som luften kan gå gjennom = høyere lufthastighet = undertrykk = downforce = høyere luftmotstand. Det er i hvert fall generelt"

 

Det kan vel stemme.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kurvekjøring med senka golf er genialt.. har enda tilgode og få bilentil å slippe da

 

Heh. God bil i svinga, ja..

 

Men jeg var på to hjul her om dagen, tror jeg. Var ikke langt unna, iallefall. Mista nesten kontrollen. Rulla frem og tilbake. Min er ikke senka, da.

 

En av svingene på vei til Rudskogen. Krappe jævler.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh. God bil i svinga, ja..

 

Men jeg var på to hjul her om dagen, tror jeg. Var ikke langt unna, iallefall. Mista nesten kontrollen. Rulla frem og tilbake. Min er ikke senka, da.

 

En av svingene på vei til Rudskogen. Krappe jævler.

 

 

hehe... senk for livet! :)

 

har enda ikke fått bilen opp på to hjul enda heller.. er for stivt

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noe mer informasjon om hvilken effekt unsprung weight, eller vekta på dekk og felg har på kjøreegenskaper og prestasjoner?

 

Kjørte en gaamal forgassergolf som vår gått en hel del lenger og hadde levd et mye hardare liv enn Jettaen min med monojet, likevel var det et djevelsk drag i den. Kan det ha noe å gjøre med de utslitte små 13" hjula?

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noe mer informasjon om hvilken effekt unsprung weight, eller vekta på dekk og felg har på kjøreegenskaper og prestasjoner?

 

Kjørte en gaamal forgassergolf som vår gått en hel del lenger og hadde levd et mye hardare liv enn Jettaen min med monojet, likevel var det et djevelsk drag i den. Kan det ha noe å gjøre med de utslitte små 13" hjula?

 

 

jepp.. hjula har en god del å si gitt

 

 

har foresten en film av at jeg har bilen i 200 (tok meg ca 1.5min og komme opp i den hastigheten, men skal prøve og få lagt den ut snarest)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noe mer informasjon om hvilken effekt unsprung weight, eller vekta på dekk og felg har på kjøreegenskaper og prestasjoner?

 

Kjørte en gaamal forgassergolf som vår gått en hel del lenger og hadde levd et mye hardare liv enn Jettaen min med monojet, likevel var det et djevelsk drag i den. Kan det ha noe å gjøre med de utslitte små 13" hjula?

 

Tenk deg at du legger 50 kg i baksetet. Du merker litt.

Om du legger 50 kg vekt på felgene dine, så merker du mye mer..

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår