Awex Skrevet Februar 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2003 På bilen min står det Proflex coilovers. Disse har en egen olje/gass-beholder man skal justere hardheten på demperne på. Demperne er nå 10 år gamle, er det på tide å overhale de, eller holder slike rallydempere "evig"? Man må ha spesialverktøy både for å justere hardhet og høyde. Er det noen som vet hvor jeg kan skaffe dette? På forhånd takk :) Siter Don`t fool with the old school Corolla KE25 prosjekttråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Era Skrevet Februar 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2003 Om de trenger overhaling kjenner du normalt på de. Men det kommer veldig an på hvor mye og hvordan de er brukt. Ser du skriver rally 10år i rally skogen er jo en god del da men har den vært der konstant osv avgjør jo hvor slite de blir. Justering av dempings hardhet skjer jo normal med et lite rett på den gass/olje beholderen og på toppen av de. Men her er det forskjell kjenner ikke Powerflex. Høydejustering skjer normalt med en sån Coilover justerings nøkker kjøpes hos seriøse tuning shapper som selger coilovers. Åssen bil står detta på? Era Siter Power out of controll is me... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Awex Skrevet Februar 27, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2003 Originally posted by Era Om de trenger overhaling kjenner du normalt på de. Men det kommer veldig an på hvor mye og hvordan de er brukt. Ser du skriver rally 10år i rally skogen er jo en god del da men har den vært der konstant osv avgjør jo hvor slite de blir. Justering av dempings hardhet skjer jo normal med et lite rett på den gass/olje beholderen og på toppen av de. Men her er det forskjell kjenner ikke Powerflex. Høydejustering skjer normalt med en sån Coilover justerings nøkker kjøpes hos seriøse tuning shapper som selger coilovers. Åssen bil står detta på? Era De står på en Galant VR4 ex. rallybil. Bilen har gått 70.000, men ikke mange av de er kjørt i rallyløypa. Bilen ble gateregistrert ganske tidlig, så det er ikke det som bekymrer meg. Jeg tenker mere på om pakninger o.l må skiftes når de er så gamle. Jeg får vaske de helt rene, så ser jeg vel om de lekker noe sted. Hjulet jeg må ha for å justere hardheten fulgte såklart ikke med bilen. Det gjorde heller ikke høydejusteringsnøkkelen. Det beste hadde kanskje vært å snakket med importøren av Proflex, så hvis noen kunne fortalt meg hvem det er hadde jeg nok blitt meget glad. Siter Don`t fool with the old school Corolla KE25 prosjekttråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Era Skrevet Februar 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2003 Originally posted by aWeX De står på en Galant VR4 ex. rallybil. Bilen har gått 70.000, men ikke mange av de er kjørt i rallyløypa. Bilen ble gateregistrert ganske tidlig, så det er ikke det som bekymrer meg. Jeg tenker mere på om pakninger o.l må skiftes når de er så gamle. Jeg får vaske de helt rene, så ser jeg vel om de lekker noe sted. Hjulet jeg må ha for å justere hardheten fulgte såklart ikke med bilen. Det gjorde heller ikke høydejusteringsnøkkelen. Det beste hadde kanskje vært å snakket med importøren av Proflex, så hvis noen kunne fortalt meg hvem det er hadde jeg nok blitt meget glad. Stemmer leste no om den et sted her. Er demperane 10 år og meget lite brukt hadde jeg tatt meg en tur med bilen og kjent på de kjennes det ok hadde jeg kjørt med de. Men skal du kjøre løp er det klart noe annet. Hvis de lekker bør du se de svetter selv om de er møkkete du ser det er et fett/olje utenpå de. Uff da sånne nøkler og justerings ratt må man jo ha til slike dempere. Men har de stått på bilen bør de velø funke som de er. Vet desverre ikke hvem som er importør til Proflex men det evt sikkert gutta i rally miljø sjekk med gunnersen motorsport. Lykke til Era Siter Power out of controll is me... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet Februar 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2003 Simco er importør av proflex i norge, tror han også over haler dem... http://www.simco.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Awex Skrevet Februar 27, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2003 Originally posted by MrHappy Simco er importør av proflex i norge, tror han også over haler dem... http://www.simco.no Takk! Simen var opptatt i telefonen, så jeg fikk beskjed om å sende en mail i stedet. Har også sendt en mail til Frode Haugland , som forhandler Proflex. Siter Don`t fool with the old school Corolla KE25 prosjekttråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2003 Sats på Haugland du hvis han kan hjelpe deg! Tror du sparer noen kroner på det Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Februar 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2003 Litt off topic men hva er coilovers? Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvofasII Skrevet Februar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2003 Originally posted by maxgets Litt off topic men hva er coilovers? Dette er vel det. Men det går ann å bruke en søkemotor da slepper du å spørre. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Februar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2003 Originally posted by volvofasII Dette er vel det. Men det går ann å bruke en søkemotor da slepper du å spørre. ;) Ja Jeg vet att der er dempere og fjører men kaller man det coilovers når de sitter sammen eller er det noe spesielt som gjør att man kaller det det? Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mk1classic Skrevet Februar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2003 Originally posted by maxgets Ja Jeg vet att der er dempere og fjører men kaller man det coilovers når de sitter sammen eller er det noe spesielt som gjør att man kaller det det? Ta frem litt engelsk kunnskaper så kan du tolke COIL-OVER til "fjær over/rundt demper". Det betyr ikke noe mer enn det. Siter "mk1classic" '83 Golf GTI Rabbit '83 Golf GTI "Prosjekt" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hfracing Skrevet Februar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2003 det er rett som mk1 sier.. coil-overs = fjær utenpå demper (sånn ca) men mange bruker begrepet feil... det mange mener med "coilovers" er dempere/fjærbein ,med utvendig justering av feks demping(kompresjon/rebound), og justerbar høyde(uten å bytte fjærer), ved hjelp av gjenger på utsiden på dempern. det mange ikke tenker på er at det de allerede har på bilen faktisk er coil-overs det også :) bare ikke justerbare i hue og ræva Siter - 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver - 1992 mx5 - Trackday toy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lordbongo Skrevet Februar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2003 Originally posted by hfracing justerbar høyde(uten å bytte fjærer), ved hjelp av gjenger på utsiden på dempern. sikkert et heldumt spørsmål men slakker eller strammer man fjæra for å senke bilen ? jon Siter lordbongo 77 mod 3.0 gl granada stv 77 mod 3.0 gl granada sedan 1/2 74 mod consul coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hfracing Skrevet Mars 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2003 ingen av delene egentlig, man flytter nedre(som oftest vil jeg tro) fjærskåla opp og ned på fjærbeinet :) Siter - 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver - 1992 mx5 - Trackday toy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G60Turbo Skrevet Mars 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2003 tja, man slakker egentlig fjæra når man senker. avstanden fra lageret til skåla blir jo større, så da blir jo forspennet mindre i fjæra, men det utligner seg jo når man slipper bilen på bakken igjen. Siter 83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport 83 80 Turbo Quattro 86 80 Quattro GTE "There is no replacement for turbocharged displacement" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.