Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

DaB: Jeg måtte ha vekk noen milimeter på hjulbuene på bilen min. Ellers hadde dekkene vart i 3 sekunder

 

Jeg tror 780 har andre hjulbuer enn 960..

Har testet med superdtm på 780en :-)

 

Men jeg vet dekkmerke kan ha anderledes størrelse enn et annet, med samme dimmensjonen! Bare så det er nevnt!

 

Jeg bruker Hankook VENTUS SPORT K104 225/35 ZR18 87Y XL 4PR med felgbeskyttelse..

 

Er veldig fornøyd med de dekkene egentlig.. Lite veistøy, henger bra på tørt og vått! har bra resultat på tyretest.com også (2.1, hvor 1 er best).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sendte epost og bad om tips/hjelp til hvordan registrere en bil som "gateløpsbil", dvs. en slags racingbil som fremdeles har hvite skilter og er lovlig på gate.

 

Gatebil med bur.

 

Gå til http://www.bilsport.no og se på reglement Racing og teknisk reglement Gatebil.

 

Det er ikke noe krav til at bilene etter dette reglement skal ha skilter.

 

 

 

Med hilsen

Norges Bilsportforbund

Da dette svaret ikke gav meg så mye info, utover det jeg allerede hadde lest meg til på siden dems, spurte jeg om jeg kunne da godkjenne bilen med helbur og 4pkt belte, bevare 3pkt. belte og fremdeles kjøre gate med bilen.

 

Hei igjen

 

Ta kontakt med NMK Bergen som vil kunne hjelpe deg med teknisk kontroll av bilen i Bergen.

 

Jeg tror ikke du får registrert denne bilen til bruk på gaten med det utstyret som da vil være montert, men da kan bilen brukes til racing.

 

 

 

Med hilsen

Norges Bilsportforbund

 

Det jeg tror, er at man kan registrere som sånn "gateløpsbil".

Jeg skal ringe til Inge Knappskog v/ Statens Vegvesen, Bergen og høre med han.. Om jeg får lisensiert bilen som en løpsbil på hvite skilt, om jeg da kan ha helbur, forutsatt at jeg også oppfyller krav iht. polstring av bur, brannslukker, fia-godkjente stoler og fia-godkjente belter.

 

jeg skal si det vil være et premiss å beholde 3pkt belte, om det behøves, til gatebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo 4 punkt med samme type lås som 3punkt og de er da godkjent for bruk på vei, men ikke i løp i følge bruksanvisninga som fulgte med mine belter. Men om bt vil godkjenne monteringa er vel en annen sak.

 

Er vel lettere å komme seg ut av et 4 punkt til rallybruk en et vanlig 3 punkt. Når låsen er åpna er det jo ingenting å henge fast i. 4punkt til gatebruk derimot er mulig lettere og sette seg fast i, siden det kun er delt på midten.

 

Jeg tror heller grunnen til at 4/6 punkt med vrilås ikke er godkjent for vei er at hvis man kommer borti låsen kan plutselig belte være åpent. Det er også mere tungvint å ta på seg og egner seg "dårlig" i "familiebiler". Men for "profesjonelle" brukere er det klart best.

 

 

Anngående godkjenning av bur er det jo mulig å få hele bilen tuv-godkjent. Da kan du få med andre bremser, motor, hjul, effekt, stoler, belter osv i samme slengen. Er ting gjort ordentlig er ikke det umulig og med tanke på alle kronene vi putter i bilene er det ikke så dyrt. Flere biler her i fjorden som er det. bla helge viks bmw med over 1000hk.

Er disse som driver med det http://www.ssperformance.no/side2.htm

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FANS DRITT!!!

 

Jeg fikk pakken fra USA nå og det mangler en stk intercooler!

Har betalt over 4000kr for denne pakken, som jeg skulle da selge ene intercooleren fra.

 

Intercooleren jeg skulle ha mangler selvfølgelig i pakken, så det var bare en i pakken :(

 

Har betalt masse ekstra for den manglende intercooleren, ekstra frakt + beløpet for cooleren.. Så om de ikke sender meg cooleren, har jeg tapt iallefall 1700kr++.. Det blir isåfall noen dyre trykkrør og en dyr oljekjøler!

 

Men men.. før jeg blir for negativ, skal jeg heller legge opp bilder av det jeg har fått.

 

Det manglet en cooler, som betyr jeg har fått en cooler.

Den cooleren har jeg allerede "solgt" dog, så den pakker jeg ikke ut. Den står nå her i pappkartongen sin.

 

Yes, her er det jeg bestillte (en del av det ialelfall)

oversikt.jpg

Det er to rette 3" trykkrør i alu, 3 x 90 grader silikon i 3", 2 x 90 grader silikon i 2.5" og 1 x 2-2.5" 90 grader silikon.

Det er også en oljekjøler.

oljekjoler.jpg

 

Oljekjøleren er 5cm dyp, 30cm bred og 13.5cm høy.

Det er en 10 raders kjøler.

 

oljekjoler2.jpg

 

Jeg likte finishen :-) Og den blir nok enkel å feste i en eller annen plate, da det er skruhull i hvert hjørne. Seff gjenget inn/ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaButcher:

synd og høre om den intercooleren, kommer dem ikke til og sende den i heletatt?

 

Jeg fikk epost av dem i natt, de har sendt den også faktisk!

Var bare at de sendte i 2 pakker istedenfor 1 pakke, så jeg fikk sporenr i natt og den er nok "zu hause" i ettermiddag :-)

 

wee..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IIK!

 

Nye delene har kommet hos Volvo, 2719,-

 

Volvo 960 1991

2 x 1256394 Styrhylsa

6 x 3528216 Distansring

6 x 3528217 Tätningsring

 

Volvo S80 2002

2 x 3514546 Pack ning

1 x 8636589 Kylvätskerör

1 x 8642070 Kylvätskerör

1 x 8653077 Kylvätskerör

1 x 9186107 Olje ledningretur

4 x 942001 Insexskruv

1 x 9458498 Oljeledningretur

1 x 9471569 Hålskruv

8 x 947282 Packning

1 x 9497326 Kylvätskerör

3 x 981541 Hålskruv

 

Jeg må vente med å hente de til Torsdag.. begynner å bli blakk, men får penger både på Torsdag og Fredag.. Samt en av dagene får jeg også penger for IC jeg har solgt.

 

money money money.... and then bills :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan de kreve at du skal presse turboene for alt de er gode for?

 

de skriver jo at du må fremlegge hva turboene er gode for.

Klarer BT og lese kompressorkart?

Jeg tror ikke det er dette de mener.

 

Tror de bare mener:

Jeg må ta effektmåling og maksimalt trykk jeg får under effektmåling, må noteres sammen med effekten.

 

Jeg vet det kan også tolkes som at jeg må kjøre de på maksimalt trykk og ta effektmåling, men det tror jeg ikke er saken.

Isåfall ville jo ikke b230ft bli godkjent i 240 lengre heller, om man skulle krevd at alle tok effektmåling på 1.2 bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg skal lage restriktor på skylinen om jeg skal ha skilter der ;)

slik at målern viser 1.5 bar, mens insuget har 0.5 bar ;)

Hehe... :P

 

Det som er saken her:

Hadde jeg montert en B6284 motor, så hadde b.t. sagt til meg:

Originaleffekten på 272hk gjelder, du får det ikke godkjent!

 

hadde jeg kommet med effektmåling på 220hk, så hadde de sagt:

Nedjustert effekt gjelder ikke

 

Men, motoren min da, er jo ombygget av S90R på forumet her.

Den har lavkomp V70 stempler, m.m. og er meget egnet for turbokonvertering, men fremdeles er dette en original sugemotor.

 

Derfor har den original effekt under 220hk, den har ikke noe original ladetrykk. Det betyr at montering av turbo blir ansett som et turbo-kit og derfor er det heller ei noe som heter "originalt ladetrykk".

 

Det blir som b230a + t vs. b230ft.

b230a har jo ikke ladetrykk, så der kunne man jo tatt effektmåling på 0.3 bar feks. Mens en b230ft har jo originalt ladetrykk på 0.65 elns. og da sier b.t. med de nye reglene de innførte tidligere i år: Original eller gjeldende effekt skal være gjeldende (den av de to som er høyest). Videre, sier de at å nedjustere en motor holder ikke.

 

Men jeg vil jo her oppjustere motoren ved hjelp av twinturbo, dog. innenfor gitte målrammer, som var premisser for min søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår