Gå til innhold

Sveiseteknikk spm.

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte å hive meg over rusta i gulvet på bilen og sveise den.

Jeg har ikke så god greie på sveiseteknikker så jeg har et par spørsmål. Er uansett fast bestemt på å klare dette, så det må gå :rolleyes:

 

En liten skisse:

rust.jpg

 

Okey, jeg kapper bort alt rundt rusta, og sitter igjen med et hull.

Så skjærer jeg til en passende bit, skal denne sveises på ved overlapping? Bare ha èn cm overlapping på hver side eller noe?

 

Dette må jo rustbeskyttes, og jeg fikk vite at det var viktig å beskytte begge sider? Men iogmed at dette er en "hul" sak i bilens rammekonstruksjon kommer jeg jo ikke til på baksiden. What to do?

Er det ikke så farlig? Siden det forhåpentligvis er tett ellers? Blir vel alltids litt fuktig / kondens osv.?

 

Vel, ja... det var det jeg lurte på :rolleyes:

 

DSC03349.jpg

Sånn ser det altså ut...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser riktig ut det produktet. Selv har jeg brukt tyntflytende rustbeskytter fra Mercasol inni kanalene på min Sierra...det var helt genialt fordi det sitter et passe antall selvborende skruer som holder deksler ved dørlista... skrur man ut en skrue er det fritt ned til innsiden av kanalen i skruehullet :)

 

I samme slengen ville jeg kjøpt Biltemas zinkgrunning og sprayet på den delen av platen du overlapper med den nye platen før du sveiser...og baksiden av den platen du sveiser på. Zinkgrunning går veldig greit å sveise gjennom.

 

Rustbeskyttelsen spruter du selvfølgelig inn fra innsiden av bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rustsveising med overlapp er utrolig jalla og blir aldri like godt beskyttet mot rust som kant i kant sveising. du må rustbeskytte etter det også men da har du ikke de doble platene som garrantert kommer til å ruste etterhvert. fatter ikke hvorfor folk ikke bare gjør ting ordentlig når man først skal gjøre det. tar ikke så mye lenger tid og er ikke noe særlig vanskelig heller.

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med en rustsveiser nå nettopp som mente det du sa bare er tull.

Er vanlig å overlappe innen rustsveising, og de fleste rustsveisere gidder ikke ta seg tid til å helsveise engang.

Overlapp er det tilogmed fra fabrikk ved sveis andre steder.

 

Så jeg følger hans råd og overlapper.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 10 ganger mer styr....

Jeg trenger ikke noe bedre enn det jeg hadde fått om jeg hadde fått den sveisa hos en rustsveiser, der jeg sansynligvis hadde fått overlapp.

Så da holder det for meg også...

 

Har fått sveisa ene (vanskeligste) hullet nå... har ikke helt sveisa enda men, det er null stress i joggedress nå. Den sitter iallfall.

Ble fornøyd med det :bump

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med en rustsveiser nå nettopp som mente det du sa bare er tull.

Er vanlig å overlappe innen rustsveising, og de fleste rustsveisere gidder ikke ta seg tid til å helsveise engang.

Overlapp er det tilogmed fra fabrikk ved sveis andre steder.

 

Så jeg følger hans råd og overlapper.

 

 

bullshit, klart overlapping med noen punkter her og der holder en liten stund, men hvis du bryr deg om bilen helsveiser du kant i kant. det er da overhodet ikke så mye styr som du skal ha det til. grunnen til at folk som sveiser rust for andre gjør det lettvint er for å tjene penger og spare tid. skjønner du ikke det? jeg hadde ALDRI kjøpt en bil der tidligere rustreparasjoner var gjort på den måten du beskriver, vi bor tross alt i norge med salt og vinter. men hvis du vil at bilen din skal ruste igjen om kort tid kan du gjøre akkurat hva du vil for min del. alle med en viss forståelse for stål, sveising og rust vet at helsveising kant i kant er det eneste som duger i lengden.

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bullshit, klart overlapping med noen punkter her og der holder en liten stund, men hvis du bryr deg om bilen helsveiser du kant i kant. det er da overhodet ikke så mye styr som du skal ha det til. grunnen til at folk som sveiser rust for andre gjør det lettvint er for å tjene penger og spare tid. skjønner du ikke det? jeg hadde ALDRI kjøpt en bil der tidligere rustreparasjoner var gjort på den måten du beskriver, vi bor tross alt i norge med salt og vinter. men hvis du vil at bilen din skal ruste igjen om kort tid kan du gjøre akkurat hva du vil for min del. alle med en viss forståelse for stål, sveising og rust vet at helsveising kant i kant er det eneste som duger i lengden.

 

stemmer bra dette slasken ;)

 

jeg har en bil jeg ska pusse opp snart, å den må jeg bytte begge bakskjermene på + begge kanalene og mye mer, pga overlapp sveising Devil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med en rustsveiser nå nettopp som mente det du sa bare er tull.

Er vanlig å overlappe innen rustsveising, og de fleste rustsveisere gidder ikke ta seg tid til å helsveise engang.

Overlapp er det tilogmed fra fabrikk ved sveis andre steder.

 

Så jeg følger hans råd og overlapper.

 

Mye sveis = mye spenninger

Kant i kant = mye arbeid

 

Er det en sjelden veteranbil så kan man gjøre alvor av ting. En hverdagsbil sm har startet å ruste er ett prosjekt man aldri blir ferdig med. Bedre å punkte på en plate å smører på godt med tykk tectyl og selge driten

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sveis = mye spenninger

Kant i kant = mye arbeid

 

Er det en sjelden veteranbil så kan man gjøre alvor av ting. En hverdagsbil sm har startet å ruste er ett prosjekt man aldri blir ferdig med. Bedre å punkte på en plate å smører på godt med tykk tectyl og selge driten

 

Mvh

Det er ingen sjelden veteranbil, men ingen hverdagslig dritt heller (I mine øyne).

Den kommer til å bli brukt på varme sommerdager på treff... og litt til hverdags. Litt usikker på om jeg skal tectylere under også... ødelegger jo finishen!!

 

Er en Golf mk1 hvis noen lurte :D

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sitter he rog leser og har noen spm?? Hva i H....... er en "rustsveiser"????????

Jobber som biloppretter og må si at og overlappe plater når man sveiser rust er noe av det dummeste jeg ser. Det er typisk tysklands reperasjon, og det er JALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Holder ikke ett år engang, så sier som deg schlaasken: Hvorfor ikke gjøre det skikkelig en gang og bruke litt tid på det, istedet for å gjøre det kjapt og jalla en gang i året???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår