Gå til innhold

Skifiting av toppakning - pris?

Ranger emnet


Deprimera

Anbefalte innlegg

toppakning koster vel en tusenlapp?

 

om du skal gjøre dette på verksted, kan det fort bli en dyr affære.

 

har du ikke en kompis eller bekjennt som kan gjøre det da? :)

 

jobb, så, ere ca. 1000 kr timen på merkeverksted, og hmm....10-15 timer regner dem vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javiss..hørte me nissan å di skulle ha 6000 i arbeidspenger og 1500 for pakningen

 

Hvis du vil ta det lovlig så virka ikke det så ille pris, svart så er det vel ca 3000,- pluss deler, avhengig av hvor mye jobb det er.

 

Hvor er det dette bør skje?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min toppakning er gåen som jeg har nevnt i en annen post. Hva er "standard" pris for skifting av toppakning? Og hva er "standard" pris på toppakning. Bruker gåsøyne siden det sikkert varierier en god del fra verksted og bil.

 

Da den røyk på patrolen min, skulle nissan ha ca. 11 000 for alt sammen. Jeg fikk litt hjelp av en bekjent som kan sånt bedre enn jeg gjør. Vi skrudde to kvelder. Jeg betalte ca. 1000,- for toppakningen, og 2000,- til han som hjalp til. Han skulle egentlig ha mindre, men jeg syntes jeg fikk være grei, for han sto på ganske mye, og siden gåen toppakning ble konstatert på tirsdag, og bilen skulle til bergen til ny eier på fredag, så måtte jo ting gå fort. Verdt å sette pris på at folk slepper alt de har i henda for å hjelpe til :-)

 

Det endte i hvertfall på ca. 3000.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pug verksted skulle ha 6000,- for å bytte topp pakkninga på bilen til ei vennine, ho har en 106 95 mod.

 

er det altså mye stress å skifte en simpel topp pakning, ikke att jeg har så forferdelig mye peiling på bilmotorer, men det burde jo være en enkel jobb eller???

Kan noen forklare hva som må gjøres

Det finnes to typer mennesker:

De som har Opel Og de som vil ha Opel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha:

Topp pakning: 800,- hos Mekonomen (Solide pakninger.)

Olje: 150,- hos FK Butikken

Oljefilter: 150,- hos Shell

Strekkbolter: 400,- hos Mekonomen

 

Evnt.:

Planing av topp: 700,- hos noen som har utstyr.

 

Totalt: 2200,-

 

Så kjøper du Haynes boka på BilXtra og gjør jobben selv. :)

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er grei skuring...man ser hva som må bli skrudd på for å si det sånn. kanskje greit å ha med seg en første gangen. og få tak i datablad hos merkeforhandler. -tiltrekningsmomentene som står i haynes bøkene er ikke alltid helt gode har jeg erfart

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er grei skuring...man ser hva som må bli skrudd på for å si det sånn. kanskje greit å ha med seg en første gangen. og få tak i datablad hos merkeforhandler. -tiltrekningsmomentene som står i haynes bøkene er ikke alltid helt gode har jeg erfart

 

tiltrekningsmoment og bolt rekkefølge står som oftes i ett vedlegg med topp pakningen. Husk at rekkefølgen er svært viktig.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får skifta toppakning, endeledd, bremserør og potte for kun 1300,- hos en godkjent mekker :) betaler delene selv da, men er greit å kjenne godkjente mekanikere som kan gjøre jobben for deg. Snakk med folk å hør litt rundt, så kommer du nok i kontakt med mekkere som gjør jobben kjempebillig for deg :)

VW mekaniker

Sertifisert DEFA alarm og tracker montør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifta toppakning på en Ford Fiesta 1,1 på 55 minutter.. så.. går ant å gjøre det fort .. brukte muttertrekker og momentstav med 110NM til å stramme toppboltene :titties: hehehehe ..

poenget var at jeg skulle til bergen fra oslo og hadde det travelt, men så kokte den etter få muinutter.. var bare å kjøpe pakning på tema (140,-) og sette i gang .. hehe .. 1,5 time etter oppkok var bilen kjørbar igjen og holdt til Bergen der den ble levert på skroten :D ho ho ..

 

men over til spørsmålet: Greit nok å skifte toppakning hjemme, men det er ikke alle som har alt verktøyet som er nødvendig. desuten så lønnes det å plane toppen, og eventuelt kontrollere om den er sprukket (trykktest)..

Dette koster ikke så mye, så det må bare gjøres.

kjøp aldri bare toppakningen, men kjøp heller et slipesett (toppakningssett)..

 

jeg fikser sånne jobber billig i Bærum .. hehehe ehhh..

1996 Peugeot 605 SRDTX 2,5 Turbo Diesel

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår