Gå til innhold

tenkt å kjøpe meg kompressor

Ranger emnet


Pater

Anbefalte innlegg

jeg har nå tenkt å kjøpe meg en kompressor, men vet ikke helt hvor stor jeg bør kjøpe.... tenkt å bruke den til litt luft verktøy, og så har jeg lyst å kjøpe meg en lakk sprøyte for å se om jeg får det til, hehe.... kan jo ikke være så fordømt vanskelig..... har lakkert litt med boks, og får det til sånn passe bra der, om det ikke er for store gjenstander.....

 

men, har sett på kompressor ifra biltema, noen som vet om dem er av bra kvalitet, eller om det bare er noe drit som går sunt etter 2mnd'?....

det er den kompressoren på 50liter og den på 100liter, men vet ikke hvor stort jeg trenger

 

LINK til 50liters kompressor

LINK til 100liters kompressor

 

den 100liters kompressoren vil jo bli litt mere tungvint da, siden man er avhengig av å ha en 3fas kontakt i nærheten, noe som man ikke alltid har..... så hvilken kompressor tror dere jeg bør gå for, er kjett å kjøpe en som ikke klarer lakkering i hvertfall, om jeg skulle få det til sånn halvveis bra.....

 

anbefalinger av lakksprøyter? pris? link? er dem ifra biltema noe særlige?

hvor mye luft bruker en normal lakksprøyte i minuttet? arbeidstrykk i bar?

 

når man skal få tak i lakk, skal man da gå i en bilrekvisita butikk, for eksempel bilextra og kjøpe en liter lakk, i den og den fargen.... eller må man kjøpe noe opplegg å blande ut selv?

har hørt også noe med at man må blande i herder og tynner selv, hvordan er blandingsforholdet her sånn ca da, er det noe som skal stemme på ml så det er vanskelig å måle ut?, eller går det på 1liter lakk, 1dl herder, 1,5dl tynner... er bare et eksempel, har ikke så mye peiling......

om jeg skal ha metalic lakk, må jeg blande i den selv også? eller kommer den ferdigblandet i basen som jeg har bestilt på bilextra f.eks.?

 

og ja, jeg har prøvd å søke litt, uten å bli noe klokere.... leste noe om en vannutskiller eller noe, hva er det for noe? hvor skal den kobles hen?

 

hvor stor kompressoer treng man for å kunne sandblåse litt? hørt det skal være en effektiv måte å fjerne rust på..... dyrt for sand og pistol? noen som vet hvor mye luft den pistolen treng i minuttet sånn ca?

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bruk med verktøy som luftmeisel, muttertrekker og lakksprøyte, så holder den på 50 liter..

 

lakksprøyta til biltema er i og for seg grei den til mindre deler, men ville ikke brukt den til hel bil i blank.. uansett bra nok til å hobbylakkere gangere og skjermer og andre slike ting med.. den beste måten å skaffe seg lakk er å gå til et lakkverksted i nærheten med en fargekode, så får du de til å blande opp så mye lakk du vil ha.. denne må da blandes med tynner og herder.. bare spør de om blandings forholdene.. tynner og herder år du sikker også kjøpe av dem...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bruk med verktøy som luftmeisel, muttertrekker og lakksprøyte, så holder den på 50 liter..

 

lakksprøyta til biltema er i og for seg grei den til mindre deler, men ville ikke brukt den til hel bil i blank.. uansett bra nok til å hobbylakkere gangere og skjermer og andre slike ting med.. den beste måten å skaffe seg lakk er å gå til et lakkverksted i nærheten med en fargekode, så får du de til å blande opp så mye lakk du vil ha.. denne må da blandes med tynner og herder.. bare spør de om blandings forholdene.. tynner og herder år du sikker også kjøpe av dem...

 

så det skulle gå greit med en 50 liters tank, og lakke en hel bil om man har en bra lakksprøyte?.... for skulle gå greit så lenge kompressoren klarer å levere mere luft enn hva lakksprøten bruker? har det noe å si om man lakkerer mens kompressoren jobber? med jent trykk å slik?

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se etter størst mulig arbeidstrykk og avgitt luftmengde.Nytter ikke med stor tank hvis ikke kompressoren orker å fylle den innen rimelig tid når den er tom.

 

på den 50liters kompressoren så er det:

Fri avgitt luftmengde 260 lit/min.

Maks arbeidstrykk 9 bar.

 

skulle vel holde i massevis det til en lakk sprøyte? hvor mange liter bruker en lakk sprøyte da, kan da ikke være så mye?

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en brukt treffasa kompresor, den er på 150l

og dette er en meget bra kompresor.

du finner bilde og info her

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=23447

 

bor ved hamar

mail meg på to-salve@online.no hvis du er intrisert

oki har gått over til familie bil, S2 avant(5seter)

skjekk hjemme siden våres http://www.audi-racing.no

 

VW og Audi er bilene som er konge he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å bruke ei lakksprøyte, så må du kunne justere arbeidstrykket til 4 bar... kompressoren leverer garantert nok til den sprøyta.. bruker ikke så mye luft den.. ville ikke brukt ei biltema sprøyte til å lakkere en hel bil med hvis det er blank/metallic lakk det er snakk om nei... legger av og til litt ujevnt på store flater som tak, panser osv....

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å bruke ei lakksprøyte, så må du kunne justere arbeidstrykket til 4 bar... kompressoren leverer garantert nok til den sprøyta.. bruker ikke så mye luft den.. ville ikke brukt ei biltema sprøyte til å lakkere en hel bil med hvis det er blank/metallic lakk det er snakk om nei... legger av og til litt ujevnt på store flater som tak, panser osv....

 

Aldri lakker på noe høyere trykk en 3-4bar. Opplevd at malingsdunken hadde ekspandert. (neste eksplodert!!!) Sto å lakka uten å ha justert ned trykket. Faktisk på det kompressoren klarte å gi av trykk... (glad det var en gammel møkka kompressor som lakk i hue og ræva, stoppa med en gang jeg så at boksen bula ut! Det kan være livsfarlig.) Biltema sprøyta er ikke av de beste. Dysa på den gir ikke ut jevnt, og resultatet blir ikke bra. Fungerer ok hvis en skal lakke små flater. men ikke en hel bil. Får jo ei grei sprøyte til rundt 600kr...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å bruke ei lakksprøyte, så må du kunne justere arbeidstrykket til 4 bar... kompressoren leverer garantert nok til den sprøyta.. bruker ikke så mye luft den.. ville ikke brukt ei biltema sprøyte til å lakkere en hel bil med hvis det er blank/metallic lakk det er snakk om nei... legger av og til litt ujevnt på store flater som tak, panser osv....

 

så hvis jeg kjøper den kompressoren på 50liter, og en god lakk sprøyte, så skal jeg klare å få ett bra resultat selv med metalic lakk, om jeg er flink til å lakkere?

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ikke gått for en kompressor med så liten tank som 50 liter.Ville gått for en med minimum 150 liter og for en kompressor som kan lage en 500++liter luft i minuttet.

Idag har vi to typer lakksprøyter:noen som trenger opptil 4bar luftrykk(gammel) og den nye typen du kjører på 2.5 bar,den siste kalles en lavtrykksprøyte.Disse kom på markedet for å spare lakk og miljø,for de gamle sprøytene med høyt trykk har en tendens til å lage en kjempe sprøytetåke.Det vil igjen gjøre til ett større lakkforbruk og det vil igjen føre til mere utslipp.

Disse lavtrykkssprøytene bruker alt ifra 450-550 liter i minuttet,så en kompressor som ikke kan lage det pr minutt kan skape en del trøbbel for deg.

 

Og når det gjelder slipemaskiner bruker også de en masse luft pr minutt..

 

Så konklusjon: jo større kompressor ,jo bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kompressoren brukes til lakkering av biler bør tanken være ganske diger. Det er og viktig at den har tåkesmøring som kan SKRUS AV fordi det ikke skal bli med noe smøring ved lakkering, men luftverktøyet trenger smøring :)

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kompressoren brukes til lakkering av biler bør tanken være ganske diger. Det er og viktig at den har tåkesmøring som kan SKRUS AV fordi det ikke skal bli med noe smøring ved lakkering, men luftverktøyet trenger smøring :)

 

er ikke den tåke smøreren sån duppeditt som settes som en konling på slangen ell noe da, eller hakke peiling jeg... hehe....

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ikke gått for en kompressor med så liten tank som 50 liter.Ville gått for en med minimum 150 liter og for en kompressor som kan lage en 500++liter luft i minuttet.

Idag har vi to typer lakksprøyter:noen som trenger opptil 4bar luftrykk(gammel) og den nye typen du kjører på 2.5 bar,den siste kalles en lavtrykksprøyte.Disse kom på markedet for å spare lakk og miljø,for de gamle sprøytene med høyt trykk har en tendens til å lage en kjempe sprøytetåke.Det vil igjen gjøre til ett større lakkforbruk og det vil igjen føre til mere utslipp.

Disse lavtrykkssprøytene bruker alt ifra 450-550 liter i minuttet,så en kompressor som ikke kan lage det pr minutt kan skape en del trøbbel for deg.

 

Og når det gjelder slipemaskiner bruker også de en masse luft pr minutt..

 

Så konklusjon: jo større kompressor ,jo bedre...

 

 

er det jeg sier jo da er kompresoren jeg har tilsalgs yppelig nye pris er 15 000kr og jeg skal ha 9000kr nesten ikke brukt

150l tank og pummer sykt mye i timen

oki har gått over til familie bil, S2 avant(5seter)

skjekk hjemme siden våres http://www.audi-racing.no

 

VW og Audi er bilene som er konge he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hvis jeg kjøper den kompressoren på 50liter, og en god lakk sprøyte, så skal jeg klare å få ett bra resultat selv med metalic lakk, om jeg er flink til å lakkere?

 

 

Hei har den biletema kompressoren selv, på 50l me 3hk.. den holder helt fint til garasje bruk.. Har selv brukt luftverktøy og lakket mye med den! kompersoren er god kvalitet på den, min har holdt i ganske mange år nå! er bare vikitig å sjekke av og til at du har nok olje i motoren feks..

 

Når du skal lakke bør ikke trykke stå på mer en ca 2-3 bar, for å få best resultat.

Har og brukt denne til en hellakkering av en gammel carawelle, prøvde meg på en russebil ;) men det er ikke så lurt å lakke en hel bil i en garasje, fordi det blir så utruligt mye lakk råg ut av det! så får du en del støv korn på bilen din og! deler går helt fint i en garasje, er lurt å spyle golve får du begynner,når gulvet er bløtt legger støvet seg ned på bakken istenfor på bilen din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår