Gå til innhold

En liten lakk guide?

Ranger emnet


Fox

Anbefalte innlegg

Siden feriepengene kom skal jeg ha meg en bil nummer to. Tenkte å prøve å lakkere den selv. Starter med panseret og blir det bra så tar jeg steget vidre regner jeg med. Har lest en del ang lakk her og har noen sp.mål.

 

Jeg har en enkel sprøyte (den til 700,- på biltema) og kompressor (50l, 8 bar) så det er utgangspunktet mitt. (Jeg skal prøve selv så venligst ikke be meg om å sende den bort til lakkering, da er hele vitsen borte med ett prosjekt i mine øyne.)

 

Bilen vil bli mattet ned men ikke sparklet/sveiset på regner jeg med.

 

Hvor mange bar skal jeg kjøre på lakksprøyta.

Må man ha grunning?

Hvor lang tid etter lakken skal klarlakken på?

Hva slags tape bruker man om man skulle ha lakkert bilen i to farger og man skal unngå at det blir en lakk kant etter tapen.

Og finnes det noen internettside med bilder av biler og lakkoder?

 

Thanks.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakksprøyta skal ca ha 4 bar, litt avhengi av hvordan sprøyte du har også.

 

Klarlakken lakkes vått-i-vått, dvs, at du bare rengjør sprøyta putter oppi

klarlakk i koppen og begynner å sprøyte over.

 

Man bruker maskerings teip for å dele fargene sånn du snakker om, men jeg synes det nesten alltid blir litt kant jeg da, men det er sikkert noen triks her også..

 

Ole Martin

www.om-performance.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. lakk kant så tenkte jeg kanskje att man lakkerer først den ene delen og tar på klarlakk så lar det tørke. Dagen etter (eller hvor lenge man skal vente) Så maskerer man og lakkerer og tar på klarlakk på det. Og når alt dette er tørt pusse forsiktig ned kanten og ta klarlakk på alt til slutt. God ide? Mye jobb men tid har man nok av.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. lakk kant så tenkte jeg kanskje att man lakkerer først den ene delen og tar på klarlakk så lar det tørke. Dagen etter (eller hvor lenge man skal vente) Så maskerer man og lakkerer og tar på klarlakk på det. Og når alt dette er tørt pusse forsiktig ned kanten og ta klarlakk på alt til slutt. God ide? Mye jobb men tid har man nok av.

 

 

Vist du skal lakkere en gul bil om til rød med f.eks sort tribal på siden, så spøryter du først sort i område hvor tribal'n skal være, la det tørke og masker mønsteret du vil ha. Legg rødt på hele bilen, riv av teipen og sprøyt på klarlakk. Du får noe som heter fineline teip, mye bedre til og lage mønster med. Blir ikke så dype kanter av den.

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke lakkert med Biltema sin sprøyte. De har alt for høyt trykk som ender med at du har masse lakk liggende å flyte i lufta og har du ikke gjort skikklig rent så tar du med deg bra med dritt og...

 

Selv så bruker jeg devilbiss sine sprøyter og har et trykk på 1,5 bar. De krever ikke så mye trykk og gir meget gode resulateter, til og med for amatører (meg) :D

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen norske forhandlere i farta, men de ligger en del av de på ebay. fant noen på ebay.de og ebay.com

 

her er en f.eks, ikke den billigste men en av de bedre.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=30923&item=7981430490&rd=1

 

Den jeg har vært borti heter noe med GTI på slutten, husker ikke helt. Har bare lånt dem etter behov.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært borti denne?

 

Blir ca samme pris siden den første er i Pund mens denne er i Dollar.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=4556842682&fromMakeTrack=true

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

This spray gun offers many of the advantages of the more expensive DeVILBISS GTI Millennium Gun, enabling you to sacrifice on pricing, but not on the quality of spray.

 

Om det stemmer så vil jeg si at dette er en ypperlig pistol å lakkere med.

 

Som du ser så er den med på HVLP gruppen som betyr at du ikke trenger mye trykk.

 

High Volume Low Pressure HVLP atomization utilizes a high volume of air delivered at 10 psi or less to atomize fluid material into a soft, low-velocity pattern. This reduction in the velocity of the airstream over the 40 to 70 psi typically delivered by conventional spray method results in a more controlled spray pattern, less bounce-back and enhanced transfer efficiency. Transfer efficiency can be defined as the amount of paint sprayed that goes onto the part as compared to the amount lost to overspray and bounceback. HVLP can be used with all automotive refinishing materials including primers, basecoats, clearcoats, and single stages.

 

Mer info er jo på http://www.autorefinishdevilbiss.com/ , men trur du vet det som er verd å vite nå ;)

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok uansett å sende han en mail for å høre hvordan det blir med frakt. Virket som ett seriøst firma med tanke på karakterene han har. Har forresten enda til gode å bli lurt av en amerikansk ebay selger. Takk for all hjelp. Gleder meg som en unge til prosjektet.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virka som noe seriøst ja, over 17000 tilbakemeldinger !

Du trakk meg nettopp opp til å vurdere å gå inn for å handle inn egent lakkutstyr nå... hehe.

 

Men når det gjelder de sprøytene som alle andre, etter lakkering, plukk de _helt_ ned og vask dem godt med tynner i alle retninger, følger med en fin kost for jobbem med devilbiss. Da holder de lengre ;)

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først et spørsmål, skal du lakke bilen hjemme eller har du tilgang på en lakkboks?

Hvis ikke så ville jeg vasket gulvet grundig før du lakkerer. Det er greit å ha det fuktig når lu lakker også slik at støvet binder seg og ikke blir virvlet opp så lett.

 

Siden jeg ikke vet hvilken bil(stasjonsvogn, eller noe annet.) du har eller om den har takrenne langs med hele bilen.

 

Du kan jo lakke hele fronten altså legge maskeringsteipen i den loddrette sjøten med fram dørene under A stolpen. Så taket for seg selv osv.

 

Sikkert enklere å begrense støvet som kommer i lakken jo mindre områder du lakkerer. Du må sikkert polere en del alikevel etterpå for å få bra resultat.

 

Husk bare å lakkere på en varm dag, 20 +, og ha i litt (ikke mye men litt)ekstra herder i lakken siden du uten lakkboks ikke han bake lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår