Gå til innhold

5 gir håpper ut

Ranger emnet


ekdal

Anbefalte innlegg

kjører en nissan primera -92 mod.

problemet er da jeg kjører i 5 gir og gir bånn gass til den går opp i ca 3000rpm. da håpper 5 giret ut i fri. da jeg kjører i 5 gir og drar så vidt i girspaken så skal det veldig lite til at den håpper ut. lite slækk alltså. hva kan problemet være?

Riding the Bullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er rett og slett slitte synkroniseringsringer..

de skal hjelpe til slik at drevene får mest mulig lik hastihet i det du kobler inn giret.

 

Er disse slitte så opplever du det at det er lett å nappe den ut av gir uten å ha clutchen inne.

 

Det som må gjøres er å enten overhale girkassen eller rett og slett bytte den

anbefaler det siste.

 

 

 

 

Rett meg om jeg er helt på jordet nå :)

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan det ikke være det som på engelsk heter "selector balls".. Det er stålkuler som er fjærbelastet som skal holde girveksleren i rett gir.. Går disse fjærene så vil det samme skje.. den hopper ut av gir.. Mest vanlig på eldgamle biler da...

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil si meg enig med at det er synkroniseringa.

Vet ikke om du har sett et slikt system i girkassa eller har ei tegning over synkronisering på ei girkasse. Tenner til synkroniserings ringen er sikker slitt så den er skrå. Når du evnt slakker opp el noe hopper dette lett ut av gir, skal så lite til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig bare at vi har listet opp to mulige forklaringer :)

Har et par Haynes-bøker og de lister opp dette pluss (ja, hva kalles de på norsk da :) ) slitte sjaltegafler/skiftegafler?

 

Peker mot et girkassebytte dette ja... Kjøp en brukt kasse, blir billigere enn overhaling.

 

ekdal: Kjører du med hånda hvilende på girspaken? Det er ikke å anbefale ;)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører en nissan primera -92 mod.

problemet er da jeg kjører i 5 gir og gir bånn gass til den går opp i ca 3000rpm. da håpper 5 giret ut i fri. da jeg kjører i 5 gir og drar så vidt i girspaken så skal det veldig lite til at den håpper ut. lite slækk alltså. hva kan problemet være?

 

kan faktisk være noe så enkelt som girspakhetta som er for stramm.. d problemet har jeg vert borti på en vw caddy 2003 mod. vell en del nyere vell å merke.. sjekk dette hvertfall.. enkelt å sjekke selv.nykk den av å prøv på nytt...

 

har ingen tro på at det er synkroniseringa hvertfall....

 

kan jo være at de små kulene eller fæja som tidliger her er nevnt er slitte defekte..

 

Peri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært borti att det er stag`a som går fra girspaken og frem til girkassa som ikke var riktig justert.. det er noen justeringsmuligheter der som du kan prøve, eller få noen til å se på... det funka fint etter vi justerte på de... men jeg har aldri sett på en primera da.. det var samma på denna att den hoppa ut av gir lett...

Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...

 

Never underestemate stupidity.

 

Renault 5 GT Turbo 86 *solgt*

Suzuki GSXR 750 98 *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig bare at vi har listet opp to mulige forklaringer :)

Har et par Haynes-bøker og de lister opp dette pluss (ja, hva kalles de på norsk da :) ) slitte sjaltegafler/skiftegafler?

 

Peker mot et girkassebytte dette ja... Kjøp en brukt kasse, blir billigere enn overhaling.

 

ekdal: Kjører du med hånda hvilende på girspaken? Det er ikke å anbefale ;)

den nederste setninga di minner meg på noe:) girspaken slår hardt til ja :pray

satans ford asså yodude

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den nederste setninga di minner meg på noe:) girspaken slår hardt til ja :pray

satans ford asså yodude

 

Vel, det var ikke akkurat det jeg siktet til, selv om den kan slå hardt ja ;)

 

Det jeg sikter til er at om man hviler hånda på girspaken så sliter du hardt på synkroniseringa.. Det er mange girkasser som har lidd en for tidlig bortgang pga dette. Merker dette spesielt på bygirene 2 og 3.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var ikke akkurat det jeg siktet til, selv om den kan slå hardt ja ;)

 

Det jeg sikter til er at om man hviler hånda på girspaken så sliter du hardt på synkroniseringa.. Det er mange girkasser som har lidd en for tidlig bortgang pga dette. Merker dette spesielt på bygirene 2 og 3.

 

 

hvorfor sliter dette på syncroniseringa? det er jo girdrevet som får igjennomgå ikke sync. sync er kunn i bruk når man skifter gir...... om du viler hånden på girspaken flytter du på sjaltemuffen og girdrevene vil ikke bli stående parallelt over hverandre, men litt skevt.. dette gir mindre overflate til å overføre kraft på i drevene som fører til større slitasje på girdrevene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår