Gå til innhold

Justering av tenning


p10

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette har vært oppe til diskusjon flere ganger før... Har lest igjennom de trådene, men ikke funnet svar på det jeg lurer på:

 

Er det verdt å justere tenningen og kjøre på 98oktan? Her i Tromsø må jeg betale rundt 12kr literen for 98oktan... Da bør det være merkbar forskjell hvis det skal være verdt det synes jeg....

 

Er det mange her på forumet som har justert opp tenningen? Hva synes dere om før og etter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg ei tenningslampe til rundt 300,- for ei stund siden.

Justerte tenninga og merket litt forskjell ja.

Ikke store forskjellen, men ble litt bedre respons på gassen og litt sterkere virket det som.

Blitt vant til det nå, men merker det sikkert godt hvis jeg stiller tilbake igjen.

Men om det er verdt det vet jeg ikke helt, du må nesten prøve selv.

Noen betaler jo nesten hva som helst for å få litt sterkere motor.

Betalte som sagt rundt 300,- for ei lampe og da kan jeg jo justere litt som jeg selv vil.

Skal ikke være så lenge på et verksted før du må betale 300,-

En annen ting som jeg kunne gjort var å ta ut basskassa, det ville hjulpet på mer for den er tung!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må faktisk innerømme at jeg aldri har satt meg inn i dette med tenningslampe. Noen som vil gi meg en forklaring på denne finurlige saken?

 

Og SR20De, kobblet du ut ditten og datten da du stille tenningen? Er noe med dette siden motoren kan stille tenningen tilbake selv..

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må faktisk innerømme at jeg aldri har satt meg inn i dette med tenningslampe. Noen som vil gi meg en forklaring på denne finurlige saken?

 

Og SR20De, kobblet du ut ditten og datten da du stille tenningen? Er noe med dette siden motoren kan stille tenningen tilbake selv..

 

Ifølge denne tråden på G20.net må man koble ut "Throttle Position" sensorer for å kunne justere tenninga. Haynesboka sier det samme bortsett fra at den ikke nevner noe om at man må ruse motoren for å få den i "timing-mode"... men denne tråden på sr20forumet sier også at man må ruse motoren for å få den i timing-mode!

 

Det er visst også viktig at tomgangshastigheten er korrekt, hvis den ikke er det må den justeres på denne måten .

 

Blir nok å justere tenninga i helga. Er det noen som har prøvd å kjøre med 95oktan etter å ha justert tenninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må faktisk innerømme at jeg aldri har satt meg inn i dette med tenningslampe. Noen som vil gi meg en forklaring på denne finurlige saken?

 

Og SR20De, kobblet du ut ditten og datten da du stille tenningen? Er noe med dette siden motoren kan stille tenningen tilbake selv..

 

Koblet ut TPS (Throttle Position Sensor) før jeg stilte ja.

Lampa blinker akuratt når tennplugg nr.1 tenner (si ifra om jeg tar feil).

På reimhjulet ser du noen streker som viser forskjellige tenningsgrader.

Over dette reimhjulet så stikker det ut en pinne.

Hold lampa over denne. Lampa vil blinke for hver gang disse merkene på reima passerer.

Så når du holder lampa over så vil det nesten se ut som reimhjulet står rolig og du kan lese av tenninga.

Lampa blinker ganske kjapt, slik at du klarer å se merkene, umulig uten.

Ganske enkelt egentlig, skjønte meg ikke så mye på ei tenningslampe før jeg kjøpte meg ei selv jeg heller.

Men som sagt, ganske enkelt å bruke.

Mens en står med lampa og sjekker tenninga, kan en annen vri på fordeleren.

Får du tenningsbank så skal vel tenninga stille seg tilbake selv automatisk.

Trodde du visste hvordan du brukte ei tenningslampe jeg eGtTurbo.

Siden du har bygd turbomotor, DET hadde ikke jeg tørt/klart med mine kunnskaper... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja men akkurat den delen har jeg aldri hatt behov for siden jeg faktisk bare har hatt bruk for det en gang og da tok verkstedet det. Men må vel kjøpe ei slik ei

 

Men står det liksom på displayet hva tenningen er eller er det slik at man lyser og da ser der nede (veivhjulet?) hva tenningen er?

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men står det liksom på displayet hva tenningen er eller er det slik at man lyser og da ser der nede (veivhjulet?) hva tenningen er?

 

Det stikker ut en pinne/tapp over reimhjulet.

Når lampa blinker så kan du se hvilken strek denne pinnen ligger over, og da vet du hva tenninga er.

Reimhjulet går fort rundt, men lamper blinker slik at det virker nesten som hjulet står rolig.

Det beveger seg litt frem og tilbake men det er ikke mye.

Du trenger ikke ei lampe med display, nok med ei som bare lyser, altså av dem billigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte lampe idag og skjønte med en gang hele prinsippet.. Funket knall bra.. takk takk

 

Men fikk ikke lest av og justert tenningen siden grunn tomgangen min er feil så den dør ut når jeg tar ut kontakten

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår