Jump to content

How to: Skifting av instrumentskiver - GTX/GT-R

Rate this topic


safoll
 Share

Recommended Posts

Hei, i og med at jeg akkurat har skiftet instrumentskiver i GT-R'en min, så tenkte jeg at det kanskje hadde vært kjekt å lage en "How to-tråd" når jeg først var i gang. (Dessverre dårlig kvalitet på bildene pga mobilkamera.)

 

product_image.php?imageid=2041

 

Skivene er fra Birba Racing, og kan kjøpes hos AST Performance.

Disse skivene går helt til 260 km/t, men det er ingen misvisning på dem, i og med at det er samme avstand mellom 0 og 20 km/t på disse, som på de originale instrumentskivene.

 

 

1. Ta av dekselet over rattstammen. De sitter tre stjerneskruer på dekselet under, som holder dette dekselet.

 

DSC00453.jpg

 

 

2. Skru løs stjerneskruene som holder selve "dash-dekselet", totalt 3 skruer, samt to skruer som sitter opp over selve speedometerhuset.

Dra så "dash-dekselet" utover, slik at du får tak i ledningene bak bryterne og klokken.

Bryterne for tåkelys og varmetrådene i bakruten, kan du presse ut, slik at du enklere kommer til ledningene.

Etter å ha løsnet ledningene, er det bare å dra dekselet i mot deg, og presse det opp over rattstammen.

 

DSC00454.jpg

 

DSC00455.jpg

 

 

3. Skru løs de 4 stjerneskruene som holder speedometerhuset.

 

DSC00456.jpg

 

 

4. Ta ut batteriet i motorrommet, fjern samtidig batteriplaten. Da vil du enklere kunne komme til speedometervaieren.

 

DSC00458.jpg

 

 

5. Dra speedometervaieren fra hverandre, slik at den deles. (Merk; Jeg delte den på feil sted.)

 

DSC00459.jpg

 

 

6. Nå kan du dra speedometerhuset imot deg, og nappe av speedometervaieren på baksiden, samt de 3 ledningskontaktene.

 

DSC00461.jpg

 

 

7. Skru opp de 5 stjerneskruene på toppen av speedometerhuset, samt to stjerneskruer på baksiden. Trykk glasset utover.

Skru opp de to skruene som holder skivene, samt løft opp nålen. Det er viktig å bruke to flate skrujern når du løfter opp nålene, da de enkelt kan knekke.

Løft av skiven, og plassèr den nye skiven, og sett på nålen og skruene igjen. Òg selvfølgelig, legg nålen på plass igjen slik at den viser "rett" på speedometer, turteller, osv.

 

DSC00462.jpg

 

 

8. Nålene på temperaturmåleren og bensinmåleren, må du ikke finne på å prøve å løfte på. Disse kan enkelt knekke.

Det du gjør, er å lage et snitt på de originale skivene, slik at du kan "tre" dem under nåla og av, uten å knekke nålen.

Det samme gjør du med de nye skivene. Dette snittet vil knapt være synlig merkbart i bilen.

Det hadde selvfølgelig vært mye enklere å bare legge de nye skivene utenpå de gamle, men da vil det bli veldig dårlig lys i skivene i bilen.

 

DSC00463.jpg

 

 

9. Skru sammen speedometerhuset igjen, og begynn å montere det tilbake i bilen igjen, i motsatt rekkefølge som anvist.

Speedometervaieren, som er delt i motorrommet, er det bare å trykke sammen igjen, og vri rundt.

 

 

10: Tut og kjør!

 

DSC00464.jpg

 

DSC00468.jpg

 

Som sagt, nålene på temperaturmåleren og bensinmåleren kan enkelt knekke. Ikke spør meg om hvordan jeg vet det. :wonder

Link to comment
Share on other sites

Tåler de nålene så veldig lite? Virker som de tåler endel i F'en iallfall. En bør selvsagt være forsiktig uansett, men er vel ikke så farlig å ta løs nålene. Rart om de skulle være mer sårbare i GTR'en enn i F'en. Her var de iallfall kjempelett å løsne da jeg byttet skiver :)

Link to comment
Share on other sites

Tåler de nålene så veldig lite? Virker som de tåler endel i F'en iallfall. En bør selvsagt være forsiktig uansett, men er vel ikke så farlig å ta løs nålene. Rart om de skulle være mer sårbare i GTR'en enn i F'en. Her var de iallfall kjempelett å løsne da jeg byttet skiver :)

 

Hei, nålene på temp.måleren og bensinmåleren er ikke laget for å løftes av, tydeligvis. Tror det er en del GT-R - eiere som har erfart dette. well

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

boXer: hvor langt har kilometerstanden din gått??? min har som nevnt for 6 mnd siden stoppet så beleielig på 138999 km og når den liksom skal "hoppe" til 139000 så spretter den tilbake til 138999... så hvis din har gått noe i nærheten... gjerne litt mer så er jeg interresert altså...

- 1992 Mazda Rx-7 Type-R RHD med skilter

- 1974 Mazda 818 DeLuxe

 

x 1990 Mazda 323 GTX m/ 2.5" eksos, KN filter *Solgt* :(

x 1984 Opel Corsa 1.3S Luxus *Solgt*

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Heisann...

Super tråd!!! Hvor mye kostet egentlig de skivene? Følger det med røde pærer? Har akkurat kjøpt en GTX og er allerede lei de vanlige skivene med det grønne lyset...

 

Hei, beklager sent svar.

Skivene kostet 650,- eller noe slikt. Det følger ikke med røde pærer, men bakgrunnen i skivene er røde, slik at de uansett lyser rødt. Det er noen grønne pærehetter på de originale pærene, disse kan du bare fjerne.

Link to comment
Share on other sites

boXer: hvor langt har kilometerstanden din gått??? min har som nevnt for 6 mnd siden stoppet så beleielig på 138999 km og når den liksom skal "hoppe" til 139000 så spretter den tilbake til 138999... så hvis din har gått noe i nærheten... gjerne litt mer så er jeg interresert altså...

 

Min står det 222000 på uhhmmwhat?

Skulle bare skru ut de instrumentene jeg trenger av den nye.

Link to comment
Share on other sites

Hei, beklager sent svar.

Skivene kostet 650,- eller noe slikt. Det følger ikke med røde pærer, men bakgrunnen i skivene er røde, slik at de uansett lyser rødt. Det er noen grønne pærehetter på de originale pærene, disse kan du bare fjerne.

 

 

 

Skal ha meg slike jeg også...:)

Rød bakgrunn... Selvsagt... Korttenkt fra min side...:)

Takker uansett for svar!!

1991 Mazda 323 GTX 4*4 Turbo

 

Prosjekt tråd : http://mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=574

Link to comment
Share on other sites

På det nest nederste bildet av instrumentene så ser temperatur måleren din veldig rar ut? Den ligger jo halvveis av festet sitt og vises nesten ikke på måleren. Jaja, men det virket som en bra how-to da.

 

Hei, det stemmer det. Som nevnt ovenfor, så har nålen på tankmåleren og temperaturmåleren enkelt for å knekke, og det er akkurat det som har skjedd her.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hei, i og med at jeg akkurat har skiftet instrumentskiver i GT-R'en min, så tenkte jeg at det kanskje hadde vært kjekt å lage en "How to-tråd" når jeg først var i gang. (Dessverre dårlig kvalitet på bildene pga mobilkamera.)

 

product_image.php?imageid=2041

 

Skivene er fra Birba Racing, og kan kjøpes hos AST Performance.

Disse skivene går helt til 260 km/t, men det er ingen misvisning på dem, i og med at det er samme avstand mellom 0 og 20 km/t på disse, som på de originale instrumentskivene.

 

 

1. Ta av dekselet over rattstammen. De sitter tre stjerneskruer på dekselet under, som holder dette dekselet.

 

DSC00453.jpg

 

 

2. Skru løs stjerneskruene som holder selve "dash-dekselet", totalt 3 skruer, samt to skruer som sitter opp over selve speedometerhuset.

Dra så "dash-dekselet" utover, slik at du får tak i ledningene bak bryterne og klokken.

Bryterne for tåkelys og varmetrådene i bakruten, kan du presse ut, slik at du enklere kommer til ledningene.

Etter å ha løsnet ledningene, er det bare å dra dekselet i mot deg, og presse det opp over rattstammen.

 

DSC00454.jpg

 

DSC00455.jpg

 

 

3. Skru løs de 4 stjerneskruene som holder speedometerhuset.

 

DSC00456.jpg

 

 

4. Ta ut batteriet i motorrommet, fjern samtidig batteriplaten. Da vil du enklere kunne komme til speedometervaieren.

 

DSC00458.jpg

 

 

5. Dra speedometervaieren fra hverandre, slik at den deles. (Merk; Jeg delte den på feil sted.)

 

DSC00459.jpg

 

 

6. Nå kan du dra speedometerhuset imot deg, og nappe av speedometervaieren på baksiden, samt de 3 ledningskontaktene.

 

DSC00461.jpg

 

 

7. Skru opp de 5 stjerneskruene på toppen av speedometerhuset, samt to stjerneskruer på baksiden. Trykk glasset utover.

Skru opp de to skruene som holder skivene, samt løft opp nålen. Det er viktig å bruke to flate skrujern når du løfter opp nålene, da de enkelt kan knekke.

Løft av skiven, og plassèr den nye skiven, og sett på nålen og skruene igjen. Òg selvfølgelig, legg nålen på plass igjen slik at den viser "rett" på speedometer, turteller, osv.

 

DSC00462.jpg

 

 

8. Nålene på temperaturmåleren og bensinmåleren, må du ikke finne på å prøve å løfte på. Disse kan enkelt knekke.

Det du gjør, er å lage et snitt på de originale skivene, slik at du kan "tre" dem under nåla og av, uten å knekke nålen.

Det samme gjør du med de nye skivene. Dette snittet vil knapt være synlig merkbart i bilen.

Det hadde selvfølgelig vært mye enklere å bare legge de nye skivene utenpå de gamle, men da vil det bli veldig dårlig lys i skivene i bilen.

 

DSC00463.jpg

 

 

9. Skru sammen speedometerhuset igjen, og begynn å montere det tilbake i bilen igjen, i motsatt rekkefølge som anvist.

Speedometervaieren, som er delt i motorrommet, er det bare å trykke sammen igjen, og vri rundt.

 

 

10: Tut og kjør!

 

DSC00464.jpg

 

DSC00468.jpg

 

Som sagt, nålene på temperaturmåleren og bensinmåleren kan enkelt knekke. Ikke spør meg om hvordan jeg vet det. :wonder

 

 

 

heisann.

 

På bilde 5...er det en svart boks med et gult klistermerke på?? hva er det egentlig?

Skal den lage lyd?

Far min box kommer det rere lyder ?:(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy