AlpejoHn Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Hei, Jeg har en tikkelyd i toppen min.. Spesielt mye når den er kald.. Men det er ikke noen rask tikkelyd, hørest ut som det er bare på en sylinder.. eller kansjkje 2.. Og når jeg opner topp lokket når den går, så hører jeg det.. Og legger øret ned på topplokket, da hører jeg det VELDIG godt.. en hvordan er det å justere dem ? Er det noe spes. man må passe på elle noe slikt ? Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 man må ha utstyr da.. et spesial verktøy til å dytte ned ventilløfterne (hydrauliske ventilløftere). noe å løfte opp shimsen med. et micro meter. en bladsøker. og div shims.. skal være 0.40 i ventilklaring =) justerte på min for ikke så lenge siden på jobben. men mangla seff noen shims, så blei ikke helt 100.. *gRR* Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet April 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 man må ha utstyr da.. et spesial verktøy til å dytte ned ventilløfterne (hydrauliske ventilløftere). noe å løfte opp shimsen med. et micro meter. en bladsøker. og div shims.. skal være 0.40 i ventilklaring =) justerte på min for ikke så lenge siden på jobben. men mangla seff noen shims, så blei ikke helt 100.. *gRR* Er det hydrauliske løftere på K motoren ? Pappa snakket om at det skulle ikke være store problemet å gjøre det da.. Men tror kanskje han gikk ut i fra mekaniske løftere :/ Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FiveTen Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Jeg har nå samme problemet på min, og klarer å gjøre jobben, men har ikke verktøyet, er det noen som vet om det er å få kjøpt billig eller mulig å låne/leie noen plass? Eller burde jeg heller la verkstedet gjøre jobben? Det ønsker jeg ikke, for det er nok dyrt, og jeg ønsker å gøre det sjøl! :) Takker for alle svar! :) (har forresten også en B230K motor!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet August 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Jeg har nå samme problemet på min, og klarer å gjøre jobben, men har ikke verktøyet, er det noen som vet om det er å få kjøpt billig eller mulig å låne/leie noen plass? Eller burde jeg heller la verkstedet gjøre jobben? Det ønsker jeg ikke, for det er nok dyrt, og jeg ønsker å gøre det sjøl! :) Takker for alle svar! :) (har forresten også en B230K motor!) Er det skifte ventiltettninger du snakker om eller ? EDIT: Åja, justere ventiler.. må skifte de shimsa tror jeg det var.. som ligger under kammen.. Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 en bladsøker. og div shims.. skal være 0.40 i ventilklaring QUOTE] Spørs om motorene er varm eller kald.... Sjekket ventilklaringen på min for en mnd siden - alle var 0,35 ved kald motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 du trenger ikke spesialverktøy for å gjøre dette. blir bare litt mer jobb da du må ta kammen av å på endel ganger. ta å mål med bladsøker på alle ventilene så finner du ut hvilke som må justeres. så av med kam og ta av shimsa og mål de med mikrometer. (jeg fikk låne på volvo) Så er det bare å regne ut hvor store shims du må kjøpe. koster 62 kr stk. Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FiveTen Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 en bladsøker. og div shims.. skal være 0.40 i ventilklaring QUOTE] Spørs om motorene er varm eller kald.... Sjekket ventilklaringen på min for en mnd siden - alle var 0,35 ved kald motor. Haynes: "varm motor: 0,35 - 0,45 mm kall motor: 0,3 - 0,4 mm" Ellers vet jeg hvordan det gjøres og alt det, trenger bare verktøyet! Men om jeg ikke trenger det ås er det jo greit! Kan høre hos volvo her i byen, mulig jeg får låne der! Mange takk for svar! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet August 26, 2005 Rapporter Share Skrevet August 26, 2005 Det er mekaniske løftere på K motoren... Det skal være 0,40 - 0,45 i klaring på varm motor... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FiveTen Skrevet August 26, 2005 Rapporter Share Skrevet August 26, 2005 De tallene jeg hadde var fra Haynes,men skal høre med en mekanikker, som har vert meget god på 240! Trodde det var bare noen FÅ biler med hydrauliske løftere, og at volvo ikke var en av dem!?!? Og at de var meget plaget med dem? Eller tar jeg feil her? Har forresten fått låne verktøyet, så skal få justert det på mandagen! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.