Gå til innhold

Liten lyd. Trenger litt vurderingshjelp..

Dulle

Anbefalte innlegg

Vel..skulle kjøre til jobb i dag, rygga ut av gården, og svinga avgårde. Akkurat da hørte jeg en liten og kort skrikelyd fram et eller annet foran. Siden det slutta tenkte jeg ikke noe mer på det, og slo på musikken min og kjørte. Når jeg kom på jobb kjørte jeg inn (jobber på fabrikk, med litt streng innkjøring og sånt), og slo av musikken og kjørte sakte..da kom den lyden tilbake, bortsett fra at nå var den konstant. Det skrek når jeg hadde rattet i en viss posisjon, altså når hjula svinga til et visst sted..

Svinga jeg andre veier, gikk det bort.

Når jeg skulle hjem igjen hadde det regna en stund, så jeg regner med at alt under bilen ble vått cirka med en gang jeg begynte å kjøre, og da var lyden borte..

Merker ikkeno rumling eller vibrasjoner utenom det vanlige i bilen.

Merka ikke noe mer eller mindre til lyden om jeg bremsa.

Var innom Nissan rett etter jobb og hørte..de mente det kunne være bremseklosser, eller muligens hjullager? Nå er ikke jeg veldig mekanisk anlagt, og har ikke peiling på hvordan alt nede i hjulopphenget sitter sammen og fungerer..men, om klossene var gåene skulle det vel pepet hver gang jeg bremsa? Pluss at det vel er sånn bremsekloss-sensor på P11, som lyser når klossene er for mye slitt?

Hjullager hørtes også rart ut..på den gamle bilen bytta jeg det, og da rista det skikkelig liksom. Fikk sånne kraftige vibrasjoner i bilen ved visse hastigheter, som bare ble verre og verre..

Så, det jeg er ute etter..virker det Nissan foreslår plausibelt, eller har dere andre meninger og forslag til hva det kan være?

som tilleggsinfo kan jeg si at jeg VET jeg har en eller flere gåene foringer foran, på venstre side, samme side som skrikelyden kommer fra. Regner med det er multi-link opplegget, det er vel standard.

Skal ha den inn på verkstedet for å få sjekket hva det er på Tirsdag, men jeg vil liksom ha en liten aning om hvor mye det kan komme til å koste, og om jeg trygt kan kjøre bilen uten å forårsake mer skade fram til tirsdag.

Så, fint om noen kan hjelpe :)

Ble kanskje litt langt dette men..er vel bedre med for mange symptomer, enn for få? ;)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også de samme symptomene som du beskriver. Først litt skriking av og til ved svinging, og lyden ble borte da jeg bremset...senere ble det skriking nesten hele tiden. Bremseskivene ble noe innihelvete varme. Jeg så at klossene mine var nesten borte. Jeg byttet bremseklosser foran, samtidig renset jeg opp og smurte kalipperne så godt jeg kunne. Har ikke hatt noe lyd etter det.

99 Primera GT

Nissan Car Club Norway

http://www.nccn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oberon77: På mekonomen da eller? Hørte på Nissan, og de mente det kom på nesten 2500 spenn for å bytte bremsekloss BARE på venstresiden..var nesten så jeg måtte le. Kanskje jeg må finne et annet verksted og kjøpe delene på Mekonomen. De har jo Brembo skiver (og klosser? Eller om noen har noe forslag, kanskje jeg burde kjøpe noen grovere klosser for litt bøsere stopping?)..Skivene til mekonomen burde hvertfall være greie nok. Eller?

eGtTurbo: Jeg har vært inne på tanken..men som sagt eier jeg ikke mekaniske evner. Hadde jeg hatt det kunne jeg pelt ifra hverandre alt som er der, og byttet ut foringene..men siden jeg ikke klarer/ikke tør, så blir det liksom..vanskelig..

Hadde vært så mye enklere om det fantes et verksted som drev med "tuning-biler" og oppgradering og sånt..som da kunne gjort noe sånt, som, jeg kunne følt meg trygg på. Som jeg har nevnt i en annen post har jeg IKKE lyst til å ta med meg et foring-sett til Nissan og si "sett inn disse"..enten føler jeg at et eller annet ikke er som det skal, eller så skjønner ikke de noe, og gir meg en regning for alle nye pakninger :P

Det er hvertfall sånn jeg føler det, vet ikke om det stemmer.

Om noen på østlandet (opp til rundt Oslo) kan -alt- sånt, og har lyst til å tjene litt ekstra penger, og en kasse øl, msg meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oberon77: På mekonomen da eller? Hørte på Nissan, og de mente det kom på nesten 2500 spenn for å bytte bremsekloss BARE på venstresiden..var nesten så jeg måtte le. Kanskje jeg må finne et annet verksted og kjøpe delene på Mekonomen. De har jo Brembo skiver (og klosser? Eller om noen har noe forslag, kanskje jeg burde kjøpe noen grovere klosser for litt bøsere stopping?)..Skivene til mekonomen burde hvertfall være greie nok. Eller?

Om noen på østlandet (opp til rundt Oslo) kan -alt- sånt, og har lyst til å tjene litt ekstra penger, og en kasse øl, msg meg :D

Jeg kjøpte en bremseskive og 2 sett med bremseklosser. Dreit meg ut litt, men jeg fikk den andre bremseskiva hos Nissan i tønsberg. De skulle ha 1200 for det. så når jeg tenker meg om så kosta vell alt sammen 2000 kr ferdig montert på bilen.

Det var brembo skive jeg kjøpte hos mekonomen, så den er bra ja. Vet ikke hva jeg fikk på andre siden, jeg fikk iallefall tilbud på den siden jeg hadde driti meg ut når jeg bare kjøpte en.

Glemte å si at det var bak jeg gjorde det. Aner ikke hva det koster foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eGtTurbo: Okay..ja, det er jo en ide..men, det finnes foringskit bare til forstillinga? Eller er det noe til bakvogna også? Og hvor mye jobb er det snakk om, sånn i arbeidstimer liksom?

Og, hvor mye koster selve foringskitet? :)

Jeg ble nemlig litt nyskjerrig nå..hehe. Det jeg dog lurer på er: når en foring på multilinken går istykker, går da også selve armen istykker automatisk? Eller er dette noe som KAN skje, noe som skjer, eller noe som ikke skjer?

For, må jeg kjøpe armen ny uansett, så kommer jo den med nye foringer så vidt jeg vet..det er liksom 1000 spenn ut av vinduet å kjøpe den med foringer..om jeg ikke kan gjøre en deal med en eller annen som trenger nye foringer da..

Hvis du kan anslå en pris for hele foringskitet + arbeidstimer av 500 rkoner (cirka), så jeg kan få en idè om hva jeg må ut med, så er det glimrende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har bytta bremseklossen og calippere for ca 4 mnd siden,,dei siste ukene har eg opplevd at det har komt en skrikene høg lyd,,,so høg at folk som gikk langs fortauen holt seg for ørene,,og da spøker eg ikkje,,det har skjedd en gang med kvert hjul,,,lyden har forsvunne like plutsli som den kom etter eg stoppa å rygga litt fram og tilbake,,,,,,noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har bytta bremseklossen og calippere for ca 4 mnd siden,,dei siste ukene har eg opplevd at det har komt en skrikene høg lyd,,,so høg at folk som gikk langs fortauen holt seg for ørene,,og da spøker eg ikkje,,det har skjedd en gang med kvert hjul,,,lyden har forsvunne like plutsli som den kom etter eg stoppa å rygga litt fram og tilbake,,,,,,noen som vet?
Det har vært en liten stein som har kommet inn mellom skiven og bremseskjoldet. Det lager en helvetes lyd. Ofte så detter stein ut av seg selv etter en stund feks når du kjører på dumpete veier osv. Men av og til så må hjulet av og steinen fjernes. Det er ganske vanlig nå på våren for det er mye grus og steiner etter vinterens strå hælvete..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en liten stein som har kommet inn mellom skiven og bremseskjoldet. Det lager en helvetes lyd. Ofte så detter stein ut av seg selv etter en stund feks når du kjører på dumpete veier osv. Men av og til så må hjulet av og steinen fjernes. Det er ganske vanlig nå på våren for det er mye grus og steiner etter vinterens strå hælvete..

men det har skjedd en gang pr hjul,,,strange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eGtTurbo: Okay..ja, det er jo en ide..men, det finnes foringskit bare til forstillinga? Eller er det noe til bakvogna også? Og hvor mye jobb er det snakk om, sånn i arbeidstimer liksom?

Og, hvor mye koster selve foringskitet? :)

Jeg ble nemlig litt nyskjerrig nå..hehe. Det jeg dog lurer på er: når en foring på multilinken går istykker, går da også selve armen istykker automatisk? Eller er dette noe som KAN skje, noe som skjer, eller noe som ikke skjer?

For, må jeg kjøpe armen ny uansett, så kommer jo den med nye foringer så vidt jeg vet..det er liksom 1000 spenn ut av vinduet å kjøpe den med foringer..om jeg ikke kan gjøre en deal med en eller annen som trenger nye foringer da..

Hvis du kan anslå en pris for hele foringskitet + arbeidstimer av 500 rkoner (cirka), så jeg kan få en idè om hva jeg må ut med, så er det glimrende :)

Armen går ikke i stykker nei men Nissan selger ikke løse foringer siden det er enklere å bare skifte armen og de tjener mye mer på det. Vet ikke akkurat i timer men vil anta rundt 2-3 timer til begge sider foran. Det vil si maks 2000 kr hos feks bilxtra. Bake er det også å få men da kun til nedre "bærebro". De har fortsatt ikke laget et bortimot komplett kit der.

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å konkludere denne tråden med noe, så den ikke ender som haugesvis av de andre "hjelp"-trådene, som ingen kan dra nytte av i fremtiden, kan jeg si noen ord om mitt besøk hos Trondrud Bil (Nissan) i dag.

Siden de mistenkte at det kunne være bremsene som laget lyd, ble det kjørt bremsetest foran og bak. Ingenting funnet, alt i veldig god stand.

Så ble bilen løftet på liften, mens en satt inni og "kjørte" bilen, så hjula gikk rundt. ingenting funnet.

Ned igjen, ut med fyren, opp igjen, to mann rev og slet i hjula. Ingenting funnet.

Ingen tegn på slitasje, skade eller noen andre form for problemer i understellet, hverken foran eller bak.

Så, da ble det rett og slett konkludert med at det kunne være alt, og ingenting, og at jeg rett og slett bare måtte komme ned hvis det ble noe mer av den lyden. En stein eller noe som skrapet på skiva ble foreslått, akkurat som det ble foreslått i denne tråden. Så da var vel den saken oppklart. Eller, det er den jo ikke..men jeg kommer ikke noe lenger med den :P

Som tillegg kan det sies at jeg fant en liten oljelekkasje fra et eller annet. Skal få spyla av motoren under, og se hvor det kommer tilbake.

Mekanikeren som kjørte bilen anbefalte også at jeg får byttet dørhengsler foran. Jeg vet at passasjerdøra er trååååååkk, og atførerdøra er litt.."vimsete", så det var ingen overraskelser.

Alt i alt er jeg fornøyd.

Betalte ingenting heller. Er jo omtrent der to ganger i uka for å høre på prisen på ting og tang og bestille deler så begynner nesten å bli kjent med folka der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å konkludere denne tråden med noe, så den ikke ender som haugesvis av de andre "hjelp"-trådene, som ingen kan dra nytte av i fremtiden, kan jeg si noen ord om mitt besøk hos Trondrud Bil (Nissan) i dag.

Siden de mistenkte at det kunne være bremsene som laget lyd, ble det kjørt bremsetest foran og bak. Ingenting funnet, alt i veldig god stand.

Så ble bilen løftet på liften, mens en satt inni og "kjørte" bilen, så hjula gikk rundt. ingenting funnet.

Ned igjen, ut med fyren, opp igjen, to mann rev og slet i hjula. Ingenting funnet.

Ingen tegn på slitasje, skade eller noen andre form for problemer i understellet, hverken foran eller bak.

Så, da ble det rett og slett konkludert med at det kunne være alt, og ingenting, og at jeg rett og slett bare måtte komme ned hvis det ble noe mer av den lyden. En stein eller noe som skrapet på skiva ble foreslått, akkurat som det ble foreslått i denne tråden. Så da var vel den saken oppklart. Eller, det er den jo ikke..men jeg kommer ikke noe lenger med den :P

Som tillegg kan det sies at jeg fant en liten oljelekkasje fra et eller annet. Skal få spyla av motoren under, og se hvor det kommer tilbake.

Mekanikeren som kjørte bilen anbefalte også at jeg får byttet dørhengsler foran. Jeg vet at passasjerdøra er trååååååkk, og atførerdøra er litt.."vimsete", så det var ingen overraskelser.

Alt i alt er jeg fornøyd.

Betalte ingenting heller. Er jo omtrent der to ganger i uka for å høre på prisen på ting og tang og bestille deler så begynner nesten å bli kjent med folka der :)

Det der er enten calippere som sitter fast eller problemer med håndbrekkvaieren. Mekonomen er billigst hvis du ikke har rabatt hos et Nissan verksted. Klosser +bremseskiver bak +arbeid kostet meg 2600 kr hos Mekonomen.

BILEN MIN: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=86456

K&N innsats filter selges!

Det er bagatellene som skaper de store konfliktene, fordi prinsippene teller mer enn sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider