Gå til innhold

Motorbytte: GTi-R SR20DET i P11!!


WhipeOut

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Blir nok nødt til å spikke litt støtfanger for å få plass ja, men det ofres nok skal du se..

 

Overhaling ja.. Hmm... Det blir jo nesten det da. Honing av sylindre, nye stempel og ringer, nye rådelager, toppen skal sees over, ny registerkjede, topppakning og andre pakninger som må byttes, og resten av det som hører med av filterskifte og vesker her og der... Og plugger selvfølgelig.

 

Turboen blir jeg trolig nødt til å ta etterhvert. Først nå skal jeg ha motoren i gang igjen. Har ikke noe stress, men vært artig å kjørt litt mer før vinteren og evt. kjørt i stykker før vinteren kommer hvis noe skal ryke igjen. Hvor kjipt hadde det vært å bygd bil i hele vinter og at ting hadde røket første turen til våren.. Damn!

 

 

Lyst på ja.. Det er ikke verre enn å gjøre det egentlig. Jeg vet ikke jeg om det er noen P11 i landet som har GTi-R motor i seg jeg, men... Den lille tiden jeg fikk med den før ting røyk var i alle fall verd hver eneste time jeg har brukt av sommerferien på å gjøre dette... *STOOOOORT GLIS*

En bekjent av meg i hamar har en hvit p11 med gtir motor. Så du er nok ikke den eneste dessverre. Men det er jo mange heller..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En bekjent av meg i hamar har en hvit p11 med gtir motor. Så du er nok ikke den eneste dessverre. Men det er jo mange heller..

 

Har du mer info om den bilen eller?

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt spennende lesning whipeout!

 

Får jeg spørre hvordan du kom over frontcuttet, og hvor mye du betalte?

 

En eneste stor jounalist her jeg sitter... ;) Tro meg; det har vært spennende for meg også. Det er det forsåvidt fremdeles... Hehe... Verd det!!!

 

Frontcut'et kommer i utgangspunktet fra Japan. Det er hentet til Europa av en danske, altså til Danmark. En kar fra Sandnes kontaktet meg og sa han kunne skaffe meg en slik motor. Dette var rundt den tiden jeg la ut den første tråden på forumet om at jeg hadde slike planer. Totalt uviten om hvilken stand motoren var i eller generelt frontcut'et i det hele tatt, kjøpte jeg det for litt i underkant av 30k. Eneste jeg visste var at motoren hadde gått rundt 120k og at den startet...

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt i underkant av 30 k ja.. da skjønner jeg at lommeboka di er tynn hehe.. men synes du ikke at det var litt mye.. ? litt kjedelig med sånne mellomledd, med tanke på at en kompis av meg tok inn en rx7 for under 30000.

Ikke meningen å strø salt i såret..

Uansett er dette et råbra prosjekt som jeg hvertfall skal følge med på!

Current: '02 VW Golf TDI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt i underkant av 30 k ja.. da skjønner jeg at lommeboka di er tynn hehe.. men synes du ikke at det var litt mye.. ? litt kjedelig med sånne mellomledd, med tanke på at en kompis av meg tok inn en rx7 for under 30000.

Ikke meningen å strø salt i såret..

Uansett er dette et råbra prosjekt som jeg hvertfall skal følge med på!

 

 

Alt av frontcut ligger fra 25k og oppover. I alle fall av det jeg har sett. Hvilken km stand som står på den spiller ikke så stor rolle. Fordelen med å ha en mellommann, var at han dro til Danmark og hentet det for meg og fikk det shippet til en terminal hvor jeg kunne hente det. Det er mye penger det er snakk om, men hvis en ser på hvor mye dette prosjektet har gitt meg av kunnskap og (etterhvert) glede, så er det nesten verd det.

 

Og det er nok ikke bare frontcut'et som har kostet. I og med at jeg bygger på en 1.6 som har en girkasse som ikke passer på SR20 blokka, så måtte dette skaffes. Clutch lamell og trykkplate av type NISMO, GT girkasse, drivakslinger og svinghjul er også kjøpt inn, så det er nok litt mer enn 30k som er brukt ja...

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+Bakstillinga med skivebremsene da ;)

 

Det blir mye cash ut av det..MEN, hvor fett er det ikke å ha noe som cirka ingen andre har? Hvis man vil bruke 30 000 på en RX7 man kan kjøre type 20 ganger i året på prøveskilter, vær-så-god. RX7 er en fet bil. MEN, når man isteden kan bruke..si..40 laken, på en fet bil, som går bra, og som ingen andre har maken til..da er det hakket fetere enn en original rex, spør du meg :)

Og så gjør man i tillegg jobben selv, lærer masse, og får gleden av å ha gjort alt av drittjobber selv. Det er noe å være stolt av, rett og slett.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+Bakstillinga med skivebremsene da ;)

 

Det blir mye cash ut av det..MEN, hvor fett er det ikke å ha noe som cirka ingen andre har? Hvis man vil bruke 30 000 på en RX7 man kan kjøre type 20 ganger i året på prøveskilter, vær-så-god. RX7 er en fet bil. MEN, når man isteden kan bruke..si..40 laken, på en fet bil, som går bra, og som ingen andre har maken til..da er det hakket fetere enn en original rex, spør du meg :)

Og så gjør man i tillegg jobben selv, lærer masse, og får gleden av å ha gjort alt av drittjobber selv. Det er noe å være stolt av, rett og slett.

 

Bakstilling selvfølgelig... Også må jeg vel også kanskje legge på stabstag frem og bak da..

 

Takk for den back-up'en. Men du må nok litt over 40k etterhvert her ja... Hehe... Men det er så utrolig verd det, også satser jeg på å få igjen litt for bilen når tiden kommer for salg... Spesielt interesserte, men...

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Skjer det ikke noe her eller?

Er bilen ferdig?

Han er nok ute på bøljan blå en ukes tid nå, og så begynner han vel på skolen igjen. Så det blir vel litt mindre tid til skruing framover.. :)

Vet ikke om motoren er ferdig overhalt heller...?

Men kjenner jeg han rett så skjer ting ASAP.... ;)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens!!

 

Beklager at jeg ikke har kommet med noe i det siste, men har vært som TG sier på sjøen en uke. Øvelse! Det var spennende det... Landkrabbe som jeg er på seiling?? Makan!! Hehe... Men...

 

Alle delene som er nødvendige for at motoren skal kunne skrues sammen er levert til AutoTrim i Trondheim. Det er her overhalingen foregår. Topp, veiv, råder, osv. Alt det som kan være litt vanskelig å få til selv får jeg gjort her. Forholdsvis viktig at ting stemmer nå. Har ikke lyst på enda et havari med det første. *kremt* Jeg har fått en slags "garanti" på at jobben som skal gjøres her skal være ferdig til 20. august. Da mangler selvfølgelig alt av innsug, vannrør, oljerør, osv.

 

Sylindrene er blitt honet og de ble bra fikk jeg høre. Jei!! Han snakket også noe om at noen ventiltettere på eksossiden ikke var helt bra, så det blir fikset. Ellers så blir det bestilt 4 nye smidde Wiseco stempel og diverse lager her og der. Registerkjede byttes også med det samme, slik at det er gjort. Forstod det også slik at det skulle slipes noen småting til for at alt skulle bli helt topp.

 

Det jeg håper på er at motoren min er satt sammen i løpet av helgen rundt den 20 august med girkasse og hele pakka. Hvis dette går som det skal, så vil jeg tro at motoren er inn i bilen helgen etter. Det er i alle fall tanken akkurat nå. Noe som skal sjekkes før den blir startet igjen, er trykket. Jeg tror mer og mer på at det kanskje er for mye trykk som kan være årsaken til havariet, men gjort er gjort. Trykket skal i alle fall måles og ikke settes for høyt...

 

Så det blir kanskje at jeg møter opp på Lånke banen på det treffet som skal være den 10 september. Blir neppe noe kjøring, men må jo være der... Det hadde vært litt skøy å fått igang bilen nå altså!!!

 

Let us pray...

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp vite at Wiseco ikke leverer smidde stempel i orginal størrelse, altså 86mm. Dermed ser det ut til at det blir borring og greier og kjører på med overdim stempel. Opp til 86,5mm, så det er ikke snakk om noe mer ytelse av den grunn. Alternativet var å inn med orginalstempel, men det er uaktuelt når jeg først er ut med greia!

 

Og som følge av dette så blir motoren trolig ikke ferdig til helgen, så hele greia blir forskyvd en uke eller noe slikt. Surt, men hva har vel det å si? Vil ha bilen i gang nå, helst i går, men ting tar tid som mange kanksje har funnet ut allerede når man driver med bil.

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg endelig fått tilbake motoren min fra overhaling. Det var godt det. Her er det meste som er blitt gjort:

 

Stempelsett smidde WISECO overdim 86.5mm

Borring og honing

måling og polering veiv

bære- og rådelager

bunnsett (pakninger)

slipesett (pakninger)

Bolter (strekk, topplokk)

8 K-Line Xos *********** (Ikke lesbart)

Ventil og sete arbeid

Skimsing ventiler

registerkjede

hovedsleide og bolt

montering (naken motor)

planering topplokk

 

Ser ut som en kurrant overhaling spørr du meg... Motoren ble montert sammen idag og forhåpentligvis skal den inn i bilen i morgen samt at IC blir montert i fronten. Den er på grensen til å være alt for stor den jeg har kjøpt altså.. Vi får se...

Stor takk til Tore Østhus ved AutoTrim i Trondheim

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår