Gå til innhold

Løsne ødelagt mutter

Ranger emnet


maedhros

Anbefalte innlegg

finn fram en Flat, spiss meisel, og en god og tung hammer.... klink den så løs =)

 

Men du sier lite om hvor den sitter da....hehe, kanskje en idè?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn fram en Flat, spiss meisel, og en god og tung hammer.... klink den så løs =)

Vil jeg ikke da ødelegge skruen den sitter på?

 

Jeg skifter eksosanlegg. Mutteren sitter helt fremme med motoren... Klarer ikke helt å frklare dette. Tilbake om 10, med bilde...

update: Mutteren er forresten en 14mm. Jeg fikk bort en av de andre mutterne av samme type, men da bøyde jeg pipenøkkelen jeg brukte! De sitter rimelig bra...

 

hvor2.jpgside.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn frem dremelen multi verktøy, samtidig bruk forsterket kappe skive. Kapp den og ta en flat skrutrekker og bank den. bolten tåler nok det helt greit.

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bøyer pipenøkkelen så anbefaler jeg at du kjøper bedre verktøy neste gang. Koster litt mer i innkjøp, men varer desto lengre.

 

Wisegriptang er nevnt tidligere. Pass på at "tennene" inni kjeften er skarpe, ellers risikerer du å ødelegge mutteren enda mer. Varme med gass er også nevnt. For å summere så varmer du først til mutteren gløder. Så bruker du wisegriptangen til å skru med.

 

For meg ser det ut som det er pinneskruer som sitter der. Da er det mulig at du istedetfor å få løs mutteren skrur ut hele bolten. Hvis det skjer så bare skru den helt ut, og bruk en vanllig skru når du setter sammen. Hvis bolten knekker så borr ut restene og sett i gjennomgående bolt med mutter.

 

Lykke til. Hva slags bil er det forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i denne posten så kan du varme opp mutteren med en gassveisutrustning. Mutteren blir da større og slipper kanskje taket lettere. En annen ting du kan gjøre er å sveise på en hel mutter uten på den gamle. Bare pass på så du ikke sveiser hele herligheten sammen for da løsner det iallefall ikke :)

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få ut en mutter, men den sitter bom fast. Og ytterste laget av mutteren er spist opp av rust, så vanlig skiftenøkkel/pipenøkkel duger ikke. Hvordan får en løs noe slikt?

 

Får du godt tak på den, eller sitter den "inni" felgen?

 

Hadde det vært meg, så hadde jeg prøvd med rørtanga jeg arvet av bestefar. Den er diiiiger, og rørtengene er sånn at de strammer seg når man drar på litt.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du godt tak på den, eller sitter den "inni" felgen?

 

Hadde det vært meg, så hadde jeg prøvd med rørtanga jeg arvet av bestefar. Den er diiiiger, og rørtengene er sånn at de strammer seg når man drar på litt.

Hvilken felg? Får godt tak, men får ikke plass til noe diiiiger tang. Se bildet...

 

Er forresten ikke så veldig dyktig med sveiseapparatet. Det vil si - har aldri tatt i et, og jeg aner ikke hvor jeg skulle fått tak i det fra... Så det vil ikke være så enkelt.

Hvor mye vil det koste med en ny manifold, sa dere? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du godt tak på den, eller sitter den "inni" felgen?

 

Hadde det vært meg, så hadde jeg prøvd med rørtanga jeg arvet av bestefar. Den er diiiiger, og rørtengene er sånn at de strammer seg når man drar på litt.

 

Noen hjemme?

1) Hvor på manifolden finner du denne "felgen"?

2) Diger rørtang? vennligst forklar utfyllende hvordan denne skal brukes i dette tilfellet!

 

heyyou ;)

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme mutteren er jo en vanig tinf å gjøre. eller så kan du ta å skjære et snitt i mutteren så dypt du tørr. For å å ta meiselen og banke til den sprekker. Kammeraten min kjøpte en slik mutterknekker en gang i tida. Funka ikke. klemte bare mutteren litt. Fant fort ut at den fugde som en skikkelig tang, så nå bruker vi'n te å skru ut muttere som sitter dønn fast...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår