Gå til innhold

Lyddempematter fra biltema? Hva er alternativet?

Ranger emnet


Feitakodle

Anbefalte innlegg

jeg forstår godt hva dere vil fram til ;)

 

men det er nok ikke feil påstand å si at mye av støyen i bil kommer av vibrasjon. jeg sier ikke all støy, men mye av støyen..

og dynamat/brownbread tar faktisk mye av støy og et par lag har folk blitt mer enn nok blit fornøyd med.

 

så jeg er heller ikke uenig i at gummi/skum matter hjelper godt mot støy, men det er jo litt vanskelig å putte mer skum under teppet som er i bilen ;)

og i dører er det jo bare dumt å putte i skum-matter som er som svamper, der må man til med gummi-matter som ikke trekker vann. og de koster jo litt..

 

å putte på tre lag, som mister glenn sier her, er nok bare en super luxus...hehe...

kan kansje gjøres i bagasjens vegger/innerskjermer og kansje under dashen/torpedovegg på en standard bil om man bruker skum-matter.. ;)

å gummi matter koster jo minst like mye som dynamat extreme så det må jo bli bare for spesielt intresserte og/eller de som liker å bruke peng for å få en ganske så dempet bil.

 

jeg har selv tilgang til 12mm gummi matter (ikke skumgummi nei..) som jeg kansje skal bruke, om det blir behov for det, blir det slike både i dører fram og bak og under dashen, i taket, torpedevegg, under panser, under bagsjeluka, inner skjermer og alt annet av stål som kan gi lyd av seg :D

det som annet er gjort er et lag med asfalt som dekker hele golvet med 100% + litt til ;) her skal jeg legge på noen liter med dempemasse for jeg legger gummimatter.

så er jo ikke dette en standard bil men noe som blir moddet etter behov :boxing

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er ferdig med vibrasjonsdemping så burde det nok ikke vere nødvendig med ekstra matter... et eller to lag med dynamat eller brownbread skal være mer enn nok til både støy og vibrasjoner..

støyen er jo vibrasjoner forsåvidt vibrasjoner, så har du fortsatt støy har du fortsatt vibrasjon.. ;)

hva har du dempet med hittil da? skal vel ikke komme mye lyd utenfra om du har dempet nok/godt og på rette steder.

 

mvh, stig

 

Hittil har jeg vibrasjonsdempet med bitium baserte plater. De ser ut til å fungere fint når det gjelder vibrasjoner i dører ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sfh skrev: men det er nok ikke feil påstand å si at mye av støyen i bil kommer av vibrasjon. jeg sier ikke all støy, men mye av støyen..

Helt enig her. Sjeldent sett en tråd med så mye svada av "fagfolk" og forhandlere. Skjønner ikke helt at seriøse lydfolk kan mene vibrasjoner ikke gir støy/lyd. All lyd man hører, uansett om man kaller det støy eller musikk, består jo av vibrasjoner. Grunnen til at man må bruke forskjellige materialer, er at støyen kommer i forskjellige frekvensområder, og asfaltmatter/skumgummi/brownbread/gummi/whatever, hver for seg, demper i heller begrensede, forskjellige frekvensområder. Grunnen til at man hører noe gjennom en metallplate, er jo at metallplata vibrerer og fungerer som en høyttaler. Og siden støy i bil gjerne kommer i flere frekvenser, er det ofte hensiktsmessig i en bil å lage en sandwich med forskjellige dempematerialer. Kunne man lagt 20 cm bly rundbaut i bilen og 10 cm glassruter, skal jeg love man ikke ville hørt så mye støy, uten å legge en eneste matte av noe slag.

Mr. SQ skrev: Du har så rett så rett. En proffesjonell støydemper ville sagt følgende: først et lag med dempematte for å ta vibrasjoner. Så en barriere for å stenge støy ute, og til slutt en absorbent for å ta lyddemping.
Mr. SQ skrev: Det er faktisk forskjell på støy og vibrasjon.
Jaha?? Kan du fortelle meg den fysiske forskjellen på vibrasjoner, støy og lyd? Alt er da vitterlig lyd som oppstår av at metallet(i vårt tilfelle) vibrerer...
Earthquake skrev: Dessverre har vi ikke plass til å ta ibruk den beste støy isolatoren som finnes i en bil, nemlig luft. Hvis man f.eks tenker seg en innevegg i et hus som er 10cm tykk. Da vil opptimal isolering for å dempe støy være å legge inn 5cm med isolasjon og la 5cm stå åpent. Kunsten å dempe støy er å få luften til å stå stille, eller hvertfall så nært man kan komme. Og det er lyddempemattene behjelpelige med.
Så om veggene i dette huset ditt er av betong, murstein, stål, gips eller papp mener du er uvesentlig for støydempingen??? Kunsten å dempe støy er ikke å få luften til å stå stille, det er å ikke få veggene til å viderevibrere lyd fra andre siden av veggen, for å holde seg til eksemplet ditt. Den isoleringen med luft du snakker om, er vel mest for å holde på varmen i et hus. Tror du blander sammen litt.
Earthquake skrev: Dette er en feil påstand, du demper ikke f.eks veistøy med asfaltmatter. Setter du f.eks 19" hjul på en Golf så hjelper det ikke stort å dempe hjulhusene med asfat, da må du ha noe som demper lyd i tillegg. Det beste er en kombinasjon av asfalt- og lyddemping
Det går da an å dempe veistøy med asfaltmatter, det kommer som sagt an på hvilket frekvensområdet støyen blir gjengitt i av hjulkasser etc. Og da det er forskjell i platetykkelse/konstruksjon fra bilmodell til bilmodell, kan støyen fra de samme 19" hjulene montert på en annen bilmodell godt bli utmerket dempet med asfaltmatter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig her. Sjeldent sett en tråd med så mye svada av "fagfolk" og forhandlere. Skjønner ikke helt at seriøse lydfolk kan mene vibrasjoner ikke gir støy/lyd. All lyd man hører, uansett om man kaller det støy eller musikk, består jo av vibrasjoner. Grunnen til at man må bruke forskjellige materialer, er at støyen kommer i forskjellige frekvensområder, og asfaltmatter/skumgummi/brownbread/gummi/whatever, hver for seg, demper i heller begrensede, forskjellige frekvensområder. Grunnen til at man hører noe gjennom en metallplate, er jo at metallplata vibrerer og fungerer som en høyttaler. Og siden støy i bil gjerne kommer i flere frekvenser, er det ofte hensiktsmessig i en bil å lage en sandwich med forskjellige dempematerialer. Kunne man lagt 20 cm bly rundbaut i bilen og 10 cm glassruter, skal jeg love man ikke ville hørt så mye støy, uten å legge en eneste matte av noe slag.

Jaha?? Kan du fortelle meg den fysiske forskjellen på vibrasjoner, støy og lyd? Alt er da vitterlig lyd som oppstår av at metallet(i vårt tilfelle) vibrerer...

Så om veggene i dette huset ditt er av betong, murstein, stål, gips eller papp mener du er uvesentlig for støydempingen??? Kunsten å dempe støy er ikke å få luften til å stå stille, det er å ikke få veggene til å viderevibrere lyd fra andre siden av veggen, for å holde seg til eksemplet ditt. Den isoleringen med luft du snakker om, er vel mest for å holde på varmen i et hus. Tror du blander sammen litt.

Det går da an å dempe veistøy med asfaltmatter, det kommer som sagt an på hvilket frekvensområdet støyen blir gjengitt i av hjulkasser etc. Og da det er forskjell i platetykkelse/konstruksjon fra bilmodell til bilmodell, kan støyen fra de samme 19" hjulene montert på en annen bilmodell godt bli utmerket dempet med asfaltmatter.

Som man sier på amerikansk; you are talking out of your ass asshole

 

Jeg har aldri sagt/ment at du ikke demper veistøy med asfalt. Poenget mitt var at du aldri klarer å fjærne ALL veistøy med asfalt og derfor bør ha ett lag med annen type lyddememasse. Det er vel ganske kjent at harde materialer demper dårlig med "støy", eller?

 

PS: du kan umulig ha holdt mye i en snekkerhammer med slike utalelser som du kommer med..... Men siden du sier du har så greie på dette, vær vennlig å forklar oss, som i din verden ikke kan noe om dette, hvordan glava, rockwool osv fungerer, hva er de grunnleggende prinsippene?? Tror du glava/rockwool osv er en effektiv støydemper?? Og mens du er igang så kan du jo kanskje fortelle oss hvorfor f.eks Mercedes og BMW bruker doble glassruter i noen av sine luksusbiler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som man sier på amerikansk; you are talking out of your ass asshole

 

Jeg har aldri sagt/ment at du ikke demper veistøy med asfalt. Poenget mitt var at du aldri klarer å fjærne ALL veistøy med asfalt og derfor bør ha ett lag med annen type lyddememasse. Det er vel ganske kjent at harde materialer demper dårlig med "støy", eller?

 

PS: du kan umulig ha holdt mye i en snekkerhammer med slike utalelser som du kommer med..... Men siden du sier du har så greie på dette, vær vennlig å forklar oss, som i din verden ikke kan noe om dette, hvordan glava, rockwool osv fungerer, hva er de grunnleggende prinsippene?? Tror du glava/rockwool osv er en effektiv støydemper?? Og mens du er igang så kan du jo kanskje fortelle oss hvorfor f.eks Mercedes og BMW bruker doble glassruter i noen av sine luksusbiler....

transmedias uttalelser med at man bruker 2"/5cm glava i en 3"/7cm vegg er nok rette.. det skal ikke vere tettpakket med glava i en vegg for da forsvinner glavaens egenskaper..og poeng.

løs glava varmer bedre enn tettpakket glava.. men glava er nok ikke en like god støydemper som den varmer..skal man lydisolere bruker man gipsplater...eller tømmervegger ;).

(det kan jeg nok si med sikkerhet da jeg har holdt i en hammer et par ganger bygd et par hus eller fler ;) )

men det er ikke det som er poenget..

 

støy i bil kommer også av som trans`en sier stålplater som vibrerer..men lyder som feks folk som snakker kommer igjennom men gode asfaltplater kan være nok til å ta dette vekk.

dekkstøy kommer nok mest av vibrasjoner, men seff vil skum-matter dempe støyen bra.men er nok ikke så veldi bra med biltema matter eller vanlige skum-matter..

man trenger skikkelig tunge matter med stor tetthet..en vanlig vaske-svamp under teppe demper nok svært lite..hehe..men har man mange nok..

 

demper man med dempematter og vil ha ytterlige skum-matter er det seff ingen problem, men da begynner man å bli kresen eller har en veldig dårlig dempet bil..i utgangspunktet ;)

 

grunnen til at bmw/mb bruker doble glass?? det burde du vere oppegående nok til å forstå at man må til med doble glass for man kan jo ikke legge dempematter og skum-matter på rutene vel :D :D

 

mvh, stig

(som er vel egentlig ferdi og tror trådstarter har tatt et poeng eller to :) )

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

transmedias uttalelser med at man bruker 2"/5cm glava i en 3"/7cm vegg er nok rette.. det skal ikke vere tettpakket med glava i en vegg for da forsvinner glavaens egenskaper..og poeng.

Kan ikke se han har skrevet noe som helst om 5cm glava i en 7cm vegg, det var vel helst jeg som sa du skal ha en liten luftlomme som ikke er fylt med isolasjon. Denne diskusjonen er dratt helt ut av proposjoner og dere begynner å blande inn gips, betong og murstein..... Det var vist ikke så lurt å blande inn husbygging i denne diskusjonen, for dere skjønner jo ikke at det var kun et eksempel.... Poenget mitt var hele tiden at stillesående luft demper støy som i f.eks snakking osv. Tror dere bruken av isolerglass i biler er for å isolere mot kulde?

 

Men tilbake til topic, Biltema lydempematter kan sikkert fungere fint, men ikke i en bil som det blir kondens og annen fuktighet i. Dessuten har de svært dårlig lim, som løsner etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mens du er igang så kan du jo kanskje fortelle oss hvorfor f.eks Mercedes og BMW bruker doble glassruter i noen av sine luksusbiler....

Lett nok, det er for å isolere og holde varmen inne/ute, alt ettersom hva slags vær det er. Luft er en meget god klimatisk isolator. En hyggelig bieffekt er at støy også blir redusert, da det er to glassruter som skal videreformidle støyen før den når øret, og det vil hjelpe betydelig. Disse vindusrutene er forøvrig forseglede og satt under trykk etter hva jeg husker, og det vil øke støydempingen ytterligere, det er vanskeligere å frembringe lyd når lufttrykket øker, samt at glassrutene blir satt under press, slik at det blir vanskeligere å få rutene til å vibrere. Citroen har i sin C4 laminerte sideruter, disse er tykkere/stivere enn vanligere sideruter og demper dermed endel støytyper mer effektivt enn en vanlig siderute.

Tror du glava/rockwool osv er en effektiv støydemper??

I et visst frekvensområde er de effektive ja, særlig på middlere og høyere frekvenser. Hovedgrunnen til at de brukes i hus, er at de skal isolere klimatisk. At de demper noe lyd er igjen en hyggelig bieffekt. Dype frekvenser er de heller sjanseløse mot. Grunnen til at Glava demper lyd, er at når lydbølgene treffer Glavaen, bremses hastigheten på lydbølgene på dens vei gjennom Glavaen (den er porøs), noe som igjen gjør at veggen Glavaen står imot treffes av lydbølger med lavere volum.

Så jeg må bare spørre igjen, om disse 10cm-veggene i huset ditt lages med stål eller papp-plater, alt man trenger å gjøre for isolere mot støy er 5cm med Glava/Rockwool + 5cm med luft imellom veggplatene uansett??? Og resultatet blir likt, uansett vegg-materiale??

Det er vel ganske kjent at harde materialer demper dårlig med "støy", eller

Det kommer an på hvilket frekvensområde du vil dempe, og hvor praktisk det på stedet du vil ha dempet. "Støy" som du bare kaller det, er da et temmelig uspesifisert begrep, frekvensmessig sett. Vil vel tro en 10cm tykk betongvegg rundt Valle Hovin vil dempe en konsert mer effektivt for de som befinner seg på utsiden, enn en 10cm tykk Glavavegg om det var mulig. Befinner du deg derimot på innsiden, vil Glavaveggen være den mest støydempende, da den reflekterer langt mindre lyd enn betongmuren.

Jeg har aldri sagt/ment at du ikke demper veistøy med asfalt. Poenget mitt var at du aldri klarer å fjærne ALL veistøy med asfalt og derfor bør ha ett lag med annen type lyddememasse. Det er vel ganske kjent at harde materialer demper dårlig med "støy", eller?

Vel, jeg siterte deg direkte og forholdt meg til det du skrev. For å dempe støy i bil på en praktisk måte, trenger man minst to forskjellige materialer, da uønsket støy gjerne har et bredere frekvensområde enn hva f.eks asfaltmatter greier alene. Så vi er enige om at man trenger en sandwich av materialer med forskjellig dempeevne i en bil. Jeg tror bare ikke du skjønner hvorfor.

Om du plasserer en bjeffende bikkje på panseret på en bil, setter deg inn i bilen og lukker igjen alle dører og vinduer, så hører du fortsatt bjeffinga, ok? Litt dempet og utydeligere, men du hører fortsatt bikkja. Er det da egentlig den bjeffende bikkja du hører, eller er det vibrerende frontrute/tak/dører/panser/torpedovegg etc du hører? Lyd går ikke gjennom fysiske sperrer!!! Lyd er luft i bevegelse, møter den en fysisk hindring, vil automatisk hindringen prøve å vibrere i takt med lyden som treffer den. Dette er en naturlov, om naturen som prøver å være i likevekt.

Det som skjer når du hører bikkja på panseret, er at frontrute, tak, dører etc vibrerer i takt med bjeffinga til bikkja og prøver så godt de kan å gjenskape lyden fra den bjeffende bikkja for deg som sitter inne i bilen. Jo tyngre og stivere frontrute/tak/dører etc er, jo vanskeligere blir det for dem å gjenskape lyd inne i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var hele tiden at stillesående luft demper støy som i f.eks snakking osv. Tror dere bruken av isolerglass i biler er for å isolere mot kulde?

Ja. det er de. Vindusrutene i en bil er en stor kilde til varmetap fra kupeen, samt en stor faktor for uønsket oppvarming av kupeen, alt etter klimaet utenfor bilen. Isolér-glass i en bil er miljøvennlig, da bilen varmeapparat belastes mindre, og airconditionen kan benyttes i mindre grad. Dog er nytte-effekten lav, kontra bilen høyere vekt pga. tyngre glass, med dertil tilhørende høyere bensinforbruk, så vinninga går opp i spinninga. Hvorfor tror du alle biler ikke har isoler-glass idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett nok, det er for å isolere og holde varmen inne/ute, alt ettersom hva slags vær det er. Luft er en meget god klimatisk isolator. En hyggelig bieffekt er at støy også blir redusert, da det er to glassruter som skal videreformidle støyen før den når øret, og det vil hjelpe betydelig. Disse vindusrutene er forøvrig forseglede og satt under trykk etter hva jeg husker, og det vil øke støydempingen ytterligere, det er vanskeligere å frembringe lyd når lufttrykket øker, samt at glassrutene blir satt under press, slik at det blir vanskeligere å få rutene til å vibrere. Citroen har i sin C4 laminerte sideruter, disse er tykkere/stivere enn vanligere sideruter og demper dermed endel støytyper mer effektivt enn en vanlig siderute.

 

Skal tildels være enig i det du sier om å holde varmen ute. Men det er nok helst den støydempenede fordelen de er ute etter, ikke varmeisolasjon.

 

 

Det kommer an på hvilket frekvensområde du vil dempe, og hvor praktisk det på stedet du vil ha dempet. "Støy" som du bare kaller det, er da et temmelig uspesifisert begrep, frekvensmessig sett. Vil vel tro en 10cm tykk betongvegg rundt Valle Hovin vil dempe en konsert mer effektivt for de som befinner seg på utsiden, enn en 10cm tykk Glavavegg om det var mulig. Befinner du deg derimot på innsiden, vil Glavaveggen være den mest støydempende, da den reflekterer langt mindre lyd enn betongmuren.

 

Nå drar du ting fullstendig ut av proposjoner igjen. Er det utrolig vanskelig å holde seg delvis til tema?? Hvis vi holder oss til bil, som var utgangspunktet for diskusjonen. ( husert var som nevnt tidligere, kun et eksempel på hvordan stillestående luft kan brukes til å isolere mot støy) Så sier vi du skal dempe gulvet i bilen din. Da er vi nok eneige alle sammen, at det er UMULIG å isolere bort all støy med kun asfalt, da denne ikke fjerner høyfrekventstøy like godt som skumgummi el.l.

 

Vel, jeg siterte deg direkte og forholdt meg til det du skrev. For å dempe støy i bil på en praktisk måte, trenger man minst to forskjellige materialer, da uønsket støy gjerne har et bredere frekvensområde enn hva f.eks asfaltmatter greier alene. Så vi er enige om at man trenger en sandwich av materialer med forskjellig dempeevne i en bil. Jeg tror bare ikke du skjønner hvorfor.

Hvis det var et dårlig eksempel å bruke en husvegg eller jeg forklarte meg dårlig, så begklager jeg det. Men jeg vet hvertfall hvorfor du bør bruke lydisolasjon av to forskjellige materialer for å dempe lyd best mulig. Men det virker ikke som du skjønner det, siden du ikke vil være med på at stillestående luft isolerer mot støy, kun mot varme. (er klar over at det isolerer mot varme også, bare se på helsetrøya di). Hvis du bruker glava på den siden det støyer mest og har luftromet på den motsatte side, så har dette en større lyddempenede effekt enn å ha glava gjennom hele veggen.

 

Tror vi sier oss ferdig her, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. det er de. Vindusrutene i en bil er en stor kilde til varmetap fra kupeen, samt en stor faktor for uønsket oppvarming av kupeen, alt etter klimaet utenfor bilen. Isolér-glass i en bil er miljøvennlig, da bilen varmeapparat belastes mindre, og airconditionen kan benyttes i mindre grad. Dog er nytte-effekten lav, kontra bilen høyere vekt pga. tyngre glass, med dertil tilhørende høyere bensinforbruk, så vinninga går opp i spinninga. Hvorfor tror du alle biler ikke har isoler-glass idag?

Det eksemple ditt med miljøvennlig syns jeg var toppen av kaka..... forteller jo litt om dine kunnskaper inne konstruksjon av en bil. Hvis det vinninga går opp i spillinga, tror du virkelig MB/BMW gidder å kaste bort så mye penger på å lage slike ruter da? hvis ikke det var for lydisolasjon.....

 

Grunnen til at ikke alle biler har dette har nok noe med kostnadene rundt det å gjøre, ikke gidd å nekt på det engang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sier vi du skal dempe gulvet i bilen din. Da er vi nok eneige alle sammen, at det er UMULIG å isolere bort all støy med kun asfalt, da denne ikke fjerner høyfrekventstøy like godt som skumgummi el.l.

trodde jeg var ferdig med dette...men jeg må bare spørr..

når du sier en asfalt/bitumen (brownbread?)-matter ikke demper så godt høyfrekvent støy....hvilke frekvenser er det da snakk om...?

 

du hører jo ikke mye om du pakker en diskant inni en 30x30x30cm boks av bitumen ;)

 

ikke for å plage, men kansje du har lest noe jeg ikke har lest vettu ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det virker ikke som du skjønner det, siden du ikke vil være med på at stillestående luft isolerer mot støy, kun mot varme.

Det skal være sikkert at jeg ikke er. Det er nemlig fysisk umulig! Straks stillestående luft blir truffet av støy, eller musikk, eller snakking som du nevner, blir jo denne stillestående lufta satt i bevegelse! Stillestående luft avgir ingen lyd, det er helt korrekt og naturlig, men straks noe avgir lyd, sprer jo lydbølgene seg i luften. Luft er ikke en statisk masse som er upåvirkelig av sine omgivelser. Tvert imot, den er høyst påvirkelig av alt mulig rart. Lyd, lukt, fuktighet...

Mener du på alvor at om du setter deg i en bil, lukker vinduer og stenger friskluftinntaket til klimaanlegget, slik at all luft i bilen blir stillestående, så er bilen hermed lydisolert??

Nå drar du ting fullstendig ut av proposjoner igjen. Er det utrolig vanskelig å holde seg delvis til tema?? Hvis vi holder oss til bil, som var utgangspunktet for diskusjonen. ( husert var som nevnt tidligere, kun et eksempel på hvordan stillestående luft kan brukes til å isolere mot støy) Så sier vi du skal dempe gulvet i bilen din. Da er vi nok eneige alle sammen, at det er UMULIG å isolere bort all støy med kun asfalt, da denne ikke fjerner høyfrekventstøy like godt som skumgummi el.l.

Jeg bruker bilder for å illustrere poeng, akkurat som deg. Bildet ditt med husvegger er et godt bilde som kan relateres til bilbruk ganske greit. Bruker du nok asfaltmatter, er det jo intet problem å benytte kun dette. Alene vil den dempe et begrenset frekvensområde, men bruker du mange asfaltmatter i flere lag, forandrer du jo også egenskapene dens, da den blir tyngre og dermed vanskeligere å sette i bevegelse. I praksis er dette umulig i de fleste biler, derfor bruker man gjerne også andre materialer med andre egenskaper som komplementerer asfaltmattene. Flere faktorer spiller også inn. Ett eksempel; Skal du dempe et gulv i bilen, kan du bruke en hammer og slå noen søkk i gulvet på de flatene som er størst og uten noe profilering. Dermed blir det vanskeligere for platen å vibrere.

Det eksemple ditt med miljøvennlig syns jeg var toppen av kaka..... forteller jo litt om dine kunnskaper inne konstruksjon av en bil. Hvis det vinninga går opp i spillinga, tror du virkelig MB/BMW gidder å kaste bort så mye penger på å lage slike ruter da? hvis ikke det var for lydisolasjon.....

Joda, skal si meg enig i at det ikke er miljøvennlig i praksis, men det var nå engang den argumentasjonen som ble brukt. Og som sagt, teoretisk er det jo riktig. Det høres vel litt bedre ut når man kan fortelle kjøperne at isoler-glass er ytterlige en faktor som skåner miljøet hvis du kjøper denne bilen, men tenker man litt lengre, er det jo ikke helt slik i praksis med en bil som går på fossilt drivstoff.

Det er jo bedre å si at vi (bilfabrikken altså) har brukt isolerglass for at motoren skal bruke mindre med bensin for å betjene klimaanlegget, enn å fortelle kunder at man har økt bilens bensinforbruk ved å sette inn tyngre vinduer for å dempe støy.

Grunnen til at man satte inn isolerglass, var nok like mye for prestigens skyld, som for støydemping eller interiørklimatiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde jeg var ferdig med dette...men jeg må bare spørr..

når du sier en asfalt/bitumen (brownbread?)-matter ikke demper så godt høyfrekvent støy....hvilke frekvenser er det da snakk om...?

 

du hører jo ikke mye om du pakker en diskant inni en 30x30x30cm boks av bitumen ;)

 

ikke for å plage, men kansje du har lest noe jeg ikke har lest vettu ;)

 

mvh, stig

 

Ok, for å prøve å ordlegge meg på en annen måte. Hvis du f.eks tar ut teppe i bilen din og kun demper den med 1 eller 2 lag med BB el.l, tror du den blir veldig stille da? Et annet eksempet på at du bør ha en konstruksjon av to forskjellige materialer når du demper en bil. Jeg dempet nylig hele varebilen vi har i firma med asfaltmatter baki varerommet, dette hjalp litt, men ikke så mye på romlingen som blir inni en blikkboks. Når jeg da limet slik skumgummi som tidligere nevnt på veggene, i taket og under gummibelegget på gulvet så bilen musestille inni, i forhold til det den var da:)

 

Et annet eksempel. Ta f.eks en golf V 1.4 liter og sammenlign støyen i denne med en Golf GTI eller annen toppmodell. Tror du den er mer stillegående fordi det kun er lagt til litt ekstra asfaltmatter? Eller kan det være fordi det ligger emstra mye skomgummi under teppet og kanskje teppet også er tykkere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det jo ingenting som heter forskjell på støy og vibrasjoner da. enkelt og greit fordi støy inne i bilen dannes av vibrasjoner (som nevnt allerede). får du bort alle vibrasjonene, er all "støyen" borte også. problemet er at forskjellige dempemateriell demper forskjellige frekvenser, og det er veldig vanskelig å få redusert hele støyoverådet (20-20khz) med bare en type dempemateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår