Gå til innhold

Bil sub inne

Ranger emnet

morten pettesen

Anbefalte innlegg

Tenkte på å lage med en subber inne selv, men jeg lurer litt på om det er noen omformere fra 220 og ned som klarer å levere nok strøm til en Monoblokker som evn skal drive ett par 12" eller 15".

Er nok mange som klør seg i hodet å tenker "hva er galt med fyren?" , men jeg fikk bare lyst og prøve.

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel ha en passe sprek lader som skal klare å gi nok strøm til ett batteri, som da igjen skal klare å gi nok kraft i si f.eks 2 timer med film på full pupp

Da kan du bare tenke deg den strømforsyningen som skal levere strømmen direkte! :)

Ta feks. Soundstream XXX6500D (som du selv skal ha i bilen) på full blås trekker den 600 ampere!

Da snakker vi trafoer i type vaskemaskinstørrelse!

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du bare tenke deg den strømforsyningen som skal levere strømmen direkte! :)

Ta feks. Soundstream XXX6500D (som du selv skal ha i bilen) på full blås trekker den 600 ampere!

Da snakker vi trafoer i type vaskemaskinstørrelse!

Mvh

Dag Johansen

Ha Ha... Vel... XXX6500D forsterkeren som jeg skal ha blir nok ett problem i seg selv.. men det tar vi når jeg får skrapet sammen nok penger.

Lurte litt på en monoblokker som yter... tja.... si ca 1000 w rms i 1 ohm. på 2

stk Van Gogh 12" Digger lyden i den

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subwooferen for den kresne finner du her

Se på Arvus Bladder Buster.

Den spiller WHOOPING 139 dB ved 22Hz og 147 ved 40 Hz.

14 stk. 8" med en sprek klasse D-forsterker på 1000 watt!

Dette skulle vel holde for den mest kresne bassfreak!

Prisen?

Kr. 80960,- fritt levert!

Kan vel også nevne i samme åndedrag at det vil bli solgt 1 stk. av denne subwooferen til kr.45000,- fritt levert!

Intressert?

Det blir nok for dyrt for de fleste men du blir nok den eneste (bortsett fra meg) her i norge med en slik subwoofer!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem med å bruke en bil sub hjemme.

men å bruke bilforsterkere hjemme ser jeg ikke noe poeng i.

Å ha et eller flere batterier i stua, og/eller kjempe trafoer til å transformere ned spenninga, når den skal transformeres opp igjen internt i forsterkeren alikevel blir litt bortkastet etter min mening.

Hvis du ser på utvalget av Hypex plateforsterkere hos Eltek vil du nok finne noe som kan brukes sammen med en eller flere bilsubber.

Selv har jeg 4 stk Rockford Fosgate RFP 1810 (10" 8 ohm) liggende som jeg vurderer og bygge 2 bassmoduler av.

Forsterkeriet som ser ut til å passe bra med disse er 1 stk Hypex DS 4.0 per kasse. disse vil da gi 400W kontinuerlig per 10" par. noe som ligger godt opptil hva de skal tåle.

RF 10" tommerne gir meg også muligheten til å velge mellom lukket eller portet, og kabinettene trenger heller ikke være så himla store.

44L lukket eller 68L portet per par ser ut til å passe fint. :)

Ps har du noe spesielt element i tankene?

er selv fryktelig nyskjerrig på hva en Peerless resolution 15

med en Hypex DS 4.0 kan gjøre i ei normalstor stue.

kunne vært artig å se hva komponenter for 5600.- og litt snekring faktisk kan bidra med bassmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha et eller flere batterier i stua, og/eller kjempe trafoer til å transformere ned spenninga, når den skal transformeres opp igjen internt i forsterkeren alikevel blir litt bortkastet etter min mening.

Spenningen blir SVÆRT sjeldent transformert opp internt i en forsterker. Normalt kjører op-ampene(selve forsterkerne) på 12v.

I en forsterker for hjemmebruk blir også spenningen transformert ned.

Grunnen til at spenningen ikke blir transformert opp er av 2 grunner:

Som nevt kjører op-ampene på ca. 12v. Den andre er at for å transformere likespenning må man først gjøre om likespenningen til vekselspenning og dette kan medføre en del tap av effekt, da disse ikke kan ta unna mye effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningen blir SVÆRT sjeldent transformert opp internt i en forsterker. Normalt kjører op-ampene(selve forsterkerne) på 12v.

I en forsterker for hjemmebruk blir også spenningen transformert ned.

Grunnen til at spenningen ikke blir transformert opp er av 2 grunner:

Som nevt kjører op-ampene på ca. 12v. Den andre er at for å transformere likespenning må man først gjøre om likespenningen til vekselspenning og dette kan medføre en del tap av effekt, da disse ikke kan ta unna mye effekt.

jeg tror du blander litt sammen her: "Spenningen blir SVÆRT sjeldent transformert opp internt i en forsterker. Normalt kjører op-ampene(selve forsterkerne) på 12v." -dette gjelder isåfall innebygd forsterker i radio/CD´n!-

i en separert bilforsterkere så er ikke op-ampene som driver høytalerne. Disse er som regel koblet opp som såkalte "spennings forsterkere" osv, osv, og dessutten så jobber de mest optimal med en symetrisk spenning og den symetriske spenningen er som regel +- mellom 16 og 50volt, videre skal den "forsterkede/korrigerte signalen" (delefilter/impedanstilpasing/pseudobalansering) gå videre til selve utgangs trinnet som er en "strømforsterker" siden den skal drive lavimpedante laster (høytalerne mellom 2-8ohm) osv,osv og i de fleste kretsløsninger så velges det en lavere spenning i utgangs transistorene enn spenningsforsterkeren for å unngå "klipping" av sterke inngangs signaler før de når utgangstrinnet...

Utgangs trinnet (diverse:class A, AB, D, osv) jobber også med symetrisk spenning, altså: feks +35volt og -35volt i forhold til jord og utgangstransistorene er av såkalte komplementær type i 95% av de fleste kretsløsninger, (finnes andre typer koblinger og som Darligton). I en forsterker for hjemme bruk er akkurat det samme ang spennninger og først og fremst for å få symetriske spenniger ellers må reduseres pga fare for liv og helse hvis man tar rett på høytaler utgangene og den skulle levert over 100volt... . Man transformerer heller opp spenningene i en RØRforsterker for å oppnå riktig katode/anode spenningen (380-460voltDC),osv,osv, filamentene trenger som regel 6-12volt eller 400mA...osv, osv,

kunne sikkert sagt mye mer men tror holder nå. Litt OT allrede... :)

ang. strømsforsyningen i en bilfosterkere så skal 12 volt DC "transformeres opp" ved hjelpe av en toroid transformator og switch transistorer med en ca switch frekvens på 35Khz og oppover, -frekvensen "justeres" av strøm behov i utgangstrinnet- deretter likerettes til en symetrisk DC spenning... og det blir som alt annet en dårligere virknings grad ved konvertering. Å brukke en bilamp til hjemmebruk er det vi kaller -smør på flesk... :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider