Kjell Bøe Skrevet Juni 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Hvordan justerer jeg tenninga på van? Jeg tenkte og stikke på Biltema og kjøpe Tenningsinnstillingslampe (http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82722) Så skal den vel festes på kabelen til plugg 1. men er det det samme hvor på kabelen den er? Også har jeg skjønt at den skal lyse når tenplugg 1 får tenning, så ser jeg gradene på svinghjulet. Hvor mange grade skal jeg stille den til? Og må jeg dra ut noen kontakt på fordeleren, for at den ikke skal justere seg noe selv? Håper på svar :) Mvh Kjell Siter Mvh. Kjell Bøe 1981 Chevrolet van (daglig bil) 1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeverBoreD Skrevet Juni 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Lærte meg dette for en uke siden omtrent så jeg er ingen racer.... Koble til lampa på pluggledningen til plugg nr.1. (tror det er anbefalt å brke tenningslamper av den typen med induktiv sensor, pass på at "klipsen" har riktig side vendt mot pluggen) Klipsen bør festes nermest mulig pluggen tror jeg. fjern vakumtilkoblingen på fordeleren og tett slangen. For å se markeringen på svinghjulet kan det lønne seg å sette på en liten krittstrek/korrekturlakk el. på selve markeringen. Da er det bare å måle og justere. Sjekk også at den tenner tidligere når du gir gass(flere grader) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Bøe Skrevet Juni 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Skal jeg justere den til 0 grader på tommgang? Siter Mvh. Kjell Bøe 1981 Chevrolet van (daglig bil) 1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juni 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Hei :) TBI har styrt tenning/fordeler, så der er det ikke noen vakuumslange, eller tomgangsturtall ved justering å passe på. Bak ved fordeleren er det teipet opp (eller henger ut av kabel.bunten) en enkelt ledning, med en plugg på. Denne er tan/black, eller beige med svart stripe. Plugg ut denne, start opp, og motorlampa skal lyse hele tiden. Juster tenning til 0grader, stram fordeleren, og sjekk justeringa igjen. Hvis ok, stopp motor, og plugg i ledningen igjen. Enkelt å gjøre, men kjedelig å gå foran med lampa, bak og justere, og om igjen, osv osv... Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Bøe Skrevet Juni 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 jeg får få med en kammerat... Nåd du nevner motorlampa, så lyser den hele tiden siden jeg fjærnet litt mye vacuum slanger... Hva skal være rundt EGR ventilen for at den skal slukne? Nå fant jeg ikke ut hvordan jeg legger inn bilder her, men er det en liten "sak" med en inn, en ut og en blendet tilkobling, og med en elektrisk kontakt på? Hmmm... Det må være den dårligste forklaringen av en gjennstand jeg har gjort noen sinne... :rolleyes: Siter Mvh. Kjell Bøe 1981 Chevrolet van (daglig bil) 1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juni 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Selv om du fjerner alt som har med EGR å gjøre på disse motorene, skal ikke lampa lyse hele tiden. Den vil kun komme på ved jevnt pådrag i "motorvei-fart", da den tar "selvtest". Jeg tror heller du har noe feil med TPS eller MAP-føleren, som begge må være tilkoblet for at lampa skal slukke, men motoren starter likevel. Eventuelt koblet feil, eller fjernet vakuumslangen til MAP-føleren (litt tykkere slange enn til egr/air, koblet til i bakkant av spjeldhuset). Den ventilen du beskriver høres ut som magnetventilen som styrer EGR ja, du må montere den igjen :) Jeg fant forresten litt nummer og slikt til kortere reim: Delenummeret (GM / AC delco) er enten 14102101 eller 14102181, var vanskelig å lese av reima nå. Men det viktige er at den er 4spors og 2240mm lang! Det siste holder vel egentlig å oppgi, da det kan være Gates, eller andre leverandører av selve reima.... Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Bøe Skrevet Juni 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 hvor sitter MAP føleren og hvordan ser den ut? Siter Mvh. Kjell Bøe 1981 Chevrolet van (daglig bil) 1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juni 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Sort, avlang kloss, ca 10x3x1,5cm. Har en plugg med 3 ledninger og en vakuumport. Sitter på høyreside (passasjersiden) av spjeldhuset, på en brakett, sammen med EGR-styringssolenoiden. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Bøe Skrevet Juni 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Jeg fant jeg fant :) Men når jeg koblet den til begynte bilen og tulle... (jeg måtte koble den fra igjenn pga ødelagt slange) Nå får jeg den ikke til og gå på tomgang lenger. Den bare står og hopper og rister. Jeg har montert nytt: Fordelerlokk, Rotor, Pluggkabler... Når jeg skulle stille tenninga, så måtte jeg ta av fordeleren og vri den for og få den bra... Kan det være at noe av det jeg monterte gjorde at det ble feil, og at jeg må montere fordeleren på nytt??? Lurer fælt nå... Siter Mvh. Kjell Bøe 1981 Chevrolet van (daglig bil) 1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juni 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Om fordeleren står 180grader feil, og du flytter pluggkablene for å få det "riktig" igjen har ikke noe å si - annet enn at pluggkablene nå må trekkes rotete i forhold til hvordan det var tenkt. Monterte du rotor, lokk og kabler etter at du fikk den til å gå sist? I såfall, se nøye over en og en kabel, følg dem fra fordelerlokk til plugg i tenningsrekkefølgen. Normalt skal sylinder 1 og 8 være de to som er lengst frem på fordelerlokket, i tenningsrekkefølgen. Da ligger kablene "penest". Få en bra/hel slange på MAP-føleren igjen hvertfall, men hvorfor den roter det til med slangen på vet jeg ikke. Mulig det bare forsterker problemet med tenningen, hvis den prøver å gå "riktig", og senke tomgangen eller lignende... Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Bøe Skrevet Juni 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Jeg tror ikke MAP føleren egentlig er grunnen, feilen er der om den er tilkoplet eller ikke. Og motoren går bare med høyt turtall, og da står den og rister... Kan det være at den ikke går på alle? Senker jeg turtallet, så stopper den tvert. Jeg skal dobbeltskjekke pluggkablene i morgen, men hadde de stått feil, så hadde den vel ikke startet? Kan det være en vacuumlekarsje noe sted? da hadde kanskje ikke motoren gått så ujavnt på turtall? Siter Mvh. Kjell Bøe 1981 Chevrolet van (daglig bil) 1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Bøe Skrevet Juni 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Hel****s pluggkabler... Jeg hadde byttet om 3 og 4... Men får ikke testet om det er bra før i morgen. tror naboen som sover 15 meter unna blir gretten om jeg starter nå... Siter Mvh. Kjell Bøe 1981 Chevrolet van (daglig bil) 1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Bøe Skrevet Juni 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2005 Det hjalp ikke mye... Byttet plugger i dag, da startet den men gikk ujavnt... Men så flyttet jeg en jording... Og da går den plutselig normalt samme om jeg kobler den til i gjenn eller lar den være uten jord.......... Skjønner ingenting jeg nå, men det kan jo være det samme, får nå går den helt perfekt... Siter Mvh. Kjell Bøe 1981 Chevrolet van (daglig bil) 1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Camarogeddon Skrevet Juni 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2005 generelt når elektriske ting gjør sånt, så er det bare å ta to skritt tilbake, og la dingsen være i fred. å grave mere i det pleier som regel å lage mere helvete enn det løser :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.