Gå til innhold

IngKogni2's prosjekt: 80 mod CX Athena med TRD Turbo 2

Ranger emnet


ingkogni2

Anbefalte innlegg

Vill bare lage min egen tråd om mitt foreløpig uavhentede bil-prosjekt.

1979/80 mod Citroen CX Athena. Planen er å sette inn en 2,5 TRD Turbo 2 (turbodeiesel med intercooler og 120 hk v/3700o/min - 256nm v/2000o/min).

 

 

http://cx.zapto.org/gallery/Motorbytte-p%E5-Athenaen/28_01_2005_18_33_0001

 

Motoren som står i den nå er en 2,5 D, men den hadde en 2,0 forgasser som ny. Største oppgaven nå er å få flytet bilen som ligger praktisk talt på bakken.

Motoren kan ikke startes etter et lite arbeidsuhell i vinter i et forsøk på å få festet reimskiva på en skadet kamm med MIG. Resultatet er at motoren stopper med et *Dunk* etter ca en omdr. på kammen(med håndmakt).

 

Har lyst etterhvert å gjøre noe mer med den som større intercooler (skal ikke så mye til) høyne turbotrykket og dieselmengde, senke kjørehøyden (på staget som forbinder fremre og bakre krengingsstabilisator med fremre og bakre høydekorrektør).

 

Utvendig så er planen: 2x 1000-metringer stående på støtfangeren, 2x tåke/kurvelys under fangeren, dobble runde orginale "USA-lykter" (som er høkt opp og langt fram. 3000kr/stk), Kanal-deksler fra CX Prestige, orginale skvettlapper, orginale vindavvisere på forrvindu, bakvindu og takluke, sjalusi på sidevinu ved hattehylla og i bakruta. Den dagen jeg har rå så blir det orginale turbofelger med 205/55-390 TRX (ikke felgene som er dyr, men dekkene. ca 3700kr.......pr DEKK!), så fram til da vurderer jeg 215/45-17.

 

Går å fantaserer om veldig høyt turbotrykk, vanninsprøytning osv, osv, men bytte-motoren har gått over 250.000, så da må jeg overhalle den først.

 

IngKogni2

79' CX Athena m/25 Turbo-D og GTI-kasse

*Bruks-glis*

80' CX Athena i orginal stand og 85.000 km!

85' CX 25 GTI Turbo (serie 1) *Tilnærmet strøken sommerbil med 62.000 km!*

89' TRD Turbo Break *fjellvegg-offer, og nedgradert til donor...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største oppgaven nå er å få flytet bilen som ligger praktisk talt på bakken.

 

For de som ikke kjenner til denne biltypen, så vil dette si at hydraulikksystemet som går på fjæringen (nivåreg. med spake inni bilen og 4 stillinger), bremsene og servoen (som er av DIRAVI-typen som selvoppretter hjulene med hydraulikktrykket). Bilen siger ned av seg selv over natta når trykket synker i rørene og jekkfestene er derfor bare 5 cm over gulvet.

 

Har noen en idê om hvordan jeg får flyttet den så blir jeg glad.

 

IngKogni2

79' CX Athena m/25 Turbo-D og GTI-kasse

*Bruks-glis*

80' CX Athena i orginal stand og 85.000 km!

85' CX 25 GTI Turbo (serie 1) *Tilnærmet strøken sommerbil med 62.000 km!*

89' TRD Turbo Break *fjellvegg-offer, og nedgradert til donor...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I det siste har det ikke skjedd så mye egentlig. Har muliggens løst "seget ned" problemet. Laget meg et slags "verktøy" av en gammel dynamo, en kilereim (fra en Peug J5/Citr C25 som bruker den samme motoren som CX), 2 meter 2"x4"-planke og en en-meters 2"x6"-planke, 2 stk strammeband og 1 stk reservehjul. Denne innrettningen skal gjøre det mulig å pumpe hydraulikktrykket opp til de 190 bar som hovedaccumulatoren må ha for at bilen skal heve seg. Dette funka på en av delebilene som da hadde stått 14 dager uten trykk, men det gjennstår å se hvordan det går med denne som har stått nesten 3 år... :s

 

Bilder av "verktøy"

Merk dere at reservehjulet ligger i motorrommet orginalt og har oppbevarings "bøtte" for verktøy el oppi felgen....:)

 

Jobber med en videreutvikkling av innrettningen med bruk av en startmotor for å slippe å sveive selv...

Bare jeg klarer å få den opp fra bakken så jeg får låst av bærearmene forran og bak så er den klar til sleping...

 

IngKogni2

79' CX Athena m/25 Turbo-D og GTI-kasse

*Bruks-glis*

80' CX Athena i orginal stand og 85.000 km!

85' CX 25 GTI Turbo (serie 1) *Tilnærmet strøken sommerbil med 62.000 km!*

89' TRD Turbo Break *fjellvegg-offer, og nedgradert til donor...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Her går det veldig sakte for å si det mildt. Bilen står i låven sin fremdeles, og blir nokk stående der til våren også. Har i mellomtiden en annen CX som jeg skal kjøre med; CX 2,5 TRD Turbo 2 Break - 1989. Egen tråd kommer.

 

IngKogni2

79' CX Athena m/25 Turbo-D og GTI-kasse

*Bruks-glis*

80' CX Athena i orginal stand og 85.000 km!

85' CX 25 GTI Turbo (serie 1) *Tilnærmet strøken sommerbil med 62.000 km!*

89' TRD Turbo Break *fjellvegg-offer, og nedgradert til donor...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår