Gå til innhold

Hvor ille er denne rusta?

Ranger emnet

sunh

Anbefalte innlegg

Har jo tenkt å gjøre så nøye forarbeid som mulig. Hva er best å bruke da? Arcanol, Brunox eller Coroless? Coroless er kanskje mest brukt på karosseri..

Bruk Owatrol - kjøpes i Jernvarebutikker.

Arcanol og Corroless legger seg bare utenpå rusta og så ruster det videre under.

Til slutt overflatebehandler du med tecyl.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo tenkt å gjøre så nøye forarbeid som mulig. Hva er best å bruke da? Arcanol, Brunox eller Coroless? Coroless er kanskje mest brukt på karosseri..

Brunox funker. Det ville jeg brukt. Så lakkert utenpå. Vil nå påstå hammerite duger jeg. Så lenge det ligger Brunox under. Poenget er jo å få på noe litt solid, som ikke sprekker eller flasser opp med en gang, og tåler litt påkjenninger. Derretter sparayer du med Tectyl, eller lignende tynne understellsmidler.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg ett tips for å unngå ytterligere rust til vinteren når saltinga begynner igjen. Det er å spyle bilen under med jevne mellomrom. Det gjør jeg, resultatet er ingen, eller lite rust.

Det er nok et godt tips. Problemet er at det litt vanskelig å komme til å få gjort det ordentlig ofte. Vaskeautomater har underspyling, men det koster og så må du vel gjennom den vanlige vasken i tillegg.

Kunne vært en ide for bensinstj o.l. og hatt et enkelt spyleanlegg utenfor man bare kunne kjøre over ved å putte på feks en femmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for triggerhappys tips her. Poenget er ordentlig forarbeid og ikke minst Brunox. Det er et rustnøytraliserende middel om man kan kalle det det. Som han påpeker er det viktig at man ikke legger Hammerite rett oppå rust... det funker dårlig ja...med Brunox under skal det nok gå bra. Apropo Hammerite fikset jeg opp hengerfestet mitt for et år siden. Da var det mye rust, og jeg pusset vekk med skive, stålbørste ol. Deretter hadde jeg på rustsyre (Ferrobet), vasket av og smørte på Hammerite. FUNKA DÅRLIG. Hadde jeg hadde Brunox under der tror jeg det ville blitt noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er primeraen i signaturen min, ja.

Jeg vil jo så absolutt at bilen skal holde mange år til. Den er jo 'bare' 10 år gammel, meget pen og bra bil ellers. Det er bare rusta som er haken.

Må nok gjøre noe med den ja, men vet ikke hva som er best tiltak. Ser jo ut som det bare sitter i overflata, så det går kanskje an å gjøre noe med det selv og.

Vil bare få henge meg på oljebehandling. Oljen trekker inn, men lager ikke noe tykt lag på utsiden. Må etterbehandles hvert år, ca. Tectyl bruker man kun på nye biler. Hvis du tar tectyl uttapå det der, risikerer du bare at det ruster mer innunder, men at det ser fint ut på utsiden.

Når det er sagt, så syns jeg absolutt ikke dette så ille ut til å være en 10 år gammel wokpanne. :-)

Noen som vet om de bruker noen spesiell olje ved oljebehandling? Kanskje det holder å få tak i noe gammel hydraulikkolje og en sprutekanne? bilen opp på bukk, dra på seg en tett maledress og spraye villt til alt innunder bilen er dynket i olje? Hørte en gang i tida om noen som brukte hydraulikkuttaket på en gammal traktor

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drivaksern din knekker ettervært pga rusta ved den gummisaken der. glassblås eller sandblås hele shiten under :) og lakk igjen og tectyl :) go som gull

Man greier aldri å få sandblåst bort alt innunder en bil. Da må den plukkes fra hverandre.

Blås i all sliping, grunning og slikt. Kjør på med olje, så trenger den gjennom alt som er av møkk og rust.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider