Gå til innhold

vannet koker på bmw e30 318i m40

Ranger emnet


teblast

Anbefalte innlegg

Har byttet til ny blokk og slipt toppen osv nettopp. Saken er at jeg får starta den, og den går fint uten å koke når den står på tomgang og er ordentlig utlufta, men allerede på tomgang så renner det vann fra beholderen, akkurat som den skal når det koker, men koker ikke! Men hvis jeg tar en liten kjøretur med den så tar det ikke lang tid før den koker!

 

Hørt noe om at hvis topppakningen er satt på feil vei så blir vannhullene tetta igjen eller at det har kommet en ripe på blokka som gjør at kopresjonen stopper vannet fra å sirkulere ordentlig! Tenkte jeg skulle spørre om noen her har erfaring med dette før jeg tar av toppen igjen!

 

renner.JPG

 

Tok med et bilde av at beholdern renner også jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at viss det er mulig å sette toppakningen feil vei og du har klart det så vil det skape problem. Men det tviler eg på er mulig å få til.

En annen mulighet er luft i systemet. På mange motorer er det ei lufteskrue for å få lufta ut av systemet. På GTVen eg hadde var det elendig sirkulasjon uten lufting etter å hatt av toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke luft ifra sylindrene inn på kjølesystemet da?

Når motoren er HELT kald, fyll opp til randen på ekspansasjonstanken/radiatoren. Ikke sett på lokket.

Når du starter motoren, se om det bobler/kommer luft ut av påfyllingshullet. Om det gjør det, kommer det luft ifra sylindrene og inn i kjølesystemet.

Da lekker det i toppakningen desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ragua:

 

Det siste her må du forklare litt: "Eller så kan du skru av oljetoppa på topplokket og se oppi den om den er ren. Vist den er helt ren er det vann i toppen din. Det er ikke bra."

 

Skrur du av oljepåfyllings lokket kan du oppdage vann i olja viss det er majones der. Er det reint der tyder det på at det ikkje har vært smøring på kammer osv siden motoren sist ble rengjordt skikkelig innvendig, og det er ikkje bra.

Det skal være vann i toppen, og det nytter det ikkje å sjekke i et oljepåfyllingslokk.

Uansett om det lekker vann over i olja, og det er vann nok i systemet koker ikkje bilen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dette problemet på min bil. Det var ikke tett mellom toppen og blokka. Så vist jeg skrudde av oljepåfyllingstoppa og så oppi toppa så var den helt skinnende ren. Det tyder jo på at det er vanndamp nedi toppen. Noe det ikke skal være. Nå har jeg fått tetta mellom toppen og blokka så vist jeg skrur av den toppa nå så er det ikke fullt så rent der... :)

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har luftet ordentlig, oppe med lufteskrua helt til boblene har blitt borte og hatt på varmeapperatet på fult for å få fylt opp den også, men det virker som vannet får trykk tilbake slik at vannbeholderen lekker, derfor lurer jeg om det er en sti fra en et vannhull til stempelet eller noe slik at vannet blir dyttet tilbake av kompresjone i stempelet. Sjekket plugger og er ikke olje eller vann på disse, olja og vannet er ikke blandet sammen ikke ikke majones i olja eller oljelag i vannet.

 

Nei selvasgt går det ikke luft melom stempel og kjølesystem men hullene er ikke så langt unna hvarandre og en ripe kan gjøre susen for det er ganske stor kompresjon i en motor, tipsene er fra en erfaren bilmekaniker.

 

Om topp pakningen går ann å legge feil vei spørs vel fra bil til bil, sto opp husker jeg og mener at det ikke gikk på min!

 

Tar gjerne i mot flere tips, finnes det en fin måte å teste om vannpumpa funker foresten, kan hende jeg har en ekstra og teste med, det er ihvertfall værdt et forsøk! Har ikke vært borti at den har streika og er litt usikker på syntomene, men skulle tru det stoppa opp sirkulasjonen litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vectra A&B: Det ser ut som du lurer på ca det samme som meg, men hvordan bobler det, mener faktisk at det har ligget litt bobler i vannet på påfylingstanken, det bobler ikke slik som når man fjerner boblene i lufteskrua, men ser ut som det ligger noen små luft bobler blandet med vannet, vil ikke gå ut av lufteskrua som er for påfyllingstanken tanken, før har det boblet der når jeg har fylt helt opp og lufta dette har ikke skjedd nå, fjærnet termostaten så vannet går hele tiden, og fått ut boblene fra den lufteskrua forran termostaten, men må fylle på for at det skal renne der, vi man ikke se noe forskjell på plugga hvis du får luft fra sylindra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres veeeeldig ut som feilmontert/defekt toppakning.

 

Kompresjonen i en eller flere sylindere skvises ut i kjølevannet, og skaper et overtrykk i kjølesystemet, som påfyllings-tanken ikke klarer å holde igjen.

Det forklarer lekkasjen.

 

Hvorfor koker det? Jo, under kompressjonen av luft utvikles varme... oppimot 400 grader, og hva skjer så når denne lufta faktisk blander seg med allerede oppvarmet vann? jo, man får vann som koker.... ;)

 

Ville nok tatt en kikk på den topp-pakningen igjen jeg...

 

Lykke til!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som gåen topp-pakning eller sprekk i toppen ja....

 

Hvis du starter bilen når den er kald, og åpner påfyllinga til vannet rett etterpå før motoren blir varm, er det trykk der da? Dersom det er åpent mellom sylindre og kjølesystem vil det bygge seg trykk i kjølesystemet med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår