Roberto Skrevet Februar 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2003 Hei! Jeg vurderer å øke motoreffekten min med bruk av Nitro!! Kan noen hjelpe meg med teorien?? Er det mer octan eller er det mer kraft i hver dråpe man får når man bruker det? Lurer på hva purken hadde sagt om de på en eller annen måte hadde funnet ut av dette jeg:D:D:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Överladdaren Skrevet Februar 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2003 Brukte dette på mopden min med kjempesuksess. Brukte 50/50 98-oktan og 35% Byron Fuel. Gikk dritbra til og begynne med, men castoroljen kommer på slutten og da går det skikkelig dårlig og lukter RC-bil. Siter 1992 Golf 2 Pasadena 1983 Alpina B9 3,5 1987 Suzuki TSX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet Februar 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2003 Hvis du tenker på modell bil nitro så har jo den en god del olje i seg da... så det er noen som sier at blandinga blir så fet at den ikke tenner orntli.... Og det kan vel fort lønne seg å trimme orntli når man tenker på at modell bil bensinen koster 100kr literen.... Siter NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 24, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2003 Kunne tenkt meg noe uten den oljen i da (RC bil lukt er noe drit), jeg skal bare ha det for å flise en kompiss, hehe:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2003 Nitro kan fåes kjøpt seperat. Stoffet er korrosivt ( oksidator ) og står det lenge kan det bli følsomt.. eksplosivt. Du kan bruke det på mopeden din, 25-30% max går bra. O-ringer, plast og andre pakninger kan bli skadet av dette stoffet, så vær obs på dette. Nitro er ganske dyrt, så det blir dyre kjøreturer. Du kan f.eks sprøyte stoffet inn i en tank etter hovedtanken når du har behov for ekstra sprut. Med nitro i bensinen så vil du kunne nå et turtall på motoren slik at turtallsperren slår inn. Da må du dreve om sykkelen. CDI bokser uten turtallsperre er dog mulig å få kjøpt.. ikke så heldig for motoren. Første jeg ville gjort med en mopedmotor var iallefall å få større sylinder og trimmepotte.. =) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 24, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2003 Det skal på 240en min og skal bare brukes en og annen gang sånn på gøy. Hvor mye skal jeg helle oppi i forhold til 98 bensin? Effekt?ca?tipp!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G60Turbo Skrevet Februar 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2003 bare å ta det på "feelingen"...... når du ser stempla er på vei opp gjennom panseret er det på tide å roen litt på blandingsforholdet..... får rein nitro i sverige veit jeg, bare å høre me rc-butikkene Siter 83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport 83 80 Turbo Quattro 86 80 Quattro GTE "There is no replacement for turbocharged displacement" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 25, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2003 Nja, liker ikke slik panserpynt.. Foretrekker scoop. Litt stilig med stempler og igrunnen, men scoop er bedre;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Vidar Pedersen Skrevet Februar 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2003 Originally posted by Robert Hei! Jeg vurderer å øke motoreffekten min med bruk av Nitro!! Kan noen hjelpe meg med teorien?? Er det mer octan eller er det mer kraft i hver dråpe man får når man bruker det? Lurer på hva purken hadde sagt om de på en eller annen måte hadde funnet ut av dette jeg:D:D:D Med nitro i bensinen på en vanlig motor får du en effektreduksjon. Nitro er saktebrennende og inneholder ca. halvparten av den energien som er i bensin, men da det er nesten "monopropelant" kan du pøse på mye større mengder av suppa, vanlig blandingsforhold luft/nitro er 2:1, men det er på ren nitro. Skal du få noen merkbar effekt må du ha minimum 40% nitro og motoren må modifiseres kraftig. Prisen for 100% er ca. 100 kroner pr. liter og er lett tilgjengelig. Hvis du først skal kjøpe nitro, bør du ha amerikansk racing-nitro, den er tilsatt et fargestoff som forandrer farge hvis suppe blir ustabil. I 1990 brant det ned en fabrikk i USA som dekkket 80% av verdensmarkedet, og nitro var vanskelig å skaffe, så nesten hele dragracingmiljøet kjørte på Tjekkisk eller kinesisk nitro som _ikke_ var tilsatt fargestoff. En jeg delte verksted med hadde da 6 fat 'a 180 liter kinesernitro stående i en krok, men heldigvis var forbruket så høyt at den ikke ble gammel og ustabil. Siter Bjørn V. Pedersen Norsk Dragracing Gardermoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 25, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2003 Reduksjon? Har no hørt om de som har helt det på og fått bakoversveis! Hva bør jeg gjøre med motoren for å få effektØkning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Vidar Pedersen Skrevet Februar 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2003 Originally posted by Robert Reduksjon? Har no hørt om de som har helt det på og fått bakoversveis! Hva bør jeg gjøre med motoren for å få effektØkning? Forsterke motoren så den tåler nitro, ny kam, pakninger, _store_ dyser eller helst innsprøytning. Men det beste er selvfølgelig å slå fra seg tanken om dette eksperimentet. Jeg kjenner mange som har fått bakoversveis, men det er på grunn av det nitro kan gjøre med en motor. Se f.eks. her. Det er Svein Gottenbergs Super Twin Top Fuel Harley i Finland i 2001. Bilde 1. Rett etter at motoren har eksplodert, forstillingen er skutt av og Svein er i ferd med å slenge gaffel og forhjul ut til siden før han hopper av i ca. 200 km/t Bilde 2. Vraket, legg merke til sylindrene som bare henger i noen stropper. Bilde 3 Det gikk heldigvis bra, og det kan han takke den skuddsikre vesten for. Siter Bjørn V. Pedersen Norsk Dragracing Gardermoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2003 Vel, trenger ikke forsterke rare greiene på en standard mopedmotor bruker man moderate mengder. Driver med modellfly og har prøvd nitro i 95 oktan bensin på de motorsag lignene motorene uten problemer. Med nitro så kan man selvfølgelig kjøre på mer bensin inn i sylinderen, det som er hele poenget.. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Vidar Pedersen Skrevet Februar 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2003 Originally posted by Hondaen Vel, trenger ikke forsterke rare greiene på en standard mopedmotor bruker man moderate mengder. Driver med modellfly og har prøvd nitro i 95 oktan bensin på de motorsag lignene motorene uten problemer. Med nitro så kan man selvfølgelig kjøre på mer bensin inn i sylinderen, det som er hele poenget.. Med moderate mengder blir det dårlig effektøkning. Å sprøyte inn mer bensin har ingen hensikt hvis ikke motoren samtidig får mer luft. Fordelen med nitro er at den nesten ikke trenger oksygen, ulempen er at nitro er lite bankefast eller har lavt oktantall, så fortenningen må økes samtidig som nitromengden økes og dette reduserer effekten. Siter Bjørn V. Pedersen Norsk Dragracing Gardermoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raboc Skrevet Februar 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2003 Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen Se f.eks. her. Det er Svein Gottenbergs Super Twin Top Fuel Harley i Finland i 2001. [..] Det gikk heldigvis bra, og det kan han takke den skuddsikre vesten for. Fatter ikke at noen frivillig legger seg over en sånn motor. Bør som et miniumum ha gjort fra seg alle tanker om videre forplanting først i hvert fall. Det gjelder forresten ikke bare Top Fuel-syklene, men de fleste andre også, det ser ikke pent ut når motordeler hagler rundt føreren. Men det er jo bra for oss at noen vil da, for det *er* tøft å se på! Siter '99 Audi S4 '12 Honda CB1kR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2003 Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen Med moderate mengder blir det dårlig effektøkning. Å sprøyte inn mer bensin har ingen hensikt hvis ikke motoren samtidig får mer luft. Fordelen med nitro er at den nesten ikke trenger oksygen, ulempen er at nitro er lite bankefast eller har lavt oktantall, så fortenningen må økes samtidig som nitromengden økes og dette reduserer effekten. Nitro, som består av nitrogen og oksygen er oksydatoren i veskeform som gjør at vi kan gi tilføre mer hydrokarboner til forbrenningskammeret og få en kraftigere forbrenning enn kun hydrokarboner og luft.. Modellfly motoren min gir 20% mer skyvkraft med nitro iblandet bensinen ( 95 blyfri ) og det kan vel betraktes som en grei og enkel ytelesøkning. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.