ekdal Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 kjører en nissan primera -92 mod. problemet er da jeg kjører i 5 gir og gir bånn gass til den går opp i ca 3000rpm. da håpper 5 giret ut i fri. da jeg kjører i 5 gir og drar så vidt i girspaken så skal det veldig lite til at den håpper ut. lite slækk alltså. hva kan problemet være? Siter Riding the Bullet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig-Arne Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 det er rett og slett slitte synkroniseringsringer.. de skal hjelpe til slik at drevene får mest mulig lik hastihet i det du kobler inn giret. Er disse slitte så opplever du det at det er lett å nappe den ut av gir uten å ha clutchen inne. Det som må gjøres er å enten overhale girkassen eller rett og slett bytte den anbefaler det siste. Rett meg om jeg er helt på jordet nå :) Siter [/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges [x] Volvo 440 89- 1,7i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ekdal Skrevet Juni 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 det hørtes dyrt ut. da verkstedet gjorde noe med den sist gang så var det ikke direkte billig. men det går greit så lenge jeg ikke drar den så fort opp i 5gir. men det blir vel verre etterhvert tenker jeg. Siter Riding the Bullet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Hmm, kan det ikke være det som på engelsk heter "selector balls".. Det er stålkuler som er fjærbelastet som skal holde girveksleren i rett gir.. Går disse fjærene så vil det samme skje.. den hopper ut av gir.. Mest vanlig på eldgamle biler da... Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 vil si meg enig med at det er synkroniseringa. Vet ikke om du har sett et slikt system i girkassa eller har ei tegning over synkronisering på ei girkasse. Tenner til synkroniserings ringen er sikker slitt så den er skrå. Når du evnt slakker opp el noe hopper dette lett ut av gir, skal så lite til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 Tror egentlig bare at vi har listet opp to mulige forklaringer :) Har et par Haynes-bøker og de lister opp dette pluss (ja, hva kalles de på norsk da :) ) slitte sjaltegafler/skiftegafler? Peker mot et girkassebytte dette ja... Kjøp en brukt kasse, blir billigere enn overhaling. ekdal: Kjører du med hånda hvilende på girspaken? Det er ikke å anbefale ;) Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 kjører en nissan primera -92 mod.problemet er da jeg kjører i 5 gir og gir bånn gass til den går opp i ca 3000rpm. da håpper 5 giret ut i fri. da jeg kjører i 5 gir og drar så vidt i girspaken så skal det veldig lite til at den håpper ut. lite slækk alltså. hva kan problemet være? kan faktisk være noe så enkelt som girspakhetta som er for stramm.. d problemet har jeg vert borti på en vw caddy 2003 mod. vell en del nyere vell å merke.. sjekk dette hvertfall.. enkelt å sjekke selv.nykk den av å prøv på nytt... har ingen tro på at det er synkroniseringa hvertfall.... kan jo være at de små kulene eller fæja som tidliger her er nevnt er slitte defekte.. Peri Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AfroAlien Skrevet Juni 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2005 jeg har vært borti att det er stag`a som går fra girspaken og frem til girkassa som ikke var riktig justert.. det er noen justeringsmuligheter der som du kan prøve, eller få noen til å se på... det funka fint etter vi justerte på de... men jeg har aldri sett på en primera da.. det var samma på denna att den hoppa ut av gir lett... Siter Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded... Never underestemate stupidity. Renault 5 GT Turbo 86 *solgt* Suzuki GSXR 750 98 *borte* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Juni 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2005 ødelagt giroverføring er også mulig som afroalien sier... minste lille endring på dette staget og giringen blir føkka... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet Juli 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2005 Tror egentlig bare at vi har listet opp to mulige forklaringer :)Har et par Haynes-bøker og de lister opp dette pluss (ja, hva kalles de på norsk da :) ) slitte sjaltegafler/skiftegafler? Peker mot et girkassebytte dette ja... Kjøp en brukt kasse, blir billigere enn overhaling. ekdal: Kjører du med hånda hvilende på girspaken? Det er ikke å anbefale ;) den nederste setninga di minner meg på noe:) girspaken slår hardt til ja :pray satans ford asså yodude Siter VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig-Arne Skrevet Juli 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2005 etter som jeg kan huske er det nokk ikke noen justering på staget fram til girkasen på volvo 440/460, har iallefall ikke lagt merke til noe. Siter [/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges [x] Volvo 440 89- 1,7i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Juli 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2005 den nederste setninga di minner meg på noe:) girspaken slår hardt til ja :pray satans ford asså yodude Vel, det var ikke akkurat det jeg siktet til, selv om den kan slå hardt ja ;) Det jeg sikter til er at om man hviler hånda på girspaken så sliter du hardt på synkroniseringa.. Det er mange girkasser som har lidd en for tidlig bortgang pga dette. Merker dette spesielt på bygirene 2 og 3. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Juli 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2005 etter som jeg kan huske er det nokk ikke noen justering på staget fram til girkasen på volvo 440/460, har iallefall ikke lagt merke til noe. er ingen justering på 440 hvertfall.. 460 er samma greia vil jeg tro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Juli 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2005 Vel, det var ikke akkurat det jeg siktet til, selv om den kan slå hardt ja ;) Det jeg sikter til er at om man hviler hånda på girspaken så sliter du hardt på synkroniseringa.. Det er mange girkasser som har lidd en for tidlig bortgang pga dette. Merker dette spesielt på bygirene 2 og 3. hvorfor sliter dette på syncroniseringa? det er jo girdrevet som får igjennomgå ikke sync. sync er kunn i bruk når man skifter gir...... om du viler hånden på girspaken flytter du på sjaltemuffen og girdrevene vil ikke bli stående parallelt over hverandre, men litt skevt.. dette gir mindre overflate til å overføre kraft på i drevene som fører til større slitasje på girdrevene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Juli 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2005 Peri: Har dessverre ikke noen god kilde å vise til her, har bare hørt dette av flere, deriblant mekanikere på Toyota :) Kan bare ikke tenke meg at det er sunt for en girkasse å bli kjørt med konstant press på girskifteren. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.