Gå til innhold

"kaklelyd" rundt dynamo, 1.8 GL

Ranger emnet


Paest

Anbefalte innlegg

heisann! som noen vet har jeg kjøpt en 87'er 1.8 GL i vår. Viftereima morkna og jeg kjøpte ny for ikke lenge siden, siden det hadde begynt å komme ulyder fra noe som hørtes ut som kom derifra. Sånn ca.

Greit nok det, men selv om jeg bytta så har ulyden bare blitt høyere og høyere. Det er en klakkelyd, som blir høyere og lysere etter hvert som jeg øker turtallet. Er jeg litt brå og ivrig på gassen forsvinner det.

Titta litt under panseret nå nettopp, og det så ut som at det ene hjulet viftereima/drivreima/dynamoreima/whatever som ligger og drar på dynamoen(?), ett av hjulene den reima passerer ligger og tar innpå på sia, er dette normalt? Er det noen som har opplevd noe lignende? Finnes det noen medisin? Er det kostbart? har jeg stramma reima for mye? for lite? finnes det liv på mars?

 

dynamo1.jpg

dynamo2.jpg

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du betegner sok kaklelyd, men jeg hadde en lignenede opplevelse her en dag.

 

Dynamoreima mi er litt morken så den har laget litt lyd ved oppstart en stund nå. Men her en dag ble det et hælvetta leven under huven, så jeg fikk vrengt bilen til sida av veien og inspisert motorrommet litt.

Kunne ikke se noe alvorlig, annet enn at dynamoreima var jækla slakk.

 

Så jeg konkluderte med at det var årsaken og kjørte til en kompis sitt verksted for å sjekke nøyere. Etter ca. 5 min. kjøring forsvant lyden helt.

Når jeg kom frem og sjekka igjen så var reima stram :hvaskjera

Etter nøyere inspissering oppdaget vi at den nederste bolten på dynamoen var borte.

 

Men lyden var mer som om alt hadde løsna nedi motoren, var ikke i nærheten av kakling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter at jeg rota og kakka litt neddi der bedra det seg faktisk, men kom tilbake litt igjen på vei fra jobb i dag... skal prøve å stramme reima litt mer i morgen, men det høres ut som at det er en liten tysker neddi motorrommet som vil ut. skal prøve å få tatt opp litt lyder om det kommer tilbake igjen... men det ene hjulet kan kanskje sitte på skeivt pga et lager eller noe, sånn at det tar borti noe ved hver omdreining? eller, da burde det kakle fortere enn det har gjort.. jaja, skal prøve å få tatt opp lyden... :]

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som har skjedd er nok at reima di er for slakk og får litt kast på seg og dermed treffer den reg reim dekselt. det lager en sånn lyd.

lønner seg også og ta en titt på alle de hjulene reima går innom for å se etter om noen av de er skjeve, hvis de er det kan du kjøpe de nye eller sveise fast.

men sjekk det. reima kan nemlig hoppe av hvis den blir for slakk.

det er ikke noe kult, har prøvd det. he he.

det er et ganske normalt problem at koppen som sitter på dynamoen blir sliten etterhvert og kan begynne å løsne. har akk sveiset fast to slike kopper pga det.

det er frest ned et spor i den stangen som går gjennom dynamoen, og nedi der skal det ligge en slags stopper, alle delene (dynamo koppen, skivene osv) blir låst fast av denne tappen (stopperen) hvis du skulle være så uheldig av denne begynner å bli slitt vil du få en helvetes skrape lyd og bilen vil ikke bli ladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som at det har vært noe som har kommet borti reg-reim dekselet ja, håper det ihvertfall. liker ikke å bruke penger på å fikse ting som kanskje ikke trenger fiksing. stramma viftereima nå nettopp, skal ut og kjøre litt etterpå for å høre om det ble noen bedring. ser ut som at det nederste (største) hjulet har litt kast selv når jeg har stramma reima... men tror ikke den tar borti noe uansett.

 

og litt off-topic, så noe oljesøl under fordeleren... :hvaskjera

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke det en mer slags hvine lyd???

 

nei, høres mer ut som om noen har sluppet en mynt ned en eller annen plass neddi der. en mynt i en blikkboks. er litt vanskelig å sjekke siden det kommer mest når jeg kjører, slipper jeg gassen for å høre/gå ut forsvinner det...

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår