Gå til innhold

Problemer med klakking/tikking i motoren IGJEN..

Ranger emnet


ekkoj

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I den senere tid har jeg opplevd litt tikking i ventilene på Vectra'n Nede hos Opel ble vi enige om at det var et resultat av noe slaggsamling samt varmt vær (varmvarm olje = tynn?).

 

Men etter at jeg hadde skiftet luftfilter, plugger og bensinfilter idag synes jeg tikkinga nådde nye høyder :( Nå høres det nærmest ut som om motoren klakker...

For en tid tilbake siden røyk oljepumpa mi og da fikk jeg seff en sånn lyd (ikke ulik den jeg har nå, men mer bankete kanskje) Men oljepumpa er bytta og ny olje er på ( det er nok olje der), og oljetrykkslampa lyser ikke...

 

Når jeg har hue under panseret og nesa mot frontruta virker det som om lyden har sin opprinnelse på min venstre, det vil si på den siden reimer og sånn sitter.

 

Hva kan dette være ? Er det en jobb for Et verksted, eller kan jeg gjøre noe selv...

 

Beklager at jeg spammer dere med "hva er galt med motoren min"-poster, men sånn er det å ha vectra...

 

PÅ forhånd takk for alle svar

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmt vær? Den var spesiell :)

 

Kan godt være ventiler som lager tikkingen, og beste da er vel å prøve forskjellige oljer. Søk og les tråder om andre som har hatt problemer med ventiltikking, og hvilke oljer de har brukt. Jeg har selv opplevd at tikkingen ble mye verre med en annen type olje, og at den ble neste borte med en tredje type olje. Men oljen ordner jo ikke problemet, bare dekker over.

Hvor langt har bilen gått?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har gått 178'

 

Men, bilen har begynnte å tikke et par tusen km etter siste oljebytte, og har blitt verre de siste dagene...

 

Lurer på om jeg må krype til korset og kjøre motorrens nå, hadde egentlig håpet å kunne vente til jeg skulle skifte olje igjen... BIlen tar jo 5-6 liter, så det er ikke gratis det heller... :(

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på at det ikke har noe med servoreima/servopumpen å gjøre? De kan lage klakkelyder noen ganger når det synger på siste verset.

 

Hmm, dette må sjekkes ut, synes nemlig lydene kunne tenkes å komme fra noe reimgreier på venstre side.

 

 

Men, har ikke hatt noen andre tegn på at servon begynner å bli dårlig, ikke noe plystring i pumpa eller noe...

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, så rart, har hørt at motorrens skal funke jeg...

 

Var nede og bytta tilbake til de gmale pluggene nå for å se om det hjalp, men akk nei. Så nå har jeg bestilt tauing til verksted (tar ingen sjanser), for å få de til å friskmelde den.

 

Håper jeg slipper å bytte ventiler, de kosta visstnok nesten 500 kr stk...

 

og jeg har 16 av dem... (slipper evl å bytte alle, men bare to tre stykker gjør jo et saftig innhogg i lommeboka...

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede på opel istad og fikk konstantert en eksoslekasje i mainofoldfestet.

 

Lukka opp panseret og fyra bilen, mekanikeren blunka ikke engang før han konstanterte feilen. Var vist to skruer som hadde en tendens til å knekke, men ikke mer farlig å kjøre med enn at det kommer litt sot i fremkant av motorern.

 

Må fikses etterhvert da, men deilig at det dreier seg om to skruer og ikke ventiler til 4-500 kr stk :D

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår