Gå til innhold

Problem med unøyaktig gass (95 Mazda 323)

Ranger emnet


boXer

Anbefalte innlegg

Bilen til muttern er skikkelig kjip å starte og kjøre sakte i 1.gir fordi gassen er så unøyaktig på starten.

Hvis man har bilen på tomgang i fri, og prøver å gi gass så forsiktig og tregt som mulig så får man turtallet fra 700rpm opp til ca.1000rpm og så hopper den til nesten 2000rpm.

Over dette er den helt fin og normal.

 

Prøv å kjør sakte i 1.gir og veksl mellerom 1000rpm og 2000rpm, eller kjør igang uten å kunne ligge mellom 1-2000rpm. Det er ikke særlig behagligt :rolleyes: :D

 

Jeg har sjekket spjeldet og det er samme der, så da er det ikke pedal eller vaier.

Jeg har såklart også smurt beveglige deler på spjeldet, uten at det hjalp noe. Jeg har ikke tatt en titt inni.

 

I håp om å kanskje slippe å kjøpe nytt spjeldhus spør jeg her...

Noen som har vært borti det samme som vet noen løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mykle

Har intrykk at mange små japse biler fra den tiden er følsomme på gassen. Man trykker litt på gassen, det blir mye turtall men lite moment. Har iallefall vært borti et par som er sånn.

 

- Chris

 

Mye turtall men lite moment? Har ikke noe problem med det i det hele tatt. Det er for MYE moment, det rykker å napper og det er forbanna slitsomt. Derfor ønsker jeg å kunne ligge mellom 1-2000rpm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Når vi tar service på disse bilene tar vi alltid av slangen fra luftfilterboksen og til spjeldhuset. Når den er borte så sprut inn forgasserrens eller startgass og vask bort sot og oljebelegg inne i spjeldhuset med en tannbørste. Pass på å ikke skrape opp metallet i spjeldhuset da dette kan føre til ujemn tomgang. Sett sammen igjen og bilen blir som ny! :)

RX8 13B 192hk 05' Min RX8

x - Mazda MX5 NA

x - Mazda 323

x - Ford Orion 2,0

x - Ford Fiesta (3stk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en Mazda mekaniker her?! :D

 

Jeg har allerede årna litt jeg. Han som justerte gasspjeldbryteren sist må ha lukta for mye på forgasserrensen, for den var stilt helt på tryne. Så jeg har justert denne bedre (fort å gæli?).

 

Men jeg vill ikke si det er perfekt enda, så jeg får prøve å rense litt og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dyret

Når vi tar service på disse bilene tar vi alltid av slangen fra luftfilterboksen og til spjeldhuset. Når den er borte så sprut inn forgasserrens eller startgass og vask bort sot og oljebelegg inne i spjeldhuset med en tannbørste. Pass på å ikke skrape opp metallet i spjeldhuset da dette kan føre til ujemn tomgang. Sett sammen igjen og bilen blir som ny! :)

 

 

Er det injection på de bilene du har startgass og forgasserrens i? Ble litt nyskjerrig her, kanskje få renska bort no skit på min også....spjeldhuset...ehh...er det der innsugslufta går inn?? Er ikke så inne på teknikken som du ser...:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Jeg er ute etter en Ford mekanikler. Finnes det noe sted her?? :)

 

Har desverre aldrig justert spjeldåpningsføleren men skal sjekke dette opp når jeg kommer på jobb igjen. Tror faktisk ikke denne skal justeres i det hele tatt! Gi en tilbakemelding om det funka å rense den da!

 

Det er insprøyting på de bilene ja. Det er en god ide å rense spjeldhuset innimellom. Det vil legge seg en film med oljedamp fra veivhus ventilasjonen rundt spjeldet og denne er ganske klissette og spjeldet henger igjen på huset. Og ja; det er der innsugsluften går inn. Spjeldet regulerer mengden av luft som går inn og spjeldposisjonsføleren gir styreenheten til motoren beskjed om hvor mye besin den skal gi motoren i forhold til åpningen på spjeldet.

RX8 13B 192hk 05' Min RX8

x - Mazda MX5 NA

x - Mazda 323

x - Ford Orion 2,0

x - Ford Fiesta (3stk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dyret

Hehe! Jeg er ute etter en Ford mekanikler. Finnes det noe sted her?? :)

 

Har desverre aldrig justert spjeldåpningsføleren men skal sjekke dette opp når jeg kommer på jobb igjen. Tror faktisk ikke denne skal justeres i det hele tatt! Gi en tilbakemelding om det funka å rense den da!

 

Det er insprøyting på de bilene ja. Det er en god ide å rense spjeldhuset innimellom. Det vil legge seg en film med oljedamp fra veivhus ventilasjonen rundt spjeldet og denne er ganske klissette og spjeldet henger igjen på huset. Og ja; det er der innsugsluften går inn. Spjeldet regulerer mengden av luft som går inn og spjeldposisjonsføleren gir styreenheten til motoren beskjed om hvor mye besin den skal gi motoren i forhold til åpningen på spjeldet.

 

Da må du høre med "Mondeo"han er mekaniker på ford...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok skuffe deg der du! Justering av spjeldposisjonsføleren (TPS) er en litt mer avansert sak en du kan gjøre i garasjen hjemme. Du må ha mazda's diagnosetester påkoblet for å gjøre dette. Så du må nok på verksted. Eller du kan eventuelt skaffe et brukt spjeldhus. Sjekk på http://www.bruktbildeler.com

RX8 13B 192hk 05' Min RX8

x - Mazda MX5 NA

x - Mazda 323

x - Ford Orion 2,0

x - Ford Fiesta (3stk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dyret

Må nok skuffe deg der du! Justering av spjeldposisjonsføleren (TPS) er en litt mer avansert sak en du kan gjøre i garasjen hjemme. Du må ha mazda's diagnosetester påkoblet for å gjøre dette. Så du må nok på verksted. Eller du kan eventuelt skaffe et brukt spjeldhus. Sjekk på http://www.bruktbildeler.com

 

Hehe. Vet du hvordan en slik bryter (motstands veksler) fungerer? Det er en elektrisk bryter(motstands veksler) på en mekanisk kobling til spjeldet. Ikke noe NASA opplegg akkurat :D

Ser ikke noe problem i dette jeg.

Diagnoseapparatet kobles sikkert på for å kontrollere posisjon mot verdi fra bryteren. Men et ohm-meter klarer samme jobben hvis man vet hva man gjør.

 

Og den er allerede justert ute i gårdsplassen her.

(Sier ikke den er 100% ritkig nå. Men det er mye bedre enn før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet meget godt hvordan den fungerer. Og noen "motstandsveksler" er det ikke. Det er et potensiometer. Altso en "regulerbar" motstand. Og du kan umulig vite hvor stor motstand du skal ha på stikkeren ved ECU. Det er her testeren kommer inn. Den viser om bilen står med full gass eller ikke. Er du interisert i utskrift fra boka?? Det er ikke så veldig NASA akkurat..

RX8 13B 192hk 05' Min RX8

x - Mazda MX5 NA

x - Mazda 323

x - Ford Orion 2,0

x - Ford Fiesta (3stk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått å målt med ohmmeter... Det var ikke noe pot-meter.

Det er lav motstand i tomgangs-stilling, og så blir det brudd.

Kanskje den er ødlagt? :rolleyes:

 

Den fungerer hvertfall ikke som et pot-meter. Den har en motstand på tomgangstilling, og brudd på delgass.

Når jeg justerte den trengte jeg ikke vite motstand, jeg bare målte meg frem til der den gikk over til delgass, og justerte den sånn at den kutta tomgang når jeg rørte gassen.

(istede for å kutte på 1000rpm+ som den gjorde før jeg justerte)

Det er jo en 4pins kontakt, så det kan være en bryter med en variabel motstand. Men den variable motstandet skal ikke ha noe med tomgangsstilling å gjøre så vidt jeg har skjønt.

På pinne 2 vil man vel se når den veksler fra tomgangsstilling til delgass(variabel motstand). Det er alt jeg brukte for å justere.

 

Hvis du ordner en utskrift er det kjempe snilt :) Får se om dritten er ødlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha reg. nummeret på bilen. Den som jeg så på hadde tre pin. kontakt så nå ble jeg usikker her! Den skal ha en liten motstand slik du får bensinkutt i når du slipper gassen og triller på gir i nedover bakke. Skal se hva jeg kan ordne med utskrift men må da ha registreringsnummeret som sagt.

 

Du skrev:/boXer - Bil-Elektroniker. Jobber du kun med bilelektro? Blir ikke det litt kjedelig i lengden å bare drive med el.?

RX8 13B 192hk 05' Min RX8

x - Mazda MX5 NA

x - Mazda 323

x - Ford Orion 2,0

x - Ford Fiesta (3stk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår