Gå til innhold

kobling av dioder

Ranger emnet


jettamaster

Anbefalte innlegg

skal lage til eit diode lys men kom ikkje langt før det blei problemer.

kjøpte dioder hos clas ohlson type ultravit 3,5 volt 30mA

eg kan koble 3 stk i serie og når eg tester det på eit 9Volts batteri så lyser det. setter eg inn 4 dioder i serie så lyser det ikkje. har kobla det på rett polaritet. er det ikkje mulig å koble 4 dioder i serie??

viss eg må koble ein motstand på kva diode, kor stor motstand må eg bruke da??

husker ikkje igjen formlana på det. :rolleyes:

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funka helt fint med 4 i russebilen. Test på bilbatteriet om det evt bare er mangel på strøm eller noe sånt tull. Vi hadde 2 rader på hver side i taket med 4 stk på hver rad. Det funka fett. Vi hadde dioder fra restyle.no beregnet for bil (12v) da. Men dine skal da fortsatt funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal lage til eit diode lys men kom ikkje langt før det blei problemer.

kjøpte dioder hos clas ohlson type ultravit 3,5 volt 30mA

eg kan koble 3 stk i serie og når eg tester det på eit 9Volts batteri så lyser det. setter eg inn 4 dioder i serie så lyser det ikkje. har kobla det på rett polaritet. er det ikkje mulig å koble 4 dioder i serie??

viss eg må koble ein motstand på kva diode, kor stor motstand må eg bruke da??

husker ikkje igjen formlana på det. :rolleyes:

 

Grunnen til at 4 ikke lyser er at det ikke er nok spenning til å excitere diodene, de trenger å kommer over en viss spenning for å tenne, noe 9v over 4 stk. som skal ha 3,5V ikke klarer, 12V derimot skulle vel gå sånn ca. da man har mere enn 12V på kretsen in bilen.

 

Hvis ikke mattekunnskapene mine er helt ute å sykler så skal motstanden være på ca. 180ohm

 

9V - 3,5V = 5,5V

R = U / I = 5,5 / 0,03 = 183ohm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar helt feil:

 

 

R = U/I = 12V/0,03A = 400 Ohm.

 

Skal du ha èn diode på 12 volt som krever 30mA, bruk da en 400ohms motstand i serie.

 

Skal du har 3 dioder i serie, må du ha 3 ganger så stor strøm, 90 Ampere.

Da må mostanden bli 3 ganger mindre, ca = 133ohm.

 

Om du har koblet diodene direkt på 12 eller 9 Volt uten motstand er det mulig de er ødelagte, men det kan variere fra diode til diode og hvor lenge de var påkoblet.

 

 

Og som sagt "om jeg ikke tar helt feil".

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar helt feil:

 

 

R = U/I = 12V/0,03A = 400 Ohm.

 

Skal du ha èn diode på 12 volt som krever 30mA, bruk da en 400ohms motstand i serie.

 

Skal du har 3 dioder i serie, må du ha 3 ganger så stor strøm, 90 Ampere.

Da må mostanden bli 3 ganger mindre, ca = 133ohm.

 

Om du har koblet diodene direkt på 12 eller 9 Volt uten motstand er det mulig de er ødelagte, men det kan variere fra diode til diode og hvor lenge de var påkoblet.

 

 

Og som sagt "om jeg ikke tar helt feil".

 

 

Du må trekke fra spenningsfallet over dioden når du regner ut dette da.

 

Hvis man har en 12V diode trenger man heller ikke en motstand å dele spenningen over.

 

Linken til Decepe bekrefter at 180ohm er riktig for 9V, for 12V må du ha 330ohm.

 

Jeg finner en svakhet med kalkulasjonsmodellen de bruker også, siden 9V krever 183ohm, altså over 180ohm så anbefaler de 220ohm, noe som selvfølgelig er helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår