Gå til innhold

VR6 går varm

Ranger emnet


OkkeN

Anbefalte innlegg

min søster har en 93 VR6... Problemet er bare at bilen går varm..tidligere gikk den kun varm på tomgang, men nå har hun fått byttet termostat, og bilen er varm (95-100) hele tia.. Så oppdaga jeg problemet...di jævla tyskerviftene går jo ikke!! med en gang man stopper motoren så starter viftene, men di skal da gå hele tia? lurer da på om det er en sensor som skal styre dette og si fra til viftemotoren når den skal gå, eller om det rett og slett er to forskjellige kabler med strøm til viftemotoren, en for når motor er på, og en for av? og at d da er brudd for den som skal starte vifta når motor går..

 

noen som har tips? måling jeg kan gjøre på kontakten til viftemotoren??

 

Kjør HONDA sier jeg! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer...går kun når motor ikke går..

 

det jeg er spent på er om den nye termostaten som ble montert i dag faktisk ikke åpner... før den ble satt inn ble bilen kun varm når den gikk på tomgang, noe som kunne tyde på at det kunne være fordi vifta ikke går.. men enkelte sjeler mente termostaten burde byttes, så hun fikk det gjort. men nå er det ett fett om man er på tomgang eller ikke...så er det nytermostaten som ikke åpner? eller vet noen om andre ting som kan gjøre dette..? går da ut fra at temperaturmåleren viser rett, i og med at den viste ca 80grader ved kjøring i går... har satt på en ny front med "hønsenetting" foran radiatoren, men burde da være grei luftgjennomstrømning gjennom denne? noen med dårlig erfaring med netting? dette ble montert i går, men tror bilen ble kjørt uten varmgang etter det.

hmmmmmmmmm I have no clue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Teromstat røk for en tid tilbake. Jeg fant da ut at vist jeg sjukoblet viften slik at den gikk hele tiden ville det gi gre kjøling over helgen. På mandags morgen gikk jeg inn med bilen og ja, det stemte at det var temostaten. Den ble skiftet og den eneste opplysningen jeg fikk var at termostaten slår inn på 105grader og jobber seg ned (med vifte) til 90grader. Slik holder den på kont. Så den vanlige tempraturen er 90-105 grader.

Min vifte går mens jeg kjører, det er jeg ganske sikker på at din søsters også skal.

MVH Preben Grahl

 

- 99 VW Bora

- 94 VW Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sjekke iløpet av dagen. Men slik jeg ser det for meg i hode så var det en plugg som gikk til viften (en adapter) Jeg tok av hode og lå en kabel mellom 2 av punktene. Jeg skal finne ut hvilken punkter. Dette gjore jeg bare for at å teste om det var viften det var noe gale med (noe det ikke var), og ha mulighet til å kjøle ned bilen i helgen før jeg fikk fikset termostat.

MVH Preben Grahl

 

- 99 VW Bora

- 94 VW Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres flott ut :) stemmer at det er ett adapter med 3 ledninger i til vifta, hadde vært flott om du kunne si hvilke to som må spleises. hørtes rart ut at bilen skaal jobbe mellom 90 og 105 grader synes jeg...tidligere er jeg sikker på at den hadde en arbeidstemp på rundt 80... 100 høres ikke bra ut for ventiler osv...men hvis det skal være sånn så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok et bilde som viser det hvilken adapter og hvilken punker som skal kobles sammen.

 

Vifte.JPG

 

Jeg også syntes det var rart med 90-105 grader. Min far sin Bora ligger på 90C, men jeg regner med personen på verkstedet vet hva han snakker om. Er faktisk samme termostat som Ford bruker. Eneste forskjellen er pakningen :)

MVH Preben Grahl

 

- 99 VW Bora

- 94 VW Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vr6 motorene har veldig høy temperatur og høyt trykk, endel som har byttet til andre termostater og andre slanger.. Mener også at denne høye temperaturen har tatt knekken på toppene på enkelte motorer..

 

Hvis du søker litt så finner enkelte tråder om dette..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en termostat som sitter i selve radiatoren på venstre side rett ved dynamoen, denne har en tendens til å ryke. Da pleier vifta å gå når bilen stopper. Det er denne som styrer når vifta som skal gå og ikke gå. Den koster vel ca 300 spenn. Prøv å skift denne du. Det funka for meg.

Some people see the glass as half empty, some peole see the glass as half full, I just wonder who the hell is drinking my beer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår