Gå til innhold

Wastegate/pop-off/dump-ventil...

Ranger emnet


Gran Turismo 3

Anbefalte innlegg

Originally posted by G60Turbo

popoff er også kjekt å ha om man skulle "backfire" så man ikke ødelegger map sensor mm... kan jo fort bli mange bars trykk i innsug/rør om det smeller no inni H........ i innsuget.... er ikke godt å være turbo heller da, da får man sånn turbo med to-delt aksling som jg har liggende i kjellern.... :D (lada jo bare det dobbelte av max jo!) :D:D:D:D:D:D:D:D

 

 

Vil ikke dumpventilen åpne her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Robert

 

 

Vil ikke dumpventilen åpne her?

 

Backfire gir vel sjelden vakum i innsugsmanifoilen.. ;)

Du må jo ha vakum på styreinngangen til dump`en for at den skal åpne..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gran Turismo 3

Jeg vet hva både wastegate og popoff er men,.....

 

Hva er dump ventil?

 

Jeg trodde det var ett annet ord for popoff men det var det visst ikke..

Hva er det da?

 

 

Kjøp Motorbørsen nr 9. Kommer neste uke. Der finner du alle forklaringene...eller spør Mr. Happy. (det er han som er ansvarlig for innlegget i Motorbørsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger in ett vedlegg får å prøve å fjærne litt tvil (???) om hvordan en popp-off / turbo-avlastnings-ventil / dump-ventil virker og hva den gjør:

 

VED FULL GASS OG TURBOTRYKK:

Da vil det være likt trykk over og under popp-off'n, og fjæra over stempele i popp-off'n vil holde popp-off'n lukka.

 

VED RASK LUKKING AV GASSPJELD MED TURBOTRYKK:

Da vil det bli vakumm (fra motoren) over stempele i popp-off'n, men fortsatt trykk fra turbo'n. Det fører til att stempele i popp-off'n blir pressa opp, og trykke blir sendt ut i fri-luft (eller i en slange tilbake til før turbo).

 

HVOFOR BRUKER MAN POPP-OFF:

 

1.- Det lager kuul lyd!

 

2.-Sparer turbo'n får ekstra slitasje.

Turbo'n snurrer med opp til 70 til over 100000 o/min (det er jævlig fort!), og uten popp-off, vil trykke fra turbo'n slå tilbake mot / gjennom turbo'n (lager den raske "TE TE TE" lyden). Dette lager igjen vibrasjoner i turbo'n, som fører til mer slitasje av turbo.

Trykke går da ofte over maks-trykke man har ved full-gass faktisk. Det er ofte derfor delvis løse slanger fra turbo "hopper av" akkurat når man slipper gassen.

 

3.-Turbo'n har da høyere turtall når man gir gass igjen, etter å ha skiftet gir f.eks.

 

Lagt ved en enkel forklarende (???) tegning:

post-816-13804850917142_thumb.jpg

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by a32

Sjønner hva du mener.

Den mekaniske sikkerhets-ventilen som slipper overtrykket ut i fri luft (den man sveiser igjen ved trimming av f.eks. Cherry GTT)

 

Det er mye mulig.

Men iaff Pop-Off gjør det motsatte av Dump-ventilen, den kan åpne mens gasspjeld er åpent hvis turoben lader over ønsket trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår