Gå til innhold

Noen som har erfaring med anlegg i A4?

Ranger emnet

CHL

Anbefalte innlegg

Som topic sier lurer jeg litt på om det er noen på forumet som har erfaring med A4 sedan og anlegg. Har en 99 modell som jeg har planer om å "oppgradere" litt på lydfronten.

Frem bytter jeg ut det orginale høyttalersettet med Infinity Reference 6500CS, og den orginale CD-spilleren byttes ut med en Pioneer DEH-P70BT.

På bilradiospesialistens internett sider, under tips og triks, står det at høyttalere bak ikke er nødvendig. Er derfor litt usikker på om jeg kun skal kjøre med frontsett og subber eller om jeg skal kjøpe noen 6x9" i tillegg.

Det jeg lurer aller mest på er om det vil bli OK lyd om man kjører lukket kasse, eller om man må kjøre bassrefleks for å få noe særlig trykk. Hadde vært kjekt med innspill fra andre med A4 eller noen som vet dette ganske sikkert.

Til slutt lurer jeg på om bassrefleksrørene skal opp igjennom hattehyllen (hvis det blir bassrefleks) eller om rørene kan gå ut i bagasjerommet? Har hørt litt begge deler angående dette ...

Mvh

CHL ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei...

Driver å bygger ny bil stereo i Audi A4 1997 modelen min nå...

Skal ha RF 20001BD (mono) og RF T212d4...

Jeg ville ha gått for porta kasse... mye mer trykk av det...

Liker at hele bilen rister :) Men du ka få bra lyd av lukket kasse også, men kommer jo ann på om du vil ha spl eller sq eller hva det nå heter.. Går litt i sur for meg med alle de uttrykkene ;D

Jeg skal montere nytt frontsett og rear sett, det vil jo bli bedre lyd av det, men koster jo extra penger :P Å har du noen gang sitet bak i en bil uten rear sett? HUFF ! ! ! Hører ikke no annet enn DUNK DUNK DUNK :D

Men du trenger jo ikke 6x9, jeg kommer til å gå for tweeter og 5.25" i hathylla.

Jeg fikk et tips at det kunne bli bra om jeg tok porten opp gjennom hathylla, men det blir mye mer jobb, å om jeg skulle ha gjort det, må noe av jernet under hathylla trekket fjernes (altså, litt av "ramma" på bilen, noe som ikke er lovlig:) Kan jo sende deg noen bilder av kassa\stereoen min om du vil.. Veit jo ikke om dette jeg gjør er det beste, for jeg har jo ikke testa det enda :PPP Men jeg håper det vil fungere bra :O) send meg ei mld da veit du...

Håper du ble litt klokere :P (jeg ble ikke det HehE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triller sjøl rundt i en Audi 80.

En behøver ikke høyttalere bak!

Faktisk ikke. Alt ligger i monteringa, og selv om jeg sjøl ikke har optimal montering så er det null problem å få med seg gitarriffene og vokalen fra baksetet.

Legg pengene i et godt komponentsett foran.

Bygg lukket kasse, rett elementet opp mt hattehylla og lag hull i denne for å slippe bassen inn i kupèen. Evt. kan du forsøke å montere elementet direkte i hattehylla og lage kasse under ved å støpe i glassfiber el.l.

Lukket kasse spiller mer presist og med mer punch og tar mindre plass enn en portet kasse. En bassreflekskasse spiller noen db høyere, ellers er det ikke mye en kan vinne på å ha det rent lydkvalitetsmessig.

Valg av element og forsterkere er også viktig her.

6*9" bak er synonymt med å ødelegge lydbildet og fasefeil.

Hva er vitsen i å investere i et godt komponentsett for så å ødelegge et godt og bredt lydbilde en får fra dette med grums bakfra?

Som sagt; monteringa er halve resultatet.

Tipper gutta på BRS eller andre kan hjelpe deg med dette.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....6*9" bak er synonymt med å ødelegge lydbildet og fasefeil.

Hva er vitsen i å investere i et godt komponentsett for så å ødelegge et godt og bredt lydbilde en får fra dette med grums bakfra?

Som sagt; monteringa er halve resultatet.

Tipper gutta på BRS eller andre kan hjelpe deg med dette.

:) vet ikke åsen erfaring du har angående dette her jalla men der tar du grundig feil!! yodude jeg syns det med elementer bak eller ikke er mer en smak sak enn noe annet. Jeg har en "ålreit" fronsett men har også elementer bak, eneste er at du må sørge for å fjerne diskanten eller frekvenser over 5-7000Hz fra elementene bak og nivåen skal helst være 1-2dB lavere enn frontsystemet -det ble kalt "rear fill" under lydbedøming før i gamle dager i NASCA´s sin tid.... :popcorn

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, egenerfaring kan du si. Alt fra egen og andres biler.

Nå er du jo litt mer spesifikk med at en filtrerer bort diskanten og senker nivået, det vil utvilsomt være med på å rense opp i det en ellers ville fått med høyttalere bak.

Rear fill er jo ikke akkurat riktig gjengivelse av musikken, men om en liker det på den måten så for all del. Det er nok en smakssak, helt klart, men en bør ikke blakke seg på ting bak før en har fått godlyd foran iallefall :)

Og det er jo stereolyd det er snakk om her.

-Tokanals med andre ord.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider