Gå til innhold

Tikking fra BMW 316i E36 M40 motor

Ranger emnet


Morphinytry

Anbefalte innlegg

Har hatt en syk tikkelyd fra motoren helt siden jeg fikk den og vil jo gjerne ha bort denne lyden siden den ikke er helt kjekk å ha. Fikk beskjed av folka på BMW(Bavaria) at ventilene justerte seg selv på denne bilen og stoler da på at de har rett i dette.

 

Er det noen som har peiling på hva det kan være?

_____________________________________________

BMW 316/318 1992 (vraka)

MX-5 Hero Nardi 2003 Turbo (solgt)

Volvo V50 1,6D 2006

Ford Fiesta 1,3 1995 (Vinterbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På M40 motoren er det hydrauliske ventiløftere, de skal bare justeres i en grunnstilling så sørger oljetrykket for resten! Det høres ut som at du har slitne ventilløftere(og evt kam)! Får du fullt turtall på motoren ved pådrag i andregiret(ca 6200 omdr)? Hvis du ikke gjør det så er kammen utslitt! Hvis du får maks turtall så kan du prøve en oljerens og bytte til en bra olje(feks valvoline max life)! Jeg bruker dette på min M40 motor og det funker bra det! Men litt ventiltikking blir det uansett i disse motorene! Lykke til!

88 318i

x-88 520i

x-90-vectra 2000 16v

x-83golf gti 1,8

x-87 chevrolet monte carlo ss

x-83 fiesta(vinterbil)

x-84 Nissan Cherry GTT turbo

x-85 Opel Rekord 2,0s

x-79 Opel Ascona B 2,0s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M40 har da vitterlig hydrauliske ventilløftere og de justerer seg fint selv. Min 1991 hadde det i høyeste grad. Problemet med disse er at de blir tettet igjen av dritt og avleiringer når de ikke får de oljeskiftene de skal ha. Så dersom du har en høylytt tikking omtrent som en gammel scania diesel er de nok moden for utskifting. Kam'ene har også en lei tendens til å bli slitt ned så de er vanlig å bytte samtidig. Ingo Köth selger en fult overhalingsett med M43-sportskammer for €570 som har rullevipper og dermed er bortimot uslitelige.

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Hvis du får maks turtall så kan du prøve en oljerens og bytte til en bra olje(feks valvoline max life)! Jeg bruker dette på min M40 motor og det funker bra det!

M40 er glad i litt tykkere olje, gjerne halvsyntetisk. Ikke tynnere enn 10W40 helst 15W40 slik at man får trykket opp i ventilløfterene. En god omgang og to med innvendig motorrens kan også gjøre underverk. Forte Engine Flush tett fulgt av en omgang billig olje i 1000km så ny omgang Forte Engine Flush så Castrol SLX eller tilsvarende ville nok jeg ha prøvd ;)

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke peil på BMW, men på min Audi, så begynner den å "tikke" når det er lite olje igjen.

87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM *

98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT *

99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT *

07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke peil på BMW, men på min Audi, så begynner den å "tikke" når det er lite olje igjen.

Det er fordi motoren ikke har nok olje til å få riktig trykk i ventilløfterene. VELDIG lurt å peile samt etterfylle lenge før det skjer...

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en syk tikkelyd fra motoren helt siden jeg fikk den og vil jo gjerne ha bort denne lyden siden den ikke er helt kjekk å ha. Fikk beskjed av folka på BMW(Bavaria) at ventilene justerte seg selv på denne bilen og stoler da på at de har rett i dette.

 

Er det noen som har peiling på hva det kan være?

 

Jeg fikk tikkelyd på min 93 mod 318, aner ikke hva motoren på den heter, men jeg fikk i alle fall mye forskjellige motstridende forklaringer på hva det var. Noen nevnte dritt/avleiringer, andre sa kammen å ventilløftere etc.

Prøvde flere typer rens, og det ble bedre i perioder. Min tikket kun når motoren var kald.

 

Solgte bilen før jeg kom til bunns i dette, nye eier hadde den på verkstedet og måtte bytte ventilløftere. Ble visst nok bra etter det.

(\o/) 83 Stylingjunkie 1.91m

(o) 99 VW Beetle 1.9Tdi Highline

(x) 97 Audi A3 1.6

(x) 93 BMW 318i

Sekretær - VACN Troms Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tikkelyd på min 93 mod 318, aner ikke hva motoren på den heter, men jeg fikk i alle fall mye forskjellige motstridende forklaringer på hva det var. Noen nevnte dritt/avleiringer, andre sa kammen å ventilløftere etc.

Prøvde flere typer rens, og det ble bedre i perioder. Min tikket kun når motoren var kald.

 

Solgte bilen før jeg kom til bunns i dette, nye eier hadde den på verkstedet og måtte bytte ventilløftere. Ble visst nok bra etter det.

 

 

Dette er det samme som med meg. Enkelte dager er det tikkelyd og enkelte dager er den der ikke. Men den forsvinner når motoren er blitt varm.

 

Jeg klarer fint å dra den ut på girene siden kammen ble byttet ut med en sportskam :)

_____________________________________________

BMW 316/318 1992 (vraka)

MX-5 Hero Nardi 2003 Turbo (solgt)

Volvo V50 1,6D 2006

Ford Fiesta 1,3 1995 (Vinterbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår