Gå til innhold

mazdaen er dum, reagerer ikke...?

Ranger emnet

RuuDpus

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skulle ut å starte mazdaen istad... Så setter jeg meg inn, vrir om nøkkelen, og hva skjer? vifta kommer på, og ikke en lyd fra motoren...? hvorfor ikke? det eneste som skjedde var at vifta til varmeanlegget kom på... så prøvde jeg noen ganger.... så tenkte jeg "faen heller, setter på litt musikk jeg ;)", så satt jeg inn cdspilleren, for har sånn at jeg kan ta den av, så plutselig starta den når jeg prøvde ettterpå.... noen som vet hva som kan ha skjedd, go hvorfor den var sånn?

takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Skulle ut å starte mazdaen istad... Så setter jeg meg inn, vrir om nøkkelen, og hva skjer? vifta kommer på, og ikke en lyd fra motoren...? hvorfor ikke? det eneste som skjedde var at vifta til varmeanlegget kom på... så prøvde jeg noen ganger.... så tenkte jeg "faen heller, setter på litt musikk jeg ;)", så satt jeg inn cdspilleren, for har sånn at jeg kan ta den av, så plutselig starta den når jeg prøvde ettterpå.... noen som vet hva som kan ha skjedd, go hvorfor den var sånn?

takk for svar ;)

¨

Kan være startmotoren som begynner å bli dårlig. Først vil jeg sjekke om alle ledninger er fastet skikkelig til batteriet. Eventuelt ta deg en tur å få lånt deg en måler så du kan måle om ladingen på batteriet er riktig (14,5 volt) og om batteriet er bra. Skal være 12V på det. Eventuelt stikk innom et verksted å spørr om de kan hjelpe deg der og da. Tar de betalt for å åpne panseret og måle, så er de helt dust...

Hvis alt det er i orden, så er det oftest starteren som er gåen. Hvis du ikke har opplevd andre ting med motoren da? Er det forgasser eller injection? Hører du noen lyd når du vrir om tenningen? Beskriv litt mer hva som skjer? Noen klikkelyd?

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨

Kan være startmotoren som begynner å bli dårlig. Først vil jeg sjekke om alle ledninger er fastet skikkelig til batteriet. Eventuelt ta deg en tur å få lånt deg en måler så du kan måle om ladingen på batteriet er riktig (14,5 volt) og om batteriet er bra. Skal være 12V på det.

Batteriet skal ha mellom 13.8 og 14.4v ladespenning når bilen sviver. Er batteriet fulladet skal det ha 12.84v, er batteriet bare 12v er det greit utladet.

Det du kan sjekke er at ledningene til startmotoren sitter skikkelig fast og at tilkoblings punktene ikke er irret.

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt det er i orden, så er det oftest starteren som er gåen. Hvis du ikke har opplevd andre ting med motoren da? Er det forgasser eller injection? Hører du noen lyd når du vrir om tenningen? Beskriv litt mer hva som skjer? Noen klikkelyd?

Har ikke opplevd annet som er feil med motoren.. det er injection.... det kom ingen lyder ideheletatt.... helt stille.... så tviler på det er bateriet, for da hadde det vel kommet lyd? så starta den jo plutselig... kan ikke være at tenninga må stå på litt før jeg kan starte? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som innslagsreleet på starteren. Da er det ofte nok å gjøre det reint og smøre det opp igjem. Viss ikkje leverer du inn starteren og får en byttestarter igjen.

For å sjekke batteriet er det beste å måle syrevekta, da får du samtidig sjekka om alle cellene er like, og om det er vann nok. Husk at du ikkje skal fylle opp med vann på et utlada batteri, for da kan det renne over når batteriet er fullada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At "på" stillingen funker, beyr ikke det nødvendigvis at "start" stillingen er i orden.

Jeg var borti det motsatte på en eldre 929.

"på" stillingen virket ikke, men "start" stillingen var i orden.

Resultatet var at bilen startet, men når jeg slapp nøkkelen slik at den returnerte til "på" stillingen stoppet den igjen.

Rigget til en midlertidig løsning ved å koble +kontakten på coilen til parklyset på bilen.

da måtte jeg slå på lyset først og så starte bilen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti dette to ganger. Ene gangen var ikke pluss/minus-polen på batteriet skrudd fast nokk. andre gangen var det utslitt tenningslås, måtte ta i for å få startmotoren til å starte.

-1987 BMW E30 325 og snacks

-1990 Mazda 323F med et par ekstra deler

-1970 Mazda 1500 deluxe også med et par ekstra deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider