Gå til innhold

Alle 929 bakhjulstrekk?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

mener det ble fortsatt laget 929, men ble ikke solgt i norge... :)

 

Salg av 929 sluttet i Norge, i likhet med resten av Europa, i 1989. Det kom nye modeller i USA, riktignok ja.

-1992 Mazda MX-5 1.6 16V. British Racing Green, Limited Slip Differensial, beige skinninteriør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du finne den med v6, er en tung bil :)

 

Tung?, veier jo under 1500 kilo jo!

 

Jeg har selv en 929 2.2i og den veier bare 1350 kilo. Det er lite for en så stor bil!

 

Det stemmer at 929 ble solgt frem til 89-90 i Norge, men den finnes blant annet i Tyskland frem til 91. Etter det ble det et modellskifte og bilen ble bare solgt i USA. Ser ut som en 626 sedan, bare mye større. Har sett en til salgs i Sverige en gang. Har da desverre framhjulstrekk.

 

Noen av 929`ene fra 87-91 har kommet med diffsperre, blant annet 3.0i, men noen av 2.2i`ene har også dette. Desverre har veldig mange av disse automat.. Det finnes jo som sagt en enkel måte å finne ut om du har diff på, jekk opp bilen slik at BEGGE bakhjulene kommer opp i lufta. Snurr så på det ene hjulet. Dersom det andre hjulet snurrer, har du diff!

 

Skal du virkelig ha deg en rå 929, så kjøper du en japansk utgave (Luce). Der kom 929 med 13B turbomotor (wankel) med 200 gamp, sperre og annet snacks. Det skulle vel gå ann å få tak i en slik for rundt 30 tusen (uten skilt).

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle 929 frem til 94 har bakhjulstrekk, og diffbrems har vært tilgjengelig siden 83.

Siste 929 ble solgt i 91 her i norge, dette er også siste året for HC-generasjonen.

 

Det ble nevnt vekt og V6, V6'ern er en tung bil egentlig. Veier 1590 kilo, det er vel straks 200 mer enn en Volvo 940 feks. V6 kom i 1987, er på 3 liter og er etter min mening noe av det beste 6'er motorer som kom på 80-tallet.

 

Temmelig vanskelig å få fatt i disse bilene nå idag. Ble solgt 15 stykker i 1987 (bilene var dyrere enn Merc E-klasse, folk turte rett og slett ikke bla frem pengene for et merke med dårlig rust-rykte) og idag er det 9 stykker igjen.

Jeg har en av dem, og den lider nok samme rustskjebne som mange andre Mazdaer fra samme tid. Holder derfor på å flytte drivverk og annet godis over på en tidligere 2.2 - som strengt tatt ellers er dønn samme bilen.

Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac.

1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres)

1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil)

1978 Dodge Ramcharger 318

1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung?, veier jo under 1500 kilo jo!

 

Noen av 929`ene fra 87-91 har kommet med diffsperre, blant annet 3.0i, men noen av 2.2i`ene har også dette. Desverre har veldig mange av disse automat.. Det finnes jo som sagt en enkel måte å finne ut om du har diff på, jekk opp bilen slik at BEGGE bakhjulene kommer opp i lufta. Snurr så på det ene hjulet. Dersom det andre hjulet snurrer, har du diff!

 

Skal du virkelig ha deg en rå 929, så kjøper du en japansk utgave (Luce). Der kom 929 med 13B turbomotor (wankel) med 200 gamp, sperre og annet snacks. Det skulle vel gå ann å få tak i en slik for rundt 30 tusen (uten skilt).

 

Det ble kun solgt 3 929 V6 med automat her i landet, da regner jeg ikke med modellene fra 88 til 91 (disse droppet fra 197 til 145 hester pga katalysator og annet dill, og det går ikke ann å fjerne uten å bygge om styresentralen).

Strengt tatt ville jeg gjerne hatt en av disse med automat, siden clutchen til min V6'er koster et stykke over 5000 nkr uten montering :P

 

Wankel-929 kan være et problem å få godkjent i norge. Er ingen i europa, og V6'ern er strengt tatt uansett mer smidig. Og tro meg - den er sinnsykt rask!

Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac.

1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres)

1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil)

1978 Dodge Ramcharger 318

1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår