Gå til innhold

Trenger hjelp ! (sub kasse)

Ranger emnet

PerryZaphire

Anbefalte innlegg

god morgen :)

Jeg sitter her med 2 stk Rockford Fosgate P212S4 (12") og en portet kasse som er altfor stor (140l)

Jeg lurer på;

nr 1: Skal jeg bygge en lukket eller portet kasse til de?

nr 2: kassa skal være imellom 70-90l med skillevegg (portet) men er usikker på mål osv.

til sist lurer jeg veldig om det er noen i oppland/trøndelag som kan hjelpe meg med en slags pris på hvor mye det vilkoste å bygge, evnt. bygge en for meg da jeg sliter med tidsklemme :S

Bilen som skal ha denne kassen slengt baki er en Golf 2.

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god morgen :)

Jeg sitter her med 2 stk Rockford Fosgate P212S4 (12") og en portet kasse som er altfor stor (140l)

Jeg lurer på;

nr 1: Skal jeg bygge en lukket eller portet kasse til de?

nr 2: kassa skal være imellom 70-90l med skillevegg (portet) men er usikker på mål osv.

til sist lurer jeg veldig om det er noen i oppland/trøndelag som kan hjelpe meg med en slags pris på hvor mye det vilkoste å bygge, evnt. bygge en for meg da jeg sliter med tidsklemme :S

Går vel an å modifisere kassen, sette inn en skillevegg f.eks. Slik at du får to kamre med ca. 70 liter. Kan bli i minste laget, men det burde fungere med rett tuning.

Alternativet er å lukke den helt, men du bør likevel sette inn en skillevegg. Du skriver jo ikke noe om størrelse på lukket kasse, så det er jo ikke så lett å si noe om det.

Om du skal velge lukket eller portet, er jo helt opp til deg... Men jeg liker lyden av lukket best. Les guiden min for nærmere info ;)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel an å modifisere kassen, sette inn en skillevegg f.eks. Slik at du får to kamre med ca. 70 liter. Kan bli i minste laget, men det burde fungere med rett tuning.

Alternativet er å lukke den helt, men du bør likevel sette inn en skillevegg. Du skriver jo ikke noe om størrelse på lukket kasse, så det er jo ikke så lett å si noe om det.

Om du skal velge lukket eller portet, er jo helt opp til deg... Men jeg liker lyden av lukket best. Les guiden min for nærmere info ;)

Mvh

Stian

Aner ikke hva som er best størrelse på den som lukket :)

og totalt skal kassa være på 70-90 liter... dvs fordelt på 2 kammere.

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar deg en tur ned til Tønsberg i påsken skal jeg ha kassa klar til deg. :)

Ca...... kr.1100.-

Litt tillegg for skrå front.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ferdig trekkt å greier?

huff.. jobber i påsken så jeg har ikke sjangs hehe... 70+ mil til tønsberg herifra :(

Nei den prisen er for en kasse i 22mm ubehandlet MDF.

Jeg trodde du bodde i Oppland jeg!?

70 mil er litt mer enn en svipptur ja! :rolleyes:

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den prisen er for en kasse i 22mm ubehandlet MDF.

Jeg trodde du bodde i Oppland jeg!?

70 mil er litt mer enn en svipptur ja! :rolleyes:

Mvh

Dag Johansen

vel jeg skal ha skråvegg forran og bak..

Hehe oppland er stort da :) bor i dombås som er helt nord i oppland...pga jobb sombrero

Det som kan være en løsning er at jeg får hjelpav en til å beregne kassemål og skærer platene... så kan jeg enkelt montere det selv..

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha de to elementene i en golf bør du kjøre dem i ett kammer.

Å portet. Ett kammer blir best resultat når de blir drevet av en og samme forsterker. Ring til gutta på http://www.autosound.no De er veldig flinke innen Rockford og har testet de fleste kasser å løsninger til en hel haug av forskjellige elementer.

Hvis du sender kassa i posten koster det ikke stort å er fremme dagen etter

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha de to elementene i en golf bør du kjøre dem i ett kammer.

Å portet. Ett kammer blir best resultat når de blir drevet av en og samme forsterker. Ring til gutta på http://www.autosound.no De er veldig flinke innen Rockford og har testet de fleste kasser å løsninger til en hel haug av forskjellige elementer.

Hvis du sender kassa i posten koster det ikke stort å er fremme dagen etter

jeg har de i ett kammer nå og kassa er portet (2 stk. porter på toppen)......forsterkeren som driver dem er en Crunch V-Drive V2800. Specs:

High Power

2 x 350 Watts 4 Ohms

2 x 500W @ 2 Ohms

1 x 1000 @ 4 Ohms

Bilde av kassa montert i golfen

bruker forsterkeren som en vanlig 2 kanaler nå men har planer om å serie/parallell koble elementene (8ohm) og brokoble forsterkeren.

Kassa jeg trenger skal være 90cm bred, 50-60cm dyp og 45cm høy.

den skal være portet men portene skal sitte i front. ikke på topp.

skråvegg bak. er det mulig å få litt skråvegg bak og så er det perfekt.

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nesten ikke bare slenge inn noen portet etter størrelesen på kassa. Lyden er avhengig av antall liter samt lengde på port.

størrelsen på kassa skal være MAKS 90l. gjerne helt ned i 70l. portet

bare lag hull til portene og til elementene så fikser jeg resten hehe

skal vel være 3" porter tror jeg..lengden er jeg usikker på..

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut lengden på portene først og antall liter på kassa å så bygger du å målene blir det de blir

Kan noen regne ut for meg eller?

Kassa må iallefall være på 70-90liter og 90 cm bred og ca 40-45cm høy.

Jeg prøvde å regne ut 90x45x50 på det rockford regneprogrammet og endte opp på 160liter :S:S

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider