Gå til innhold

Vannpumpe eller topp-pakning?

Ranger emnet


winder

Anbefalte innlegg

'89 camry v6

 

Motoren går fint med en gang jeg starter, så senkes turtallet litt og litt (små byks opp og ned), helt til den dør. Under kjøring oppfører den seg normalt, foruten at den dør på tomgang da.

 

Kommer en god del vann ut eksospotten.

Ikke spesielt mye eksos.

Kan ikke se noe rundt topp-pakningen.

Oljen virker helt fin, ikke noe tendenser til vann der.

 

Vannpumpe eller topp-pakning? noen idè?

camry '89 2.5 V6

merida *borte*

kawasaki gpz1000rx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som toppakning. Kan ikke skjønne att vannpumpa har noe med dette å gjør.

 

Men husk også at den kommer en del vann ut av eksosen til vanlig da.

 

Bedre om du hadde definert det som kommer ut av eksosen på varm motor for hvit eller blå røyk.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay... bare søkte litt på lignende problem, var en del snakk om vannpumpe på de postene.

 

Kommer en hel del mer vann enn normalt, og røyken er heller hvit enn blå (selv om det ikke er noe store mengder med røyk).

 

Er det normalt at bilen dør av seg selv pga topp-pakning?

 

takker for svar :)

camry '89 2.5 V6

merida *borte*

kawasaki gpz1000rx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bilen vann? I så fall kan det jo tyde på at pakningen er gåen. En liten lekkasje inn i forbrenningskammeret vil normalt ikke gi dårlig gange. Blir lekkasjen større kan det føre til dårligere forbrenning. Hvor ofte du evt. må etterfylle vil kunne gi en indikasjon på dette.

Corolla 1,6 twincam16v '93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgang som er ujevn eller dør ut høres ut som vakumlekkasje. Om olja er god, eksosfargen fin og den ikke mister vann ville jeg sjekket at alle vakumslanger er tette. Spray gjerne på startgass- kvikner den til har du funnet lekkasjen.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke mister merkbar kompersjon, får olje i kjølevannet, eller vann/kondens i olje(sjekk ofte!!) så tror jeg det erlite sjangs for at den er røken!

 

Men kjør ALDRI motoren hardt ved kald motor! Kjør heller ikke motorene vareme, dette tar knekken på topper og pakninger!!

 

 

Pleier ikke ryke på disse gode motorene.! Røyk på MB`min, olje i vannet, + mistet mye kompresjon og oljetrykk. Jævlig jobb, Aalgård skulle ha 9.990 for jobben

Gjor det selv 7 timer for 400kr i deler...

Pluss at jeg da gikk over heeele motoren, og sjekket alt. VAr god som ny innv, tross i 166.000km-

 

Håper jeg kan ha tilbytt litt tips da.. er nye her.. :)

Volvo 740GL -87 335.000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer med tomgamg kan også skyldes hjerrnen som styrer impulsene ved tomgangm dyr del som ikke er verdt det. Ta ut alle dyserm rengjør i rødspirit, stikk nåler gjennom og spyl med høytrykk! Det får bort sotetn. Puss dysene med stålull, ha full hovedservice på motor.innsprøytning, og det er garantert borte, Ikke glem "start dysa" en liten x-tra dyse som gir den litt ekstra besinn ved oppstart, denne kan henge?..

 

 

Håper jeg kan hjelpe..

Derfor jeg er her.

Volvo 740GL -87 335.000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips kan også være å rense systemet med å helle en 1/2 liter parafin på halv tankt bensin, kjør 98 blyfri, gi den litt ekstra fortenning, fis ut motoren litt etter service, få ut litt gugg hvis bilen er daukjørt!

 

Sjekk lluftfilteret!!! Viktig. Choken din kan også henge! Smør opp alle wirer!!

Er nok bare eb bagatell, men mye feilsøking,

 

ALDRI hørt om røken topp pakn på disse motorene,

 

Carina/Camry utgave med 6 syl, kan du sitte en 5kriner på topp dekslet og den faller ikke nde hvis motoren er riktig justert!

 

Ellers: Gode gamle #Redex" fubker på alle bensinsystem!

 

Prøvd mercen , volvoen og den carina II`en jeg hadde. Akkurat som 10 hester mere.

 

Men nå skal jeg slutte, dere er vel lei oss newbies :)

 

ha en fin dag!

 

Mail meg gjerne vedr spm.

 

Mvh

 

Yokishima

Volvo 740GL -87 335.000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker hjertlig for tilbakemelding!

 

var ute å kjørte over lengre tid. fremdeles ingen misfarging i olje, ser ikke ut som det minker på vannet, kjølevesken er på plass (ingen bobler ved start -falsk luft). Ingen eksos.

 

Etter å ha kjørt litt gikk faktisk bilen på tomgang som normalt over lengre tid! :) får se hvor lenge det varer. Det sluttet å "renne" vann ut eksosen også... får se mer på det i morgen.

 

Kan det ha vært et elektrisk problem (kortsluttet ett eller annet da jeg koblet noen grøftelys samme dag)?

 

Synes å høre noen klakkelyder fra blokken (minner vagt om diesel-motor-lyd).

camry '89 2.5 V6

merida *borte*

kawasaki gpz1000rx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår