Gå til innhold

Problem med batteri eller dynamo

Ranger emnet


KaldBlod

Anbefalte innlegg

I dag begynte plutselig ladelyslampa å lyse, mens jeg stod på tomgang. Surt..

 

Lyser hele tiden, under 4000 RPM på tomgang. Slukker litt over 5000 RPM i 2. gir.

 

Fikk høre at reima kunne være slakk, men ser ikke slik ut. Den er ganske stram, og dynamoen går rundt uten å spinne.

 

Hva er galt?

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vera at bare laderelet eller børstana er gåen. kva dynamo har du??

har hørt at du kan setta i ein dynamo fra transporter på ca 100 AH. men er ikkje sikker.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg meiner kva merke. bosch sine dynamoer så kan du bytte børstene og spenningsregulatoren, (er i samme enhet) ganske enkelt. fjerner dekselet på dynamoen, skrur vekk ein svart boks og alt følger med og bytt den ut.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ledningen som går fra batteri til dynamo, jeg har vært borti flere golf/jetta osv som denne ledningen har smeltet på, og da blir det omtrent samme symptomene. Greit å sjekke sånne ting før du handler... ;)

Ledningen ligger i kanten der bunnpanna skru`s fast, og etter mange år pleier isolasjonen å smelte, og ledningen går til jord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
kor står lade rele?

 

Midt bak på dynamoen, festa med to skruer. Er den svart og kvite på bildet.

Kople ifrå batteripolene når du skifter denne! Blir gnistregn om du kortslutter mellom B+ og festeskruene på regulatoren ;)

AdjVR-015.JPG

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladelampa skal lyse når tenning er på og motor av, og slukke når motoren starter. Lyser den ikke med tenning på, får du ikke lading. Sjekk at pæra er hel.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er en sikring som kalles "charge" eller lignende. Den ene polen på ladelampa skal ha strøm fra tenning +, den andre polen skal gå til D+ på dynamo(den tynne ledningen). Skal ikke være noen releer her tror jeg.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår