Bård Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Jeg har hørt at man ikke bør ha bilen stående i 1. gir med clutchen inne når man står (f.eks. i et lyskryss). Man bør heller ha bilen i fri, og så sette den i gir når man skal begynne å kjøre igjen. Stemmer dette, og isåfall hvorfor? Motoren og girkassen er jo koblet fra hverandre når clutchen er inne likevel.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Jeg har hørt at man ikke bør ha bilen stående i 1. gir med clutchen inne når man står (f.eks. i et lyskryss). Man bør heller ha bilen i fri, og så sette den i gir når man skal begynne å kjøre igjen. Stemmer dette, og isåfall hvorfor? Motoren og girkassen er jo koblet fra hverandre når clutchen er inne likevel.. Sliter en del på utløserlageret når man står lenge med clutchen inne.. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mentos Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Hvis du skulle være så uheldig å bli påkjørt bakfra i et lyskryss (skjer ofte) så er sjangsene store for at du slipper clutchen og bilen din (som står i førstegir) fyker framover inn i lyskrysset og skaper en gigantisk kjedekollisjon som iallfall ikke forsikringsselskapet ditt vil dekke ;) Siter - 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 siden vi først er inne på dette, hvordan er det å stå i "D" imens man venter på grønt(automat)? sliter dette på noe i girkassa? Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leeny Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 det har jeg også alltid lurt på, og om det sliter på bremsene siden den hele tida "vil framover" Siter '92 Honda Civic LSi x '86 VW Golf 2 CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WireD Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 tenker nå heller på cluchlameller og lammeller i kassa jeg... automatgir er jo et intrikat system av lameller, oljeplater, trykkplater og gudene vet hva... :rolleyes: Øyvind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Ingen problem med gummistrikk kassen å stå i D. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet April 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Hvis du skulle være så uheldig å bli påkjørt bakfra i et lyskryss (skjer ofte) så er sjangsene store for at du slipper clutchen og bilen din (som står i førstegir) fyker framover inn i lyskrysset og skaper en gigantisk kjedekollisjon som iallfall ikke forsikringsselskapet ditt vil dekke ;)Dersom man har den i fri og blir påkjørt bakfra vil man vel også bli dyttet fremover og inn i lyskrysset? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jorgen Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Bård: Vet ikke med deg, men jeg står på bremsen når jeg står i kryss, uansett, nettopp pga. dette.. Siter 02 Konebil - Offroader'n Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet April 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Når jeg tenker meg om gjør jeg stort sett alltid det jeg også... Men da kan jeg jo like greit ha den i gir og clutchen inne da. (men en her nevnte slitasje på utløserlageret) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Peier som regel sette bilen i fri for å spare utløserlageret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet April 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Hva er egentlig dette utløserlageret? Og hvor dyrt er det å bytte dette (og hvor ofte) dersom man har for vane å ikke sette bilen i fri i kryss? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 man bytter det like ofte som man bytter clutch.. og det sitter "bak" clutchen.. meget simpelt forklart sånn at alle skal forstå er ikke noe man ikke bytter om man ikke kan skru Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Lageret koster nok ikkje meir enn et par hundrelapper. men girkassen må ut. Som regel varer lageret like lenge som clutchen, og blir som oftest bytta samtidig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peer Skrevet April 20, 2005 Rapporter Share Skrevet April 20, 2005 Når man står opp i oppover bakke og venter på rødt lys, sliter det mye på clutchen å vile på den den da? Ikke bremse, men holde den på turtallet for å si det slik da... Siter [0]Bmw 320i -89 [X]Toyota Corolla -86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg