Gå til innhold

Alle 929 bakhjulstrekk?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg hadde den samme planen da jeg hadde en 82 HT coupe. Mener å huske at den var så stor at man måtte kappe ut litt av støtdemperetårnene, pluss en del andre ting.. Så nei, en 3.0i kommer nok ikke til å passe uten problemer, dersom det er en HT. Dessuten er det masse annet som følger med motoren som du må ha, blant annet ECU, retur til tank. Skal du absolutt ha en slik bil, hent en i statene. Da får du med alt utstyret også.

 

12A og 13B wankel er levert i disse bilene, blant annet i Japan så disse motorene passer! Godkjenningen tror jeg ikke skal være noe problem. Er du den første som henter en slik, får du den nesten garantert registrert som historisk kjøretøy. MEN, siden bilen er så godt som en 929, bortsett fra at rattet er på feil side, skal det ikke være umulig å få den godkjent.

 

Trodde at katalysatorens inntog kun "drepte" 30 hester fra de originale 197, altså 167 hester igjen? Mulig jeg tar feil.. :) En ting vet jeg i alle fall, og det er at 929 ble produsert frem til 95 i statene, ikke 94.

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Wankelen kommer med begge deler, altså både forgasser og injection. Den mest aktuelle for en slik bil må vel være en 12A med gasser eller en 13B fra 76-78. Disse har forgasser og er rimelig enkle å få ut en god mengde gamp av uten å ruinere deg. Fordelen med wankel er nemlig at den er rimelig å trimme opp til rundt 170 gamp (12A). Det utgjør en voldsom forskjell bare å skifte eksos, faktisk så mye som 20-30 hester, med grenrør. Med en weber eller en dellorto og litt modifisert tenning er ikke 170 hester et urealistisk mål.

 

I tillegg kan du porte den, altså åpne opp innsugsportene og få ut enda mer. Rundt 200-230 avhengig av motor er ikke urealistisk da. Smeller du på en turbo i tillegg, kan du vel ta ut rundt 350 hester før du må gjøre noe alvorlig arbeid. Folk i statene (http://www.rotaryshack.com) har for eksempel tatt ut 680 hester av en 12A.

 

Hva slags bil er det du har? Er det en coupe eller en 4 dørs?

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsan, det er jo en slik en. Da tror jeg faktisk du skulle få plass til en 3.0i. Wankelen er ikke levert i denne bilen, men passer nok likevel.

 

 

Ser at det er 4 bolter i alle fall. Sannsynligvis 114,3*4. Dersom det ikke er det kan det være 4*110. Måten du kan måle dette på er å finne frem den gamle skolelinjalen og måle lengden mellom senteret i hullene på to av boltene som står over hverandre. Det vil si at du må legge linjalen over senteret på felgen.

 

Tallet 114,3 kommer for eksempel av at dersom man tar en passer og setter den i sentrum av hjulet så er diameteren i en sirkel som går gjennom senteret av bolthullene 114,3 millimeter.

 

Godt å se at det er noen som tar vare på disse enda. Ser jo ut som den er i rimelig god stand enda også!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x114.3 kan det ikke være har prøvd med noen primerafelger og de passa ikke.

og har egentlig hørt mye rart, men skal ut og måle nå etterpå ;)

 

jada bilen er i rimelig god stand, har bare gått 128000km også. eneste som ikke funker er vel de elektriske speilene, vet ikke hva som kan vært galt med de :)

 

men har så lyst på nye felger og 3.0i V6 :D

 

takk for all info! syns det er greit at det er noen som har peiling på mazda :) og ikke BARE rx7 liksom :)

 

mvh larsh

 

PS: bare rop ut vist du føler for å bli med på 3.0i V6 prosjekt eller wankel ;) ;)

xaudi coupe2.8q

xpeugeot 205gti

xmazda 929lht

xford capri2.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra om du finner ut hva boltsirkelen er da. Dersom den er 4*110 kan det være en mulig løsning på dette problemet, for felger i denne boltsirkelen er det ekstremt vanskelig å få tak i!

 

Prosjekt? Kunne sikkert hjulpet til litt dersom du hadde bodd i Trondheim. Saken er den at jeg allerede har 2 biler som jeg driver med pluss jobb og studier.. Har nok å gjøre som Terje Tannfe så vakkert sa det!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan ikke være så vanskelig å få en V6'er nedi en HB. Har en del coupeer stående (3 stykk, noen som trenger deler??) og sånn ved et kjapt overblikk ser det ikke ut til å være for lite plass. En bekjent av meg greide jo å lure nedi en Rover V8'er for noen år siden.

Men å få det godkjent er en annen sak. :P Tror jeg ville satset på wankel, som jeg VET går.

 

Joda, katalysatoren drepte sinnsykt med hester på europeisk 929 V6, derfor solgte den så lite etter 87. Som nevnt er bilen ganske tung, og det er liksom ikke noe poeng med en bil til en sånn pris hvor 2.2'ern er nesten like sterk og i tillegg lettere.

 

Prøvekjørte en sånn selv, og det var som natt og dag i forhold til min.

Det er muligens korrekt at US-utgaven var sterkere, siden det ble veldig mye frem og tilbake med akkurat USA-markedet. (det går en USA-importert på østlandet, lyseblå 91modell. Mener å huske at denne har litt forskjell i sifrene i autosys i forhold til min.)

Faktum er at 929 V6 var en veldig populær bil på det asiatiske markedet, den var gedigen, hadde sinnsykt med utstyr (der mercedes feks har førstehjelp-sett i hattehyllen, der har jeg et lite kjøleskap/boks) og var veldig stilren. Den var også uten tvil siktet mot det amerikanske markedet, spesielt turbo-utgaven ble regnet med å være en mulig kjempehit.

En håndfull biler ble produsert til man imidlertid oppdaget at man hadde esset på leggen; bilene klarte IKKE amerikanske utslippskrav.

De allerede produserte bilene ble derfor "dumpet" i Europa. I utgangspunktet var den et røverkjøp, men på denne tiden så fantes luksusavgiften i norge - og resulterte med at den ble utrolig dyr her.

Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac.

1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres)

1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil)

1978 Dodge Ramcharger 318

1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djesus:

Var for øvrig en utrolig fin bil du hadde. Ser ut til å være i prima stand.

Var jeg deg så ville jeg holdt den original, for det der ser jo ut til å være et glimrende utgangspunkt for en fin veteran.

Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac.

1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres)

1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil)

1978 Dodge Ramcharger 318

1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk :) joda men er jo fortsatt noen år igjen før den blir veteran da:) er jo bare en 81 mod.

også..ehm HATER jeg forgasser rett og slett :) funker ikke for meg å stå om morran på 3500rpm til den går noenlunde normalt

 

felger er vel det viktigste for meg akkurat nå iallfall, og dem tror jeg at jeg skal lete VeLDiG lenge etter også.

 

tror jeg klarte å måle meg fram til 4x120, innpress aner jeg ikke.

går det ann å få etterborret felger? eller bestilt felger med 4x120?

xaudi coupe2.8q

xpeugeot 205gti

xmazda 929lht

xford capri2.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unggutt + gammel Wankel + Trim = Mange timer med åpent panser for å bytte ut rotorhus- og apex-tettinger gang på gang på gang. Vill gjetting bare, ingen flame intended. Wankeltrim må da virkelig være for spesielt interresserte som utgår fra en allerede bra motor (13B-REW) og ikke en som er varmkjørt, hardkjørt og kaldstartet igjennom år etter år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kom på en ting, har litt lyst på weber eller dellorto ellerno sånt på 2litern jeg har nå :)

 

hvor mange er det plass? har hørt så mye om "to dobble webere" etc, er de universal forresten? hvem selger? dyrt?

 

en ting til, er det mulig å bare sette på luftfilter(ikke i den runde driten) på min 2liter forgasser motor? slik som denne?

 

http://www.pipercross.net/competition_carb_px300.asp

xaudi coupe2.8q

xpeugeot 205gti

xmazda 929lht

xford capri2.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unggutt + gammel Wankel + Trim = Mange timer med åpent panser for å bytte ut rotorhus- og apex-tettinger gang på gang på gang. Vill gjetting bare, ingen flame intended. Wankeltrim må da virkelig være for spesielt interresserte som utgår fra en allerede bra motor (13B-REW) og ikke en som er varmkjørt, hardkjørt og kaldstartet igjennom år etter år?

 

Faktum er at de gamle motorene faktisk har bedre tettninger enn de nye. En 12A kan for eksempel gå flere hundre tusen før det trenger å skiftes. Hele cluet er hvordan du tar vare på bilen, blant annet at du lar den bli varm før man drar på mye turtall, og er nøye med å skifte olje. Selve oljen trenger ikke å være rådyr, det viktige er at det må følges med nivået og at den skiftes rundt hver 5000 km.

 

Dessuten er det vannvittig mye enklere å få en gammel 12A eller 13B til å fungere i en bil som er fra 1981.

 

På spørsmålet ditt om forgassere. Joda, weber og dellorto gassere er "universale". Med det menes at de fungerer på nesten alt av motorer. Det som ikke er universalt, er innsuget. (biten mellom motor og gasser for å være veldig enkel) Kan ikke huske at jeg har sett det til en 2.0 Mazda motor. Det m i så fall lages selv, og det er en del arbeid...

 

Dersom du har lyst til å skifte til innsprøytning, bør du ta en titt på 929 fra 82-86. Disse kom med 2.0i på 120 hester og er faktisk ganske gode motorer. Lurer på om det er samme blokka som i gassermotoren din. Det gjør saken en del enklere i så fall, med tanke på motorfester og slikt. Du er nok fremdeles nok til å ta med deg en del ting fra en eventuell donorbil, men dersom motoren passer rett på motorfestene har du spart deg masse arbeid bare der!

 

Du spurte også om filter. Det er selvfølgelig mulig å bytte til et annet filter, men saken er igjen at du da må finne et som passer på gasseren, eventuelt lage en adapterplate eller et rør. Nok en gang, mye arbeid. Uansett vil dette ha lite å si for effekten på bilen din for å si det sånn..

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at de gamle motorene faktisk har bedre tettninger enn de nye. En 12A kan for eksempel gå flere hundre tusen før det trenger å skiftes. Hele cluet er hvordan du tar vare på bilen, blant annet at du lar den bli varm før man drar på mye turtall, og er nøye med å skifte olje. Selve oljen trenger ikke å være rådyr, det viktige er at det må følges med nivået og at den skiftes rundt hver 5000 km.

Se her, se her; jeg lærer så lenge jeg leser på Bilforumet. Men jeg har likevel inntrykket av at en konvensjonell stempelmotor er veien å gå for n00bs. Bevares, wankelmotorer har potensiale, men det er ikke noe prosjekt jeg klarer å se en ukyndig og ubélest unggutt dra iland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår