ACID Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 Hvet noen hva som vil skje dersom du med et uhell setter på batterikablene feil vei og prøver å starte bilen? PS: er bare nysjerrig:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 Hvet noen hva som vil skje dersom du med et uhell setter på batterikablene feil vei og prøver å starte bilen? PS: er bare nysjerrig:P du tapper baterie... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ACID Skrevet Mai 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 ikke noe elektrisk som kan gå til helvette? bare tenker siden du sender strømmen "feil vei" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 de fleste kretser har vel dioder som hindrer at de får strømmen inn feil vei, men man kan aldri være helt sikker. Feil polaritet kan skade enkelte komponenter. Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ACID Skrevet Mai 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 hjernen på bilen er svært følsom har jeg hørt.... krangla me en fyr her om dagen om hjernen kunne ryke ved å bytte poler.. så var det jo jeg som mente att den kunne bli ødelagt om du byttet poler.. så ville jeg bare hørre med dere mer "erfarne" folk om dette stemmer / ikke stemmer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egiL! Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 Skulle tro at den kan bli ødelagt ja.. Men det spørs jo hva slags mekanismer som er lagt inn for å forhindre nettop dette. For å si det sånn: hvis du hadde tatt en 'chip' og kjørt spenningen feil vei så hadde du kunne kasta den rett i søpla Siter [o] BMW 320i 87' (Parkert) [x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka) På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas V Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 de fleste kretser har vel dioder som hindrer at de får strømmen inn feil vei, men man kan aldri være helt sikker. Feil polaritet kan skade enkelte komponenter. ja du, da er jeg interessert i hvilke dioder du har ibilen din. Diodene tåler ved mirakel 12v i kanskje 1 sek, men den strømmen som egentlig skal gå, tenker på startstrømmen knekker alt som kommer i veien for den. og da brenner du sikkert børster på startmotor osv og det blir helvette på jord angry Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 ja du, da er jeg interessert i hvilke dioder du har ibilen din. Diodene tåler ved mirakel 12v i kanskje 1 sek, men den strømmen som egentlig skal gå, tenker på startstrømmen knekker alt som kommer i veien for den. og da brenner du sikkert børster på startmotor osv og det blir helvette på jord angry Nå skal jeg ikke være skråsikker her, men om du har feil polaritet på all elektronikk i bilen, så klarer du neppe å starte motoren siden tenningen ikke får rett polaritet. Og etter hva jeg mener å huske fra elektronikktimene, så er dioder "enveiskjøringer", og leder ikke strøm i feil retning før spenningen blir ganske høy, og da brenner den bare opp. 12 volt burde den klare selv, og nå jeg fikler med mine dioder (riktignok leds, men fremdeles en diode), så tåler de fint og stå med feil polaritet. Men for ordens skyld: Ikke koble bilen feil uansett. Det er ikke bra. Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 En jeg kjenner bytta om polene på sin Toyota carina (tidlig 80mod) ved et uhell... da han kobla siste polen på, kom det en relativt stor gnist og et smell...minte fælt om full kortslutning...etter det tok ihvertfall laderegulatoren kvelden. Sikkert verre på nyere biler med masse elektronikk Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas V Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 Nå skal jeg ikke være skråsikker her, men om du har feil polaritet på all elektronikk i bilen, så klarer du neppe å starte motoren siden tenningen ikke får rett polaritet. Og etter hva jeg mener å huske fra elektronikktimene, så er dioder "enveiskjøringer", og leder ikke strøm i feil retning før spenningen blir ganske høy, og da brenner den bare opp. 12 volt burde den klare selv, og nå jeg fikler med mine dioder (riktignok leds, men fremdeles en diode), så tåler de fint og stå med feil polaritet. Men for ordens skyld: Ikke koble bilen feil uansett. Det er ikke bra. Det finnes dioder som er beregnet for å stå i sperreretning, zenerdioder, men de blir som oftest brukt til spenningsregulering. Hvis du kjører 12v inn rett vei i en vnlig dioden vil den lede, og bli så varm at den leder bedre( diodene leder bedre dest varmere omkringliggende temp er, dette gjelder også transistorer) og bedre og til slutt gir den et røyksignal og takker for seg. Hvis du setter den i sperreretning vil den dø og det fort, de fleste vanlige dioder dør på en sperrespenning på ca 4 v kontinuerlig. Og de derre leds skal ha dobbelt så stor forspenning for å gi lys altså 0.6 *2 = 1.2v men dette avhenger av hvilken farge du har, mener blå leds skal ha rundt 1.5-1.6 volt og siden disse skal ha mere strøm, varme og spenning vil de også tåle mere i sperreretning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wilecat Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 Du kortslutter vel bare batteriet? I 12V likeström er det jo ikke egentlig noe som heter "feil vei".. Og de fleste el.kretser har jo beskuttelse for nettopp slike ting.. Men jeg ville ikke satset på at alt tåler det.. Siter "Han bak meg betaler..." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 ikke noe elektrisk som kan gå til helvette? bare tenker siden du sender strømmen "feil vei" for å si det enkelt så er baterie tomt på veldig kort tid.. det vil gnistre godt når du setter det feil vei.. har erfaring ;) hehe... men somregel er den ene polen på baterie hakke større enn den andre.. noe som gjør at det blir lit klatte å få tatt bateriet "feil vei".. Peri Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas V Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 Du kortslutter vel bare batteriet?I 12V likeström er det jo ikke egentlig noe som heter "feil vei".. Og de fleste el.kretser har jo beskuttelse for nettopp slike ting.. Men jeg ville ikke satset på at alt tåler det.. har du hørt om polaritet, i likestrøm går elektronene bare den ene veien fra minus til pluss, i vekselstrøm skifter de vei 100 ganger i sekundet(standard i de norske hjem) Og er det kanskje sikringer du mener når du sier beskyttelse? det har du rett i, men det er liksom ikke bare en sikring og så kommer kretsen, det er som regel noe før og etter sikringen og hvis du sender 12v inn på en krets hvor diodene står før sikringen vil diodene dø uansett om de står i sperreretning eller lederetning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 har du hørt om polaritet, i likestrøm går elektronene bare den ene veien fra minus til pluss, i vekselstrøm skifter de vei 100 ganger i sekundet(standard i de norske hjem) dette kan da ikke stemme... den ligger vell på 50 HZ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 dette kan da ikke stemme... den ligger vell på 50 HZ?? 50 hz skifter 100 ganger i sekundet. i en svinging passerer den 0-streken 2 ganger. fra -50 til 0 til 50 og til 0 igjen Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.