Pompiuses Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Siden bilen min har såpass kort utveksling pleier jeg ofte i bykjøring å ta i gang på 2. gir med den. Sliter dette mer på bilen på noen måte enn å ta i gang på 1. gir? Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mazda_råner Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Vil anta at clutchen blir fortere sltt når du slurer i gang på andre.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 4, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Originally posted by Mazda_råner Vil anta at clutchen blir fortere sltt når du slurer i gang på andre.. Ikke noe mer enn clutchen? En annen ting jeg lurer på er om du ødelegger synkroniseringene (eller noe :D ) hvis du feks girer ofte fra 2. til 4. gir? Er det vits i å dobbeltclutche da? Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBI Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Originally posted by Pompiuses En annen ting jeg lurer på er om du ødelegger synkroniseringene (eller noe :D ) hvis du feks girer ofte fra 2. til 4. gir? Er det vits i å dobbeltclutche da? Dobbeltclutche?? Er ikke det noe svære snutebiler(lastebiler) gjør? Trenger da bare trykke ned clutchen en gang .. for så å bytte til "ønsket" gir ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Har ingenting å si. Clutch tar ike noe mer skade av det, med mindre han kjerringløser den..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 4, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Originally posted by TBI Trenger da bare trykke ned clutchen en gang .. for så å bytte til "ønsket" gir ;) Jepp, men har hørt at girkasser har ikke godt av at man gjør dette for ofte da det over tid kan skade synkroniseringene (eller noe). Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Originally posted by Pompiuses Jepp, men har hørt at girkasser har ikke godt av at man gjør dette for ofte da det over tid kan skade synkroniseringene (eller noe). Hmmm... 1720000 km med slik clutching, og kassen er like fin.. I rest my case. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magzmod Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Originally posted by Robert Hmmm... 1720000 km med slik clutching, og kassen er like fin.. I rest my case. :eek: Det var langt det :eek: Siter - magz - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBI Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Høres rart ut at den skal ta skade av det.. Blir jo minder "jobbing" for kassa .. 2til4 istedet for 2 til 3 til 4 ... hmm.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Hallo, en kasse tar kanskje pittelitt mer skade av det da drevene ikke er 100% i lik hastighet, men sant, hallo, man trenger da ikkke å overdrive.. En Hyunday tåler det gjerne litt dårlig, men jeg tror de fleste biler kan gå såpass langt, at du bør være mer redd for å overhale motoren enn girkassen......... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Originally posted by TBI Høres rart ut at den skal ta skade av det.. Blir jo minder "jobbing" for kassa .. 2til4 istedet for 2 til 3 til 4 ... hmm.. Synkringene skal spinne opp mye større hastighetsforskjell i kassa da. 2 til 3dje er mindre jobb for synkringene enn 2 til 4. Men i praksis spiller det nok liten rolle. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Originally posted by eirikoo Synkringene skal spinne opp mye større hastighetsforskjell i kassa da. 2 til 3dje er mindre jobb for synkringene enn 2 til 4. Men i praksis spiller det nok liten rolle. Det er sant. Men hvor ofte girer man vel slik? Jeg er mer opptatt av å spare på clutchen ved nedgiring, særlig ved bremsing på gir da, mellomgassing er gode ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Originally posted by Robert Det er sant. Men hvor ofte girer man vel slik? Jeg er mer opptatt av å spare på clutchen ved nedgiring, særlig ved bremsing på gir da, mellomgassing er gode ting. Jepp, det er bagateller. Har man litt finger/tåspissfølelse så går det greit. Man kjenner om det glir smooth. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 4, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Originally posted by Robert Det er sant. Men hvor ofte girer man vel slik? Jeg girer faktisk slik ofte :D Jeg kjører mye i byen og da jeg starter opp bilen er jo motoren kald. Jeg drar den derfor aldri over 3000rpm. Siden bilen min har svært kort utveksling betyr det at bilen nesten ikke kommer opp i fart så sant du ikke girer superraskt. Noe man selvsagt ikke gjør med kald girkasse :nono: Siden 90% av alle oslotrafikanter tror man kommer raskere frem i rushen ved å gi full gass inn mot et lyskryss for deretter å bråbremse på rød lys, er det derfor ikke like populært å lusekjøre frem til bilen blir varm. Det blir derfor til at jeg heller tar i gang på 2. gir og girer deretter opp i 4. Men er altså ikke helt sikker på om dette er bra i lengden, og om det heller er bedre å kjøre bilen hardere mens den er kald og gire seg gjennom alle girene..... Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Drit no i hva alle andre mener, hehe... Jeg blir tutet på i hytt å gevær gjennom byn fordi veiene her ikke er laget for noe (ikke engang gålister)... Går i ca 10 over de dype dalene av noen brostein, og enda saktere over humpene (må holde 0.1 km\t for å unngå å ta nedi på en av dem)... Huff, jeg får senking og stiving... Hvordan skal det gå da? Må vel kjøre sidelengs da.. Hmmmm..... *vinkelsliper på humper* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.