Gå til innhold

Hvor kjøpe batteripolsko til 70mm2

Ranger emnet


saab_alex

Anbefalte innlegg

Du kan splitte kabelen og bruke to mindre kabelko.

Kjapt og enkelt!

Husk å trekke over disse med krympestrømpe. Da ser det litt bedre ut.

 

 

Er ikke helt med her jeg. Kabelsko? Skal ikke bruke kabelsko men batteripolsko til å feste på + på batteriene. Du tenkte kansje jeg kunne splitte kabelen og sette i de 2 hullene isteden for ett?

 

CPGBC24N_P_F[1].jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal trekke ny strømkaber til bilstereoen min. Skal ha et batteri bak. Har en skikkelig ledning liggende på 70mm2. Trenger batteripolsko til denne. Noen som veit hvor jeg kan kjøpe?

 

bruk batteripolsko med skrue og kjøp kabelsko hos elektroskandia, solar eller onninen...avdelinger i oslo og drammen

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du mener heller.

Er det bak med forsterkeren du skal ha kabelsko eller framme ved batteriet?

70mm2 er noe stort i forhold til det som vanligvis brukes i bilstereosammenheng.

Husk at tykk kabel ikke nødvendigvis er den beste løsningen.

Det er antall kordeller i kabelen som er avgjørende!

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrikere bruker å ha sånt. De ser ikke så fancy-schmancy ut, men de funker like bra. Dessuten koster de 1/10 av det alle bilstereobutikker skal ha.... ;)

(Du må ha ei kabelskotang for å klemme dem på kabelen,da.. men da sitter de fast også!)

 

Morel: er det skinneffekten du tenker på? Den er vel forholdsvis neglisjerbar når det er DC man driver med, såvidt jeg vet...? Det er vel først på rimelig høye frekvenser den gjør seg gjeldende.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er vel sånn at jo flere ledere en har til mer stråm får en gjennom.

Dette gjelder både støm kabel og høyttalerkabel.

 

Såvidt jeg husker så lærte vi ihvertfall på skolen at det ikke fins skinneffekt når man har kun DC, altså går strømmen i hele kabelen.

 

Søkte litt på google og fant denne siden:

http://diyaudiocorner.tripod.com/skin.htm

 

In a direct current case everything is constant and so nothing seems to happen. With an alternating current, however, there is a delay in the magnetic field's response to the change in current and the 'old' magnetic field tends to push the current towards the outside of the conductor. As the frequency increases, so does the effect until at very high frequencies the entire current flows in a very narrow skin on the conductor--hence the name.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg ikke har forklart meg bedre:)

 

Planen min er:

Pappa er elektrikker og har en ca 70mm2 kabel jeg kunne få. Skal ha et vanlig batteri foran, og et optima batteri bak. Da skal jeg altså feste denne kabelen imellom batteriene. Trenger batteripolsko så jeg får festet den i store nok hull og tenkte kansje noen her hadde noen løsninger på hvor jeg kunne få kjøpt sånne batteripolsko som klarte 70 mm2, hvis det finns..

 

 

Skrotnisse:

skal ha et stinger-rele' imellom batteriene,

Har sånne "kabelsko" som er kjempestor som du må ha stor tang for å klemme sammen. leder disse bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrotnisse:

skal ha et stinger-rele' imellom batteriene,

Har sånne "kabelsko" som er kjempestor som du må ha stor tang for å klemme sammen. leder disse bra nok?

 

 

Ja, slike kabelsko leder godt nok hvis de bli klemt på med riktig tang og moment, men skal du være på den sikre siden så kan du fylle hullet i enden med loddetinn, så trer du krympestrømpe over så ser det bra ut også.

 

Mvh

Pål B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) vanskelig det var da alex :) eller kan du gjøre så enkelt som å faktisk klippe bort noen kordeler inntil du kommer ned på ca 50mm, da kan du bruke den inn på batteripolsko.

 

Dt du "mister" av tversnitt er så si uten betydning når du kobler rett på batteriet. Har gjørt det samme med 90mm kabel før og trimmet ned til 50mm...husk krimpestrømpe over det hele!

 

så bilder av bilen din, blir kjempe bra det!! :titties:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette kabel til sveise apparat?

Hvis den har en svart litt bløt gummi isolasjon bør du IKKE bruke den i bil.

Isolasjonen på disse sveise kablene tåler ikke olje og bensin

dessuten blir det meget raskt hull på den hvis den ligger innpå noe og beveger seg litt under kjøring.

 

Gjorde i allfall den erfaringen selv for ca 15 år sia.

hadde jeg ikke hatt vett nok til å ha en sikring nært innpå batteriet ville vel bilen ha brent opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår